Válságállónak bizonyult a vasúti áruszállítás

Kína, tehervonat
(201119) -- BEIJING, Nov. 19, 2020 (Xinhua) -- A China-Europe freight train carrying medical supplies bound for Madrid of Spain departs from the city of Yiwu, east China's Zhejiang Province, June 5, 2020. (Photo by Lyu Bin/Xinhua)
Vágólapra másolva!
A vasúti teherszállítás jól vizsgázott a koronavírus okozta válság alatt, ezért Magyarország számára fontos, hogy központi elhelyezkedése nyomán minél több hasznot tudjon hajtani a megnövekedett forgalomból - közölte a tárca szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Vágólapra másolva!

A tárcavezető a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület rendezvényén tartott előadást, ahol a "válságállónak bizonyult" vasúti áruszállítás hatékonyságát méltatta a megváltozott körülmények között, rámutatva, hogy egy tehervonat a kamionrakományok 40-70-szeresét is képes szállítani.

Kínából Európába érkező tehervonat Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Lyu Bin

A közlemény szerint kiemelte, az elmúlt másfél év sok nehézséget okozott, így a világkereskedelem több mint 5 százalékkal visszaesett, több mint 110 millióan elvesztették a munkájukat világszerte, és világossá vált, hogy krízishelyzetben a beszállítói láncok viszonylag gyorsan szétszakadnak - mondta.

Az események fényében Szijjártó Péter három pontban foglalta össze a magyar vasúti prioritásokat.
Fontosnak nevezte, hogy Magyarország minél több hasznot tudjon hajtani a Kína és Európa között növekvő vasúti teherszállítási forgalomból. Aláhúzta, hogy

a kínai Egy övezet, egy út stratégia komoly törekvés az eurázsiai gazdasági integrációra, és reális lehetőség lesz.

A kormány soha nem politikai vagy ideológiai, hanem kizárólag racionális alapon közelített Kínához, amelynek szerepe a jövőben is megkerülhetetlen lesz - szögezte le.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a HUNGRAIL Magyar Vasút 2021 konferencián az Anantara New York Palace Budapest Hotelben 2021. szeptember 30-án Forrás: MTI/Soós Lajos

A külügyminiszter szerint nem reális az európai-kínai gazdasági együttműködés visszaszorítására irányuló célokat kitűzni, miután tavaly a kétoldalú kereskedelem értéke már magasabb volt, mint az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti forgalomé. Kijelentette, fontos lenne, hogy ennek a kereskedelemnek egy jelentős része Magyarországon menjen keresztül, s központi elhelyezkedésünket "úgymond készpénzre váltsuk".

Ezért is van szükség szerinte a Belgrád-Budapest vasútvonal korszerűsítésére, hogy a görögországi kikötőkből ezen keresztül juthassanak el az áruk leggyorsabban Nyugat-Európába. Tájékoztatása szerint ennek kivitelezési munkálatai jövő februárban megkezdődnek, és a projekt 2025-re zárul majd le.

Emellett lényeges lenne a Kínából közvetlenül Európába érkező vasúti teherforgalom Magyarországra "csalogatása" is, amihez infrastruktúra-fejlesztésre van szükség az ország keleti-északkeleti részében. Például ezt célozza a fényeslitkei intermodális központ építése, amely 12 milliárd forintos beruházással 2022 végére működőképes lesz.

China Railway Express, Hsziamen-Budapest vonal, amely összeköti Délkelet-Kína kikötővárosát Magyarország fővárosával Forrás: Xinhua via AFP/Xinhua News Agency/Lin Shanchuan

Második pontként a miniszter beszélt a tengeri kikötőkkel való gyors és rugalmas összeköttetés jelentőségéről is, ami szerinte kiemelt kérdés az exportáló magyar cégek számára. Úgy vélekedett, hogy

fontos létrehozni Nyugat-Magyarországon egy erre szolgáló intermodális csomópontot, ahol az adriai kikötőkbe irányuló tehervonatok gyors összeállítása, illetve az onnan érkező vonatok elosztása és szétszedése folyhat.

Ennek kapcsán ismételten üdvözölte a METRANS Csoport zalaegerszegi konténertermináljának megépítését, amely szerinte további beruházásokat is indukálni fog a térségben.

A közlemény szerint végezetül Szijjártó Péter aláhúzta, hogy Közép-Európa fontos versenyhátránya a gyorsvasutak hiánya, amit most a régió országai közösen próbálnak ledolgozni a magyar és a lengyel fővárost Szlovákián és Csehországon keresztül összekötő vonal építésével. A cél, hogy Budapestről Pozsony 1,5 órás, Prága 3,5, míg Varsó 5,5 órás utazási idő alatt legyen elérhető. Mint mondta, a megvalósíthatósági tanulmány igazolta a megtérülést, miközben nemrég az Európai Unió úgy döntött, hogy finanszírozást biztosít a környezetvédelmi hatásvizsgálatra.

Előadása végén a külügyminiszter leszögezte: a vasúti a legkörnyezetkímélőbb szállítási módszer, s az ezen a téren jelenleg is zajló fejlesztések jól jellemzik a kormány megközelítését, miszerint a "versenyképességnek, iparfejlesztésnek kéz a kézben kell járnia a környezetvédelemmel".