A fotelből vásárolnak a magyarok a külföldi bevásárlóutak helyett

Személyzet nélküli üzletek vidéken, Svédországban  En Sučde, des mini-supermarchés sans personnel ŕ la rescousse des campagnes retail Horizontal
Store manager Domenica Gerlach work in the Lifvs unmanned supermarket store in Veckholm, a village of a few hundred people, about 80 kilometres from Stockholm, on May 6, 2021, near the city of Enkoping. - One after another, grocery stores are shutting down in rural Sweden, leaving villagers to log miles to buy food. But a new type of shop has sprung up in their wake: unmanned supermarkets in mobile containers. (Photo by Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Vágólapra másolva!
Lényegesen visszaesett a bevásárlóturizmus teljesítménye, de a fotel kényelméből azért vásárolunk külhoni áruházakból a weben, nem is keveset. A korábbi közel 150 milliárdos bevásárlóturizmus szinte teljesen leépült - derül ki a blokkk.com kiskereskedelmi portál beszámolójából.
Vágólapra másolva!

A járvány előtt 2019-ben még 769 milliárd forint költöttek el a magyarok külföldi utazásaik során, szállásra, mindenféle szolgáltatásra és persze vásárlásra. 2020-ban már csak 357 milliárdot a statisztika (a járvány miatt a második negyedévet nem is mérve). A kinti költések mintegy 40-45 százaléka a küföldi botlok kasszáiba került. Ez 2019-ben több mint 300 milliárd forint, 2020-ban 160 milliárd forint volt (az üzemanyagok nem számítva).

A külhoni boltos költekezés fele a bevásárló-turistáskodás volt

A határok mentén mindig is élénkebb a vásárlók mozgása, ami elsősorban árfolyam, mellette és ezzel együtt persze árfüggő kérdés a külföldre utazás tervezésekor. Ha a forint gyenge, külföldről érkeznek Magyarországra vásárolni, és fordítva.

Nem igényel sok magyarázatot, hogy a járvány 2020-ban lefékezte a bevásárlóturistáskodást is, meg is felezte, maradt 71 milliárd forintnyi összeg a mérlegen. 2021 első felében pedig tovább zsugorodott a külhoni boltos vásárlás, ennek mértéke 15 milliárd forint volt.

Az internetes vásárlások tekintetében a következők a számok:

Forrás: Blokkk.com

Az elmúlt évek bevásárlóturizmusának mérlege egyébként a következő volt, azzal, hogy a legtöbbet, pénzünk több mint felét a szomszédos Ausztriában költötték a magyarok:

  • 2017-ben: 4,6 millió alkalom 97 milliárd forint értékben
  • 2018-ban: 5,1 millió alkalom 130 milliárd forint értékben
  • 2019-ben 5,4 millió alkalom 147 milliárd forint értékben.