Regionális e-kereskedelmi elosztóközponttá válik Magyarország

áruszállítás, kamion, truck
A truck passes under an "ecotax" control portal on November 4, 2013 in Plelan-le-Grand, western France, on the motorway between Lorient and Rennes. The ecotax, aimed at encouraging environmentally friendly commercial transport, imposes new levies on French and foreign vehicles transporting commercial goods weighing over 3.5 tonnes, but its implementation has repeatedly been put off. AFP PHOTO / DAMIEN MEYER / AFP / DAMIEN MEYER
Vágólapra másolva!
Semmi sem állítja meg az online értékesítés robbanásszerű terjedését, míg idehaza a teljes kiskereskedelem tíz százalékát tette ki tavaly, addig Kínában, elsősorban a pandémia hatására, már a felét. Magyarországnak kiváló adottságai vannak ahhoz, hogy az interneten rendelt, az Európai Unión kívülről érkező áruk regionális elosztóközpontja legyen, a munkaerőhiány azonban problémát jelent – hangzott el a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége által szervezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián, Herceghalmon. 2021 második felében az idehaza vámkezelt kisértékű csomagok 90 százalékának más uniós tagország volt a célpontja.
Vágólapra másolva!

Tavaly 1.200 milliárd forintos forgalmat ért el a hazai online értékesítés, 30 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest, a 2020-as 45 százalékos növekedés után. A teljes kiskereskedelmi forgalom már mintegy tíz százalékát teszi ki az online értékesítés, és a markáns bővülés a következő években sem áll meg. Ebben egyetértettek a konferencián megszólaló logisztikai szereplők, a mértékben azonban nagy volt a különbség. Volt, aki konzervatív becslésében azzal számolt, hogy 2030-ra megduplázódik a mostani részarány, míg más szerint addigra az áruk felét az interneten veszik majd meg a fogyasztók. Mint a konferencián elhangzott, Kínában a koronavírus-járvány hatására már most 50 százalék az online vásárlás aránya.

Magyarországon a hagyományos üzletek forgalmának olyan mértékű csökkenésére kell számítani, hogy néhány év múlva már nem éri meg fenntartani a boltok egy részét – mondta Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője. Az online kereskedelem térnyerésénél ugyanakkor szerinte nagy probléma lesz a munkaerőhiány, amelyet állami eszközök segítségével kellene kezelni.

Czifrik Szabolcs, a DPD Hungária Kft. ügyvezető igazgatója figyelmeztetett:

A magyar internetes áruházak többsége nem versenyképes.

Már most is a külföldi, köztük a lengyel és cseh webshopok uralják a piacot, utóbbiak nagyjából ugyanannyi árut szállítanak, mint egy-egy nagy kínai internetes áruház, és többségük már magyar nyelvű honlapot is működtet. Ráadásul arra lehet számítani – ez közös várakozása volt a konferencia résztvevőinek – hogy hamarosan megjelenik itthon is a világ legnagyobb online áruháza, az Amazon.

Illusztráció Forrás: shutterstock

Több uniós országban már népszerűek a használt, second hand termékeket áruló webshopok. Szabó Zoltán, a Ghibli Szállítmányozási Kft. ügyvezetője úgy véli, hogy Magyarországon is beindul ebben a szegmensben a forgalomnövekedés, és ebben a hazai cégek is jelentős szerephez juthatnak.

Megsokasodtak tavaly a vámeljárások, az áruk nagy részét továbbszállítják

A nem uniós tagállamokból Magyarországra érkező, és itt vámkezelt áruk túlnyomó többségének más uniós ország a célállomása, ez is mutatja hazánk helyzetét mint regionális elosztóközpont. Miután tavaly július 1-jével megszűnt a korábbi kedvezményes elbírálás az Európai Unión kívülről érkező, 22 euró érték alatti küldeményeknél, azok áfakötelessé váltak és valamennyi küldeménynél csökkentett adattartalmú vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani – mondta a konferencián Bakai Kristóf Péter dandártábornok, Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vámszakmai főigazgatója. A szervezet informatikai fejlesztésekkel és képzésekkel előre készült erre az elosztószerepre a kisérétkű csomagoknál. Ez a tavalyi eredmények alapján sikerült is, mert a második félévben beérkező mintegy 15 millió ilyen áru körülbelül 10 százaléka marad Magyarországon, a többit továbbszállították a környező uniós államokba, még Németországba is. A forgalom tovább erősödik, idén pedig már havi 3 millió kisértékű árut vámkezelnek.

– ismertette Bakai Kristóf Péter. A nagy e-kereskedelmi platformok többsége már a vásárlás pillanatában beszedi a vásárlótól, és automatikusan megfizeti egy uniós adóhatóságnak az úgynevezett IOSS-rendszerben, ahonnan szétosztják a tagállamok között a címzettek alapján.

Ezen keresztül tavaly 11,2 milliárd forint áfa folyt be a magyar költségvetésbe.

Aki olyan webshopból vásárol, amely nem tagja az IOSS-rendszernek, akkor ő maga vagy a szállítmányozó cég tudja teljesíteni a fizetési kötelezettséget, utóbbi a kézbesítéskor szedi be az adót, majd továbbítja az adóhivatalnak. Tavaly a szállítmányozók így 738 millió forint, míg a vevők közvetlenül, az eVÁM-rendszerben 291 millió forint áfát fizettek be.