Ez a divatipar egyik legfontosabb családjának lenyűgöző története

C&A, c und a, bolt, shop, üzlet, ruha, ruhabolt, forgalmazó, márka, retro, anno, régi, régen
Interieur C&A vroeger
Vágólapra másolva!
A C&A divatmárka mögött az alapítástól a Brenninkmeijer-család áll, amely a 19. századtól szigorúan családi vállalkozásként üzemelteti a vállalatot. A cég az elmúlt hosszú évtizedekben egy teljes csoporttá nőtte ki magát, amely számos különböző iparágban van jelen. Bemutatjuk a Brenninkmeijer-család történetét.
Vágólapra másolva!

A divatipar egyik legprominensebb családja a Brenninkmeijer-család, melynek tagjai már a 19. században is sikeres üzletemberek voltak, ahogy elődeik is. Az ő nevükhöz köthető a C&A népszerű divatmárka, de minden generáció hozzátette a maga munkáját az üzlethez. Így a birodalom idővel túl is lépett a divaton, és mára több különböző területeken terjeszkedik. A The Richest összefoglalta a család felemelkedésének történetét.

A történet Clemens és August Brenninkmeijerrel kezdődik, akik felmenői elhagyták a családi farmot, hogy utazó ügynökökként lenvászonnal kezdjenek kereskedni.

A textilüzletet aztán a testvérpár is kitanulta, még az 1830-as években, Mettingenben, majd 1841-ben Sneek kisvárosában nyitottak egy apró textilcéget, a C&A Brenninkmeijert, az apjuktól kölcsönkapott pénzből.

Clemens és August Brenninkmeijer, a C&A alapítói Forrás: ANP / AFP

Az első üzletüket csak 1860-ban nyitották meg, és addig mindketten a raktárhelyiségük felett laktak, és farmról farmra járva árulták a minőségi konfekcióruháikat. A C&A Brenninkmeijer 1910-re már tíz üzlettel rendelkezett Hollandiában.

Az értékesítési modell világos volt. Minőségi ruházatot kínáltak, a lehető legversenyképesebb áron.

A cég rendkívül széles termékválasztékkal rendelkezett, a prémium divatcikkektől a legalapvetőbb ruhadarabokig.

A család emellett elkötelezte magát egy egyszerű etikai kódex mellett, amelynek célja az volt, hogy az egyéni és kollektív érdekeket tiszteletben tartó magatartási normák betartásával hozzájáruljanak a vásárlók, a személyzet, a beszállítók, valamint a partnerek jóllétéhez.

Így születetett meg a „C&A formula", amely több mint 150 éve szolgálja a C&A csoportot.

A textilkereskedelem mellett idővel a vállalat több más területre is átlépett. Az 1990-es évekre már jelen voltak az ingatlanpiacon és a pénzügyi szolgáltatásokban is. 2001 óta a svájci székhelyű Cofra Group fogja össze a cégcsoportot, és koordinálja a Brenninkmeijer-család üzleti érdekeltségeit. Mára a vállalat nagyjából 50 ezer embert foglalkoztat, és a ruhaipar csupán a holding mintegy harmadát teszi ki.

A C&A londoni boltja, 1955-ben Forrás: Getty Images/George W. Hales

A magánkézben lévő társaság részvényeit nem lehet örökölni, és automatikusan értékesíteni sem. Részvényvásárlási jog csak azt illeti meg, aki a vezető állások egyikét tölti be. Azonban a vezető pozíciókat csak 55 éves korig lehet betölteni, és teljesen mindegy, hogy kinek hány részvénye van, a szavazati jogok egyenlően oszlanak meg a partnerek között. A család különös üzleti összetartását mutatja, hogy ha valaki ki akar lépni a cégből, az később semmilyen körülmények között nem térhet vissza.

A család összvagyonát egyébként legalább 10 milliárd dollárra becsülik.

1960. augusztus 1-jén készült felvétel a londoni egység előtt Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Fox Photos

A C&A az 1990-es években emellett számos külföldi piacon is terjeszkedni kezdett. A vállalat 91-ben belépett Portugáliába, 95-ben pedig Dániába is, bár utóbbi piacán a skandináv H&M erős jelenléte korlátozta a piacszerzési lehetőségeit. 1996-ban a vállalat megnyitotta az első öt üzletét Dél-Amerikában, 1998-ban pedig Írországban is megvetette a lábát.

Nagy-Britannia viszont túl kemény kihívásnak bizonyult abban az időszakban.

A brit piacon ugyanis számos, nagyon erős versenytársa volt a C&A-nak – mint a New Look, a Next vagy a Marks & Spencer. A C&A végül ott is hagyta a brit piacot a 2000-es évek elején. Az utolsó boltját 2001 januárjában zárta be az országban.

A C&A az elmúlt évtizedekben sikeresen terjeszkedett a világ számos országában Forrás: Imaginechina/Shanghai Daily - Imaginechina/Shanghai Daily

Az 1990-es évek végétől a vállalat nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy új piacokon népszerűsítse a márkanevet. Mexikóban két üzletet nyitottak 1999-ben, és közben a közép- és kelet-európai piacok felé is fordult a menedzsment. Csehországban az első üzlet szintén 1999-ben nyílt meg.

Jóllehet a cég a 21. századra egyre nagyobb figyelmet fordított arra, hogy globális szereplővé emelkedjen fel, a növekedés és a nyitottság ellenére a családi irányítás semmit nem változott. A társaságot továbbra is teljes egészében a Brenninkmeijer-család vezeti.