Fizetést sem kapnak a több kilométeres doveri dugóban ülő teherautósofőrök - videó

politics transport Horizontal BREXIT Freight lorries are seen aboard a docking DFDS ferry at the port of Dover on the south coast of England on December 18, 2020. - Questions were asked in the House of Lords on December 17 on the government's state of pre
Kompon szállított kamionok Dovernél - korábbi felvétel
Vágólapra másolva!
Jelentős késéseket és torlódásokat okoznak az extra ellenőrzések az amúgy is hatalmas teherforgalomban, ezek miatt idén már húsz alkalommal vezettek be sürgősségi forgalomirányítást az Egyesült Királyságban a határokon. Dover környékén óriási a dugó. A részleteket a The Guardian írta meg.
Vágólapra másolva!

Egy repülőgép-alkatrészekkel megrakott teherautó sofőrje, Ivo Hradilik, Calais-n keresztül Párizs külvárosába szállítja a rakományát, érintve Dovert is. Általában havonta ötször fordul meg itt, amikor árut szállít Nagy-Britannia és az EU között. Ő már tudatosan számít a doveri dugóra, legutóbb tegnap alakult ki hosszú teherautósor, az itteni bevezető utakon,

az A20-as autópályán akár 100 jármű is várakozott.

Teherautókat tartanak fel az A20-as autópálya Dover felé vezető szakaszán, hogy elkerüljék a dugót a kikötő és a városközpont környékén:

Csupán a teherautók mennyisége miatt szerdán kétszer is aktiválták a város sürgősségi forgalomirányítási rendszerét, egyszer hajnali 5 órakor, majd délben. A TAP - Operation Travel Access Protocol - néven ismert rendszert a kikötői hatóság vagy a rendőrség kezdeményezi a nemzeti autópálya-ügynökséghez intézett kéréssel.

A kikötő felé tartó teherautóknak az A20-as autópálya bal oldali sávjában kell maradniuk. Ezután az Aycliffe-i körforgalomnál állomásozó rendőrök kis csoportokban hívják a járművezetőket, amint a kikötőnél szabaddá válik a hely a terminálba való behajtáshoz.

A nemzeti autópálya-ügynökség szerint a sürgősségi forgalomirányítási rendszert idén már 20 alkalommal aktiválták,

míg 2021-ben összesen 69-szer. A doveri kikötő szóvivője szerint a fő ok a teherforgalom megugrása, nem pedig a Brexit. A járművezetők másképp látják a dolgokat. Sokan az EU-ból érkező árukra idén január 1-vel bevezetett ellenőrzéseket, valamint az országba érkező és onnan induló árukra vonatkozó új brit kormányzati informatikai rendszert okolják.

Teherautók tömegei várakoznak az A20-as autópályán, mivel a doveri késések állandósultak:

A dugóban történő tehetetlen várakozást azonban senki sem fizeti meg, hiszen a teherautósofőrök nem az úton töltött idő, hanem a megtett kilométerek után kapják a fizetést.

Ciaran Donovan, az Egyesült Királyságban élő sofőr, aki rendszeresen utazik a kontinensre, elmondta, a fennakadások oka, hogy a személyzetnek több időre van szüksége a nyomtatványok ellenőrzéséhez. Donovan múlt pénteken 16 órán át rekedt Calais-ban, mert nem kapta meg az Egyesült Királyságba való belépéshez szükséges papírokat.

Kompon szállított kamionok Dovernél - korábbi felvétel Forrás: AFP/Ben Stansall

Az A20-as autópályán szerdán kígyózó járművek számos országból érkeztek, köztük Írországból, Németországból, Lengyelországból, Litvániából és Szerbiából.

A doveri kikötő szóvivője szerint részben az új uniós importellenőrzések tehetők felelőssé a kialakult helyzetért.

A fő ok azonban az volt, hogy januárban az egy évvel korábbihoz képest 25 százalékkal nőtt a teherforgalom, amihez útépítési munkálatok és a kompok üzemszünete társult.

Egyesek szerint a január 1-jén elindított új informatikai platform - a Nagy-Britanniába és Észak-Írországba irányuló vagy onnan kifelé irányuló áruszállításhoz szükséges GVMS (Good Vehicle Movement System) - gyermekbetegségei és felhasználóinak rutintalanságai okozzák a problémát.

Vitalij Sulha, egy ukrán sofőr elmondta, hogy január utolsó hetében nyolc órán át állt sorban, hogy elérje a kikötőt.

A fuvarozó cégek további akadályokra figyelmeztetnek, amikor júliusban bevezetik az állati és növényi eredetű uniós termékek behozatalának fizikai ellenőrzését, amelyet az Egyesült Királyság kormánya már többször elhalasztott.