Csúcsra járt az online kiskereskedelem, és még csak most jöhet az aranykora

Young woman and credit card online shopping 25-29 years bills black hair browsing buying casual clothing choice comfortable communication connection consumer consumerism convenience credit card day debt decisions domestic life e-mail banking emailing head
Idén tovább bővülhet a hitelpiac
Vágólapra másolva!
Az elmúlt néhány évben az e-kereskedelem a világgazdaság megkerülhetetlen tényezőjévé vált. Mint számos iparágat, a kiskereskedelmet is forradalmasította az internet, ami a koronavírus-járvány alatt nem csak a lakosság, de a vállalatok számára is hatalmas lehetőségeket teremtett. Egy összesítés pedig rámutatott arra, hogy a folyamatnak még nincs vége, és a következő években még tovább nőhet az iparág.
Vágólapra másolva!

Az e-kereskedelem mára a mindennapok részévé vált, az iparág pedig igen jelentős növekedést produkált, felemelve olyan óriásokat, mint például az Amazon vagy az Aliexpress. Ahogy pedig a szélessávú internet mára a világ egyre több szegletét elérte, úgy nőtt rohamosan az interneten vásárlók száma. A Statista elemzése rámutatott, hogy

csak 2020-ban több mint 2 milliárd ember vásárolt valamilyen terméket vagy szolgáltatást online.

Ugyanebben az időszakban pedig az e-kereskedelmi cégek világszerte összesen 4200 milliárd dolláros bevételt produkáltak.

Noha az e-kereskedelemnek van kifejezetten a vállalatokat célzó szegmense, a magánszemélyek fogyasztása adja az iparág jelentős részét. Bár elsőre kézenfekvőnek tűnhet a megállapítás arról, hogy az Amazon minden szempontból globális éllovas a szektorban, van olyan számítási mód, amely alapján az amerikai óriás csak bronzérmes. Ha ugyanis a bruttó kereskedelmi értéket (Gross Merchandise Value, GMV) nézzük, akkor két kínai cég, a Taobao és a Tmall is megelőzi – mindkettő az Alibaba e-kereskedelmi óriás alá tartozik. Alább más érdekességeket is megtudhat erről a dinamikusan fejlődő szegmensről.

A mobiltelefonos vásárlások térhódítása

A szektor egyik leglátványosabb jelensége a mobilvásárlások előretörése volt, ahogy az okostelefonok világszerte elterjedtek.

Olyannyira, hogy 2021-ben már okostelefonokról érkezett az e-kereskedelmi oldalak látogatóinak majdnem 70 százaléka.

Mindazonáltal a vásárlások jelentős részét még mindig számítógépekről vagy tabletekről bonyolítják a fogyasztók.

Egyre népszerűbbek a mobilos vásárlások Forrás: Phanie/VOISIN/PHANIE/Voisin

A mobilos vásárlások egyébként azokban a régiókban bírnak a leginkább jelentőséggel, ahol gyenge a digitális infrastruktúra, de különösen Ázsiában igazán népszerű ez a megoldás. Dél-Koreában például a teljes online tranzakciók 65 százalékát mobilról bonyolítják.

A világjárvány hatásai

A tavalyi év azonban igen különleges időszak volt az e-kereskedelem szempontjából is. A koronavírus-járvány ugyanis rekordmagasságokba emelte az online vásárlások iránti igényt, ahogy világszerte milliók kényszerültek otthon maradni.

Ennek eredményeként

például 2020 júniusában az e-kereskedelem összesített forgalma rekordot döntött, elérve a havi 22 milliárdos látogatói számot.

A kereslet pedig kimagaslóan erős volt olyan tételek iránt, mint az élelmiszerek vagy a ruházati cikkek.

A 2021-es év trendjeit még meghatározzák a koronavírus-járvány elhúzódó hatásai, azonban ettől függetlenül is elég biztosnak tűnik, hogy az online kereskedelem még sokáig - méghozzá egyre erősebben - velünk marad.

