Újabb torlódás alakulhat ki Dovernél, miután leállt a legnagyobb brit komptársaság működése

France, region nord, pas de calais, calais, plage, mer du nord, ferry entrant au port, jetee, digue, terminal transmanche, p&o, pride of dover, TOURISM France nord pas de calais calais BEACH north sea ferry entering harbor jetty sea wall terminal transcha
France, region nord, pas de calais, calais, plage, mer du nord, ferry entrant au port, jetee, digue, terminal transmanche, p&o, pride of dover, Photo Gilles Targat
Vágólapra másolva!
Személyzetének több száz tagját elbocsátotta csütörtökön a legnagyobb brit tengeri komptársaság, a P&O Ferries, és a következő napokra felfüggesztette működését is. Több brit kikötőben tiltakozó megmozdulások kezdődtek, sok hajóról nem hajlandók távozni az elbocsátott tengerészek.
Vágólapra másolva!

A cég bejelentette, hogy azonnali hatállyal 800 alkalmazott munkaviszonya szűnik meg; valamennyien a vállalat hajóin szolgálnak.

A P&O Ferries azzal indokolta a lépést, hogy a cég - amelyet három éve a dubaji székhelyű DP World konglomerátum vásárolt meg több mint 300 millió fontért -

az elmúlt egy évben 100 millió fontos veszteséggel működött, főleg a koronavírus-járvány okozta forgalomkiesés miatt.

A közlemény szerint a veszteséget az anyavállalat fedezte, de ez a helyzet nem fenntartható, és a cég a jelenlegi állapotában nem tekinthető életképes üzleti vállalkozásnak.

A P&O Ferries csütörtökön leállította hajóit is, és közölte, hogy kompjai "a következő néhány napban" nem közlekednek.

A vállalat a legnagyobb forgalmú útvonalakon üzemelteti kompjáratait, köztük a délkelet-angliai Dover és a franciaországi Calais között, amely a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi tengerhajózási útvonala.

A társaság egyik hajója a francia partoknál egy korábbi felvételen Forrás: Photo12/Gilles Targat/Photo12/Photo12

A cég közölte, hogy utasait és teherforgalmi ügyfeleit, akiknek már lefoglalt jegyük van, saját költségén átirányítja más komptársaságok hajóira.

Ennek ellenére csütörtök délután már hosszú kamionsorok torlódtak a doveri kompkikötő bejáratánál.


A hajózó személyzetet képviselő közlekedési szakszervezet, az RMT csütörtöki állásfoglalása szerint a P&O Ferries valójában a brit személyzetet akarja olcsóbban dolgozó külföldi munkavállalókkal felváltani. A szakszervezet illetékesei arról számoltak be, hogy a munkaközvetítőkön keresztül toborzott új, külföldi alkalmazottak máris megérkeztek a P&O által használt kikötőkbe, és buszokon ülve várják, hogy felmehessenek a hajókra.

Több hajót ugyanakkor az elbocsátott alkalmazottak nem hajlandók elhagyni, és felhúzták a kompokra vezető feljárókat is.

Az RMT szakszervezet beszámolt arról is, hogy a P&O Ferries felbérelt egy biztonsági céget, amelynek maszkot viselő, bilincsekkel felszerelt alkalmazottai megpróbálják eltávolítani az elbocsátott tengerészeket a kompokról.

A P&O Ferries a koronavírus-járvány előtt évente tízmillió utast szállított és a nagy-britanniai tengeri teheráru-forgalom 15 százalékát bonyolítja le.

Grant Shapps brit közlekedési miniszter csütörtöki nyilatkozatában súlyos aggályainak adott kifejezést és közölte, hogy a kormány sürgős egyeztetést kezdett a kialakult helyzetről az üzemeltetővel.