Iskolai tanórák a Fenntarthatósági Témahéten

h
Vágólapra másolva!
A tanév rendjében is szereplő 1 hetes programsorozaton minden iskola a munkatervében meghatározott módon vehet részt, illetve szervezheti meg az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat. Minden évben 4 kiemelt témára fókuszálnak a szervezők, ezekben a témákban készülnek a pedagógusok a tanórákra és ezek köré a témák köré szerveződnek a különféle kísérőprogramok is.
Vágólapra másolva!

A pedagógusoknak idén 50 tanóravázlat és mintaprojekt áll a rendelkezésére, amelyekből korosztály és téma szerint válogathatnak. Az óravázlatokat gyakorló pedagógusok állították össze a fenntarthatóság idei 4 kiemelt témájában, amelyek a víz, az egészségvédelem, a felelős fogyasztás és a hulladékkezelés.

Egy rendhagyó iskolai tanóra és mintaprojekt a Fenntarthatósági Témahét keretében Forrás: Fenntarthatósági Témahét

A tananyagok az Oktatási Hivatal szakmai támogatásával készültek és idén először a Zöld Föld fenntarthatósági tankönyvhez igazított óravázlatok is készültek. A tananyagokat oktató kisfilmek egészítik ki, amelyeket a Témahetet támogató szakmai szervezetek szakemberei – többek között a WWF Magyarország és a MÁV-Volán Csoport – készítettek. Az idei év egyik legizgalmasabb újdonságát Ürge-Voratz Diána, nemzetközileg is elismert klímakutató diákoknak szóló online tanórája jelenti.

Ürge-Voratz Diána, nemzetközileg is elismert klímakutató Forrás: Fenntarthatósági Témahét

A témák elmélyítésére hazai és nemzetközi kísérőprogramok, valamint versenyek és pályázatok kerülnek meghirdetésre. A pályázatok leadási határideje: 2022. május 25. A nyertes diákok értékes díjakban részesülnek.

Íme néhány példa a diákoknak szóló pályázatokra:

  • Zöld fakanál receptíró pályázat: A pályázat célja, hogy a diákok a saját térségükre jellemző, a fenntarthatóság szempontjait figyelembe vevő ételeket, majd recepteket készítsenek, és ezen keresztül megismerjék a fenntartható táplálkozás kritériumait.
    Zöld fakanál receptíró pályázat Forrás: Fenntarthatósági Témahét
  • Kertkóstolgató-pályázat: A pályázat célja, hogy egy-egy iskolás csoport egy saját tervezésű, legalább 1 négyzetméteres iskolakertet hozzanak létre. Az iskolakertbe olyan növények ültetését várják a szervezők, amelyek az a fenntarthatóságot szolgálják. Az iskolakert létrehozását dokumentálni kell a tervezéstől a kivitelezésig.
  • Mesélő vízcsepp pályázat: A pályázat a diákok vízhez kötődő viszonyát művészeti alkotásokon keresztül kívánja felmérni. A diákoknak egy vízcsepp helyébe kell beleképzelniük magukat, és arról egy szabadon választott művészeti alkotást kell készíteniük.
  • Gondold újra! pályázat: A pályázat célja, hogy a diákok újrahasznosítható anyagokból használati tárgyakat készítsenek, amely lehet bútor, ruha, vagy bármilyen használati tárgy.

Újra kiírásra kerül a Legaktívabb Iskola díj pályázat, amelyre a hazai és a határon túli iskolák a Fenntarthatósági Témahéten megvalósított programjaikkal pályázhatnak. A legaktívabb iskolák egyenként 100.000 forint értékű iskolai alapítványi támogatást nyernek. A nyertes iskolák beszámolói jógyakorlatként felkerülnek a Fenntarthatósági Témahét honlapjára. A pályázat leadási határideje: 2022. május 31.

A Témahét fővédnöke Áder János köztársasági elnök, kiemelt támogatója a Kék Bolygó Alapítvány és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, szervezője a PontVelem Nonprofit Kft.