Növekedés az egyes piacokon

Érdekes azonban megfigyelni, mely országokban várható a legnagyobb ütemű bővülés a következő években. A Statista összesítéséből az látszik, hogy az éves összesített növekedés tekintetében

Törökország vezetheti a globális rangsort 2021 és 2025 között, 14,59 százalékkal.

2020-ban különösen népszerűek voltak az online vásárlások Forrás: Shutterstock

A második és a harmadik helyre Argentína és Indonézia futhat be 12,76, illetve 10,21 százalékos bővüléssel, de Dél-Afrika is elérheti a 10 százalékot.

Globálisan 6,29 százalékos növekedési ütemre lehet számítani.

Argentína esete viszont külön is érdekes, mivel ez az ország produkálta tavaly messze a legnagyobb ütemű növekedést az e-kereskedelmi eladásokban.

Argentínában ugyanis az eladások 100,6 százalékkal erősödtek, messze lehagyva ezzel a második helyre befutó Kanadát (75 százalék).

Összehasonlításképpen, világszerte 25,7 százalékos volt a növekedés mértéke.

Az Amazon uralkodása

Bár az Amazon bizonyos számítások szerint valójában nem világelső az e-kereskedelemben, az egyértelműen látszik, hogy a tavalyi évben uralta a piacot, ha csak a webes forgalmat vizsgáljuk az online értékesítést kínáló cégek körében.

Az amerikai óriás ugyanis elképesztő, majdnem 3,68 milliárdos átlagos havi forgalmat generált 2020-ban.

Ennek a számnak a nagysága akkor látható igazán, ha figyelembe vesszük, hogy a globális második az eBay.com volt, alig több mint 1 milliárdos átlagos havi forgalommal.

A legtöbb mutató szerint az Amazon a globális e-kereskedelem éllovasa Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki

Emellett, ha a vállalatok piaci értékét nézzük (idén júniusig), akkor is messze az Amazon vezeti a globális rangsort. A Jeff Bezos által alapított cég piaci kapitalizációja ugyanis több mint 1700 milliárd dollár. A második helyre az Alibaba futott be 614,8 milliárd dollárral, míg a harmadik a Shopify lett 182,1 milliárd dolláros értékkel.

A legjobb ösztönzők

A Statista összesítéséből az is kiderül, hogy az egyes e-kereskedelmi vállalatok milyen ösztönzőkkel tudták a leghatékonyabban megszólítani a potenciális vásárlóikat.

2020-ban a legsikeresebb ösztönzőnek az ingyenes házhozszállítás bizonyult.

A megkérdezett vásárlók 53 százaléka mondta azt, hogy ez a tényező növeli a valószínűségét annak, hogy egy adott online áruházban vásároljanak.

A második helyre a kuponok és kedvezmények futottak be 41 százalékkal, de jól látszik, hogy sokak számára nagyon fontos más vásárlók véleménye is. A harmadik helyre ugyanis ezek a visszajelzések kerültek, 35 százalékkal.

Élelmiszer helyett utazás

Végül érdemes megemlíteni, hogy az idei évben már látszott a koronavírus-járvány hatásainak enyhülése. Ez pedig az online vásárlási szokásokra nézve is fontos következményekkel járt.

Új és izgalmas üzleti lehetőségeket nyit az e-kereskedelem Forrás: Shutterstock

Ha ugyanis a 2021 januárja és májusa közti időszakot nézzük, akkor

a legnagyobb keresletnövekedést az utazási szektor könyvelhette el, 11,4 százalékkal.

Az élelmiszerek és a ruházati cikkek iránti kereslet viszont 20, illetve 9,5 százalékkal csökkent az online áruházakban, vagyis egyértelműen látszik a trendek átalakulása a járvány intenzitása és a szigorítások enyhülésével.

Mindent összevetve, a tavalyi év kiemelkedően erős volt a globális e-kereskedelemben, azonban jelenleg nem tűnik kérdésesnek, hogy az internetes vásárlások még jó ideig velünk maradnak, sőt, várhatóan egyre népszerűbbek lesznek.