Erre lehet számítani idén a világkereskedelemben

cat lai port, Vietnám, kikötő
Ships are loaded and unloaded at Ho Chi Minh City's Cat Lai container port, 21 December 2006. Vietnam, 11 January became the 150th member of the World Trade Organisation (WTO), a step expected to launch an era of radical change for the communist-ruled and economically booming nation. AFP PHOTO/HOANG DINH Nam / AFP PHOTO / HOANG DINH NAM
Vágólapra másolva!
Csökkentette a világgazdasági forgalom és a globális bruttó hazai termék növekedésre vonatkozó előrejelzéseit az előző, októberi prognózisában jelzetthez képest a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) kedden kiadott jelentésében.
Vágólapra másolva!

A világ áruforgalmának volumene 2022-ben

várhatóan 3,0 százalékkal nő a korábban várt 4,7 százalékkal szemben, 2023-ban pedig 3,4 százalékkal,

de ezek az adatok az ukrajnai konfliktus lefolyásával kapcsolatos bizonytalanság miatt módosulhatnak.

A világ bruttó hazai terméke (GDP) a 2021-es 5,7 százalékos növekedés után 2022-ben várhatóan 2,8 százalékkal nő,

ami 1,3 százalékpontos csökkenést jelent a korábbi 4,1 százalékos előrejelzéshez képest. A kibocsátás növekedése 2023-ban 3,2 százalékra gyorsulhat, feltételezve a tartós geopolitikai és gazdasági bizonytalanságot.

A válság legközvetlenebb gazdasági hatása a nyersanyagárak erőteljes emelkedése volt.

Egy teherkikötő Vietnámban Forrás: AFP/Hoang Dinh Nam

A világkereskedelemben és a világtermelésben való csekély részesedésük ellenére Oroszország és Ukrajna kulcsfontosságú beszállítói az olyan alapvető áruknak, mint az élelmiszer, az energia és a műtrágya, amelyek ellátását most a háború veszélyezteti. A fekete-tengeri kikötőkön keresztül történő gabonaszállítások már leálltak, ami súlyos következményekkel járhat a szegény országok élelmezésbiztonságára. Az áruforgalom volumene 2021-ben 9,8 százalékkal nőtt. A forgalom dollárértéke 26 százalékkal, 22,4 ezermilliárd dollárra nőtt. A szolgáltatások kereskedelmének forgalmi értéke 2021-ben szintén 15 százalékkal, 5,7 ezermilliárd dollárra nőtt.

Az ukrajnai konfliktus a szolgáltatások kereskedelmét is érinti, többek között a szállítási ágazatban, amely a konténerszállítást és a légi személyszállítást foglalja magában.

A háború nem az egyetlen tényező, amely jelenleg a világkereskedelemre nehezedik. A koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében Kínában elrendelt zárlatok ismét megzavarják a tengeri kereskedelmet, miközben az ellátási láncra nehezedő nyomás már enyhülni látszott.

"Az ukrajnai háború mérhetetlen emberi szenvedést okozott, de a világgazdaságot is károsította egy kritikus helyzetben. Hatása világszerte érezhető lesz, különösen az alacsony jövedelmű országokban, ahol a háztartások kiadásainak nagy részét az élelmiszerek teszik ki" - mondta Ngozi Okonjo-Iweala főigazgató. "A kisebb készletek és a magasabb élelmiszerárak azt jelentik, hogy a világ szegényei nélkülözni kényszerülhetnek. Ezt nem szabad megengedni. Ez nem a befelé fordulás ideje. Válság idején több kereskedelemre van szükség a szükségletekhez való stabil, méltányos hozzáférés biztosításához. A kereskedelem korlátozása veszélyezteti a családok és a vállalkozások jólétét, és még nehezebbé teszi a COVID-19 utáni tartós gazdasági fellendülés kiépítésének feladatát" - folytatta a főigazgató.

Mivel a konfliktus gazdasági hatásáról kevés konkrét adat áll még rendelkezésre, a WTO közgazdászainak szimulációkra kellett hagyatkozniuk a 2022-es és 2023-as GDP-növekedés becsléséhez. A WTO globális kereskedelmi modelljén alapuló jelenlegi becslések az ukrajnai háború közvetlen hatását, beleértve az infrastruktúra pusztulását és a kereskedelmi költségek növekedését; az Oroszországgal szembeni szankciók hatását, beleértve az orosz bankoknak a SWIFT elszámolási rendszerből való kizárását; és a világ többi részén az üzleti/fogyasztói bizalom csökkenése és a növekvő bizonytalanság miatt csökkenő aggregált keresletet vették figyelembe.