Gyanakodik az EU a Google és a Meta együttműködése kapcsán

technology computers Horizontal SMARTPHONE MOBILE PHONE LOGO SOCIAL NETWORK INTERNET WEB SITE E-COMMERCE FACEBOOK MICROSOFT APPLE ILLUSTRATION
(FILES) This file illustration picture taken in London on December 18, 2020 shows the logos of Google, Apple, Facebook, Amazon and Microsoft displayed on a mobile phone with an EU flag displayed in the background. - A European Union court on November 10, 2021, rejected a Google appeal against a 2.4-billion euro ($2.8-billion) anti-trust fine. US tech giants Google, Apple, Facebook, Amazon and Microsoft have been accused of not paying enough taxes, stifling competition, stealing media content and threatening democracy by spreading fake news. (Photo by JUSTIN TALLIS / AFP)
Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Google és a Meta (korábban Facebook) közötti, az online hirdetési szolgáltatások értékesítésére vonatkozó megállapodás sérti-e az uniós trösztellenes versenyszabályokat - közölte a brüsszeli testület.
Vágólapra másolva!

Az uniós bizottsági közlemény szerint Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős biztos közölte:

a vizsgálat arra irányul, hogy a keresőóriás és a közösségimédia számos felületét biztosító amerikai szolgáltatók összejátszottak-e, és helyzetükkel visszaélve korlátozták-e a versenyt az online hirdetési piacon.

Az uniós vizsgálat a Facebook és a Google között 2018-ban megkötött Jedi Blue kódnevű megállapodásra irányul, amely bizonyos vélemények szerint kölcsönös előnyöket biztosított a két cégnek az online hirdetési piacon. A megállapodás szerint a Google előnyt kínált a Facebooknak az úgynevezett Header Bidding-típusú licitálásnál, a Facebook pedig támogatta a Google Open Bidding nevű, nyílt ajánlattételi programját a hirdetések értékesítésénél. Azaz visszaélve piaci erőfölényükkel egyebek mellett több időt adtak a másiknak a licitálásra, illetve a hirdetések célközönségének meghatározásában is segítséget nyújtottak egymásnak a konkurencia kárára.

Illusztráció Forrás: Hans Lucas via AFP/Romain Longieras / Hans Lucas/Romain Longieras

Vestager közölte:

az Európai Bizottság aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a megállapodás részét képezheti az az erőfeszítés, hogy a Google nyílt ajánlattételi programjával versengő reklámszolgáltatásokat kizárják, vagy részvételüket akadályozzák a piacon,

ami korlátozhatja vagy torzíthatja a versenyt az online hirdetések piacán a többi szolgáltató és végső soron a fogyasztók kárára. Ha ez bebizonyosodik, a vizsgált megállapodás és alkalmazása az EU vonatkozó trösztellenes szabályainak megsértését jelenti - húzta alá az uniós biztos.

A Google és a Facebook számára az online reklámpiacon visszaélésszerű monopolhelyzetet teremtő Jedi Blue megállapodással kapcsolatban 2020 végén indult eljárás az Egyesült Államokban.