Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Egyre több fogyasztót érdekelnek a körkörös gazdasági gyakorlatok

újrahasznosítás
újrahasznosítás
Vágólapra másolva!
A fogyasztók közel 72 százaléka szeretne kialakítani körkörös gazdasági gyakorlatokat, ám a szervezetek nem biztosítják az ehhez szükséges kényelmet, hozzáférést, információt és megfizethetőséget – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb elemzéséből.
Vágólapra másolva!

Tízből több, mint hét fogyasztó szeretne elsajátítani olyan körkörös gazdasági gyakorlatokat, mint az összesített fogyasztás csökkentése (54 százalék), a tartósabb termékek vásárlása (72 százalék), valamint a termékek megtartása és megjavítása, a termék élettartamának növelése érdekében (70 százalék) – derül ki a 'Körkörös gazdaság egy fenntartható jövőért' kutatásból.

Ütött az órája a 'használd és dobd el' elvet követő lineáris modellnek, melynek helyét a körkörös gazdasági modell veheti át.

Ennek oka egyrészt a megváltozott fogyasztói magatartás: a fogyasztók jelentős része tartós/újrahasznosítható vagy újrahasznosított anyagokból készült termékeket vásárol. A kutatás szerint a fogyasztó ezeket a termékeket - megfelelő karbantartás révén - hosszú időn keresztül használatban tartja, majd - a termék életének végén - megteszi azokat a lépéseket, amelyek segítségével nem, vagy csak minimális mennyiségben termelődik hulladék. Ez az attitűd a vállalkozásokat is sürgető lépésekre sarkallja: olyan termékeket és üzleti modelleket kell kidolgozniuk, amelyek minimalizálják a hulladéktermelést; lecsökkentik a felhasznált nyersanyagok mennyiségét, továbbá a termékek és csomagolások visszavételének/újrafelhasználásának módjaira is megoldást kínálnak.

Fogyasztói igény a körkörösségre

A pazarlással és az erőforrások kimerülésének veszélyével kapcsolatos aggodalmak hatására a fogyasztók egyre jobban vágynak a tudatos fogyasztási gyakorlatok beiktatására. Ugyanakkor a fogyasztók 50 százaléka úgy gondolja, hogy a szervezetek nem tesznek eleget a hulladék újrafeldolgozásáért, újrahasznosításáért és csökkentéséért. 67 százalékuk azt várja a szervezetektől, hogy már a termékek reklámozása során felelősen járjanak el és ne bátorítsanak túlfogyasztásra.

A fogyasztók egyre inkább olyan vállalatok felé költenek, amelyek a körkörösséget alkalmazzák.

Ez különösen igaz azokra a területekre, ahol a fogyasztói tudatosság magasabb, mint például az élelmiszerek és a műanyaghulladékok terén. Ennek bizonyítéka, hogy a fogyasztók 44 százaléka többet költött az elmúlt 12 hónapban olyan étel- és italvállalatok termékeire, amelyek figyelmet fordítanak az újrahasznosításra, újrafelhasználásra és a hulladék csökkentésére, míg 40 százalékuk tett így személyes- és háztartási termékek vásárlásakor.

Illusztráció Fotó / 123rf

Zöld életciklusú termékek – Mégis hogyan?

A fogyasztók nehéz helyzetben vannak ha a kényelem, a hozzáférés és a felmerülő javítási költségek kerülnek szóba. A pozitív körkörös cselekvés elmaradásának okaként ötből három fogyasztó (60 százalék) hivatkozik információhiányra (származási hely, újrahasznosíthatóság, újrafelhasznált alapanyag, stb.,) a termékek címkéjén. Míg 55 százalékuk szerint egy termék javításakor a felmerülő költségek is hátráltatják a körkörösség beteljesülését. Jelenleg a fogyasztók elsősorban a termék használat utáni életszakaszára koncentrálva közelítik meg a körkörösség fogalmát, ahogy a felelősségteljes hulladékgyűjtés is kulcsszerephez jut. Azonban ennél még fontosabb, hogy lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy eleve minél kevesebb hulladék keletkezzen - írta meg a Capgemini.

Roshan Gya, a Capgemini Invent Intelligens Ipar vezérigazgatója megjegyezte:

Hozzátette: „Azok a vállalatok lesznek a győztesek, amelyek képesek lesznek a mély és tartós átalakulásra három területen: a meglévő termékek és szolgáltatások környezeti hatásainak minimalizálása; új, jövőbe tekintő termékek fejlesztése, amelyek eleve megfelelnek a körkörösség alapelveinek; továbbá a vállalati műveletek új, fenntartható üzleti modelleket magába foglaló újragondolása. Ezek a vállalatok fognak a jövő vezetőivé válni saját piacaikon. A fenntarthatóság felé vezető úton a körkörös gazdaság egy jelenbeli befektetés annak érdekében, hogy hogyan működjünk jól a jövőben."

Hatásmérő eszköz a Körkörös Gazdasági Ütemterv támogatásához

A Capgemini cégcsoport egyik törekvése az, hogy kutatásaival, fejlesztéseivel segítse a vállalatokat a körkörös gazdasági modell kialakításában, annak tökéletesítésében. Ennek egyik mérföldköve a spanyol Red Eléctricával – villamosenergia-ellátást és távközlést biztosító cégcsoport – közösen fejlesztett eszköz, amelynek segítségével a vállalat mérhető célokat tud meghatározni, ezek időbeli ütemezését és időszakos értékelését is el tudja végezni. Így könnyebben tudja elérni a fenntarthatóságra vonatkozó célkitűzéseit.

Az eszköz figyelembe vesz olyan tényezőket, mint a kibocsátás, a hulladékképződés és a nyersanyag-felhasználás, segítségével a fenntarthatósághoz való hozzájárulás pénzbeni értéke is kiszámíthatóvá válik. Ezáltal a vállalat a ténylegesen kiváltott hatások alapján a jövőben jobb döntéseket hozhat, hatékonyabban tudja felmérni stratégiája eredményeit.

A fejlesztésre a Capgemini által nemrég bejelentett Nettó Zéró Stratégiai Ajánlat keretében került sor, melynek célja, hogy segítse a szervezeteket a fenntarthatóság terén tett vállalásaik elérésében.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről