Amit a boltba járók nem tudnak: elárulta a NAV, mikor blokkolja a pénztárgépet

online kassza online pénztárgép
Budapest, 2014. szeptember 18. Pénztárgép a legegészségesebb iskolabüfének járó díjat elnyert Móricz Zsigmond Gimnázium büféjében 2014. szeptember 18-án. MTI Fotó: Beliczay László
Vágólapra másolva!
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hasznos információkat osztott meg az online pénztárgépek használatával kapcsolatosan. A közleményben többek közt arra is kitértek, hogy mi is a teendője az üzemeltetőnek, ha pénztárgépét valamely okok miatt blokkolta a NAV.
Vágólapra másolva!

Blokkoláskor a NAV szervere egy „elektronikus üzenetet" küld a pénztárgépnek, aminek
eredményeként a pénztárgép blokkolt állapotba kerül. Blokkolt állapotban a pénztárgép nem
alkalmas üzemszerű használatra, így például nyugta sem állítható ki vele.

Mikor blokkolja a NAV a pénztárgépet?

Azt, hogy a NAV milyen esetekben blokkolja a pénztárgépet, jogszabály határozza meg. Az egyik ilyen eset, ha a pénztárgép online adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szünetel vagy korlátozva van.

A pénztárgépek adatait a NAV online, közvetlen lekérdezéssel éri el, amihez online adatkapcsolat szükséges.

Ehhez az üzemeltetőnek előfizetői szerződést kell kötni egy hírközlési szolgáltatóval, aki biztosítani tudja a pénztárgép adatszolgáltatáshoz szükséges adatkapcsolatot. Ha a hírközlési szolgáltató a pénztárgép üzemeltetőjének biztosított adatkapcsolati szolgáltatást szünetelteti vagy korlátozza, akkor a NAV a hírközlési szolgáltató erről szóló jelzése alapján blokkolja a pénztárgépet.

A NAV nem vizsgálja, hogy a szolgáltatást milyen okból szüneteltették vagy korlátozták (például díjtartozás, egyéb szerződéses kötelezettség nem teljesítése stb.), ez kizárólag az üzemeltető és a szolgáltató közötti szerződéses jogviszony tárgya, ami nem tartozik a NAV hatáskörébe.

Ha a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy egy pénztárgép esetében szünetelteti vagy korlátozza a szolgáltatást, akkor a NAV automatikusan blokkolja a pénztárgépet.

Illusztráció Forrás: MTI/Beliczay László

Honnan lehet tudni, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet?

  1. A pénztárgép technikai bizonylatot nyomtat: Blokkoláskor a NAV úgynevezett technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatására utasítja a pénztárgépet. A kinyomtatott bizonylaton szerepel, hogy a NAV blokkolta a pénztárgépet. A pénztárgép a tájékoztató bizonylatot automatikusan nyomtatja ki, a nyomtatási utasítás fogadását követő első napi zárás végrehajtása után.
  2. A NAV tájékoztató levelet küld az üzemeltető tárhelyére: A blokkolásról a NAV minden esetben tájékoztató levelet is küld a pénztárgép üzemeltetőjének tárhelyére (KÜNY-tárhely vagy Cégkapu). A tájékoztató levél tartalmazza a blokkolt pénztárgép AP-számát, a blokkolás okát és a blokkolással kapcsolatos további részleteket.

Mit tehet az üzemeltető, ha a NAV blokkolta a pénztárgépet?

A NAV által blokkolt pénztárgép blokkolását csak a NAV oldhatja fel. Ehhez az üzemeltetőnek
meg kell szüntetnie a blokkolás okát.

Mivel a blokkolásra a pénztárgép adatkapcsolatát biztosító szolgáltatás szüneteltetése vagy korlátozása miatt került sor, ezért

  • az üzemeltetőnek fel kell venni a kapcsolatot a hírközlési szolgáltatóval, aki az adatkapcsolatot biztosító szolgáltatást nyújtja, és intézkednie kell a szolgáltatás visszaállításáról iránt,
  • ha a szolgáltatás visszaállítása megtörtént, akkor a hírközlési szolgáltató jelzi a NAV-nak, hogy a szolgáltatás szüneteltetésének vagy korlátozásának oka megszűnt,
  • a hírközlési szolgáltató jelzése alapján a NAV automatikusan – a pénztárgépre küldött „elektronikus üzenettel" – feloldja a pénztárgép blokkolását,
  • a blokkolás feloldásáról a NAV értesítést küld a pénztárgépre (technikai tájékoztatás bizonylat nyomtatása) és az üzemeltető tárhelyére (KÜNYtárhely vagy Cégkapu),
  • a pénztárgép a blokkolás feloldását követően újra üzemszerűen használható.

Mit kell tenni, ha nem a NAV blokkolta a pénztárgépet?

Vannak esetek, amikor a pénztárgép – valamilyen műszaki okból – saját magát blokkolja. Erre akkor kerülhet sor, ha

  • a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége (AEE) bármilyen okból nem működik megfelelően, különösen, ha az AEE nem képes biztonságosan ellátni a pénztárgépen lezajlott események rögzítésének és/vagy NAV-hoz továbbításának feladatát, ide nem értve, ha az adatok továbbítása az elektronikus hírközlő hálózat elérhetőségének hiányából adódik;
  • az AEE felnyitási kísérletet érzékelt;
  • a kapcsolat sérül az AEE és a pénztárgép többi egysége között.

Ha a pénztárgép műszaki okból került blokkolt állapotba, akkor azt kizárólag az adott pénztárgéptípus szervizelésére jogosult műszerész oldhatja fel, ezért a pénztárgépszervizzel kell felvenni a kapcsolatot.