Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Csúcsra jár a koronavírus-járvány alatt az online kiskereskedelem, de hogyan indult valójában?

online vásárlás bankkártya hitelkártya Szeptemberi pénzhoroszkóp
Vágólapra másolva!
Az online vásárlás ma már szervesen hozzátartozik a mindennapjainkhoz, de sokan talán nem is gondolják, hogy egy viszonylag új keletű értékesítési formáról van szó. Megfordítva a kérdést, meglepő lehet, hogy a kezdetei több mint négy évtizedre, egészen a hetvenes évek végéig nyúlnak vissza, hiszen sokan csak az elmúlt években fedezték fel maguknak. A Visualcapitalist.com adatainak felhasználásával cikkünkben bemutatjuk, hogyan jutottunk el az első kezdetleges internetes vásárlási lehetőségektől napjaink szélvészgyorsasággal fejlődő e-kereskedelméig, amely már a globális kiskereskedelmi forgalom több mint egyötödét adja, és vásárlók százmillióit tartja lázban.
Vágólapra másolva!

Hetvenes évek vége: a kezdetek

Az internetes kiskereskedelem kezdetei Angliába nyúlnak vissza, a 70-es évek végére. 1979-ben az angol Michael Aldrich kidolgozott egy olyan szisztémát, amely lehetővé tette a fogyasztók számára, hogy rákapcsolódjanak a kiskereskedelmi láncok rendszerére. A vásárlók televízióját egy telefonvonalon keresztül összekötötte az üzletláncok számítógépes hálózataival.

Ez a találmány volt az első olyan kommunikációs eszköz, amely interaktív, tömeges kommunikációt tett lehetővé,

azonban drága volt, és az internet szélesebb körű elterjedése előtt a kiskereskedelmi cégeknek nem érte volna meg a bevezetése.

Nyolcvanas évek: az első e-kereskedelmi vállalkozás

1982-ben elindult a világ első e-kereskedelmi vállalkozása. A Boston Computer Exchange egy olyan online piactér volt, amely használt számítógépek adásvételére jött létre. Az általuk alkalmazott Bulletin Board System (BBS) egy olyan informatikai rendszer volt, amely egy adott felhasználói kör számára elérhetően biztosította az üzenetek váltását, illetve az adatcserét - ennek a módszernek a segítségével bonyolódott le a számítógépek adásvétele.

Online rendelések házhozszállítása napjainkban. A hetvenes évek végén még valószínűleg senki sem gondolta, hogy létrejöttek egy új értékesítési módszer alapjai Forrás: Getty Images via AFP/Justin Sullivan

A BBS rendszerek az 1980-as évektől kezdtek elterjedni, de népszerűségük az internet térhódítása miatt a 90-es évek végére nagyban lecsökkent. Igaz, még napjainkban is számtalan működő rendszert találunk, részben az internet által biztosított olcsó adatkapcsolatokat igénybe véve.

Kilencvenes évek: az első e-kereskedelmi nagyágyúk

Az első jelentős lépést az online kiskereskedelemben ebben az évtizedben 1992 jelentette, amikor megjelent a Book Stacks Unlimeted, amely a könyvek első internetes piactere lett.

A kilencvenes évek közepére az internet a kommunikáció és a kapcsolattartás általánosan bevált eszközévé vált. 1995-ben az akkor a legnépszerűbbnek számító webböngészőnek, a Netscape-nek már világszerte körülbelül 10 millió felhasználója volt.

Ugyanebben az évben megkezdte működését az eBay internetes aukciós weboldal, amelyen bárki felkínálhatta eladásra bármilyen termékét vagy szolgáltatását.

Jeff Bezos pedig szintén 1995-ben elindította az Amazont, amely kezdetben csupán könyvek online piactere volt.

Rövid időn belül hatalmas siker koronázta a társaság létrehozását, ugyanis az első hónapban már 45 országból kaptak megrendeléseket.

Több mint negyedszázaddal ezelőtt alapította meg Jeff Bezos az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó Amazont Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki

1998-ban pedig megszületett az első online fizetési rendszer, a manapság PayPalként ismert Confinity.

Három év alatt már több mint 12 millió felhasználó 3 milliárd dollárnyi összegben bonyolított le rajta keresztül fizetési megbízásokat.

Kétezres évek: mozgalmas évtized az online kiskereskedelemben

2000-ben a Google bevezette a Google AdWords online hirdetési felületet a vállalkozások számára termékeik és szolgáltatásaik hirdetésére. Ez a fejlesztés a hirdetési piacon előkészítette a talajt a kattintásszám-alapú fizetési megoldások számára.

Öt évvel később az Amazon bemutatta a Prime-ot, amely egy meghatározott éves díj fejében előfizetőinek különféle bónuszokat – köztük ingyenes és gyors szállítást vagy kedvezményes árakat - biztosított.

A Cyber Monday keretében a Black Friday-hoz hasonlóan szintén akciós árú termékek tömegét kínálják a vásárlóknak Forrás: NurPhoto via AFP/Artur Widak

2005-ben az Egyesült Államokban megszületett az online vásárlási akciók tömkelegét kínáló Cyber Monday ötlete,

amely hasonlóan indult, mint a Black Friday, hiszen ezt az akciós napot is az amerikai hálaadást követő időszakban rendezik meg, méghozzá az ünnepet követő első hétfőn. A Cyber Monday-t marketingcégek találták ki, amivel az online vásárlást szerették volna népszerűsíteni. Különlegessége, hogy az exkluzív ajánlatok csak online megrendelésekre érvényesek – erre utal az elnevezés is. Az e-kereskedelem dinamikus terjedésével egyre nagyobbra nőtt ez az esemény, az USA-ban ma már a Black Friday sikerességével vetekszik.

Újabb fontos esemény volt az online kiskereskedelem szempontjából, hogy 2007-ben megszületett az okostelefon: ekkor kerültek az üzletekbe az első iPhone-ok. A Google pedig bemutatta az Android operációs rendszert, ám ennek bevezetésére még a következő évig várni kellett.

2010-es évek: begyorsul az e-kereskedelem növekedése

2010-ben, az online kiskereskedelem történetében első ízben a Cyber Monday forgalma átlépte az 1 milliárd dollárt. Ezzel egy időben új digitális fizetési eszközök jelentek meg, amelyek segítették az üzletág további erősödését.

Tíz éve van velünk a Google digitális fizetési megoldása Forrás: ANP via AFP/Lex Van Lieshout

2011-ben a Google útjára indította a napjainkban Google Pay-ként ismert Google Wallet digitális fizetési megoldást. Az Apple Pay 2014-es elindulása pedig lehetővé tette a felhasználók számára, hogy fizetéseiket közvetlenül az iPhone-jaikról intézzék.

2016-ban a Facebook elindította Marketplace-t, a közösségi oldal felhasználóinak szánt internetes piacteret, amivel a Craiglistnek és az eBay-nek támasztott konkurenciát.

Napjaink: fényes jövő előtt áll az online kiskereskedelem

A koronavírus-világjárvány, valamint a nyomában járó lezárások és korlátozó intézkedések az elmúlt időszakban a fizikai üzletek helyett egyre inkább az online tér felé terelték a vásárlókat.

Nem sokkal a pandémia kitörését követően, tavaly májusban az e-kereskedelem forgalma globálisan elérte a 82,5 milliárd dollárt, ami éves alapon 77 százalékos növekedést jelentett.

Az alábbi grafikon az e-kereskedelem globális forgalmának növekedését szemlélteti 2019 és 2024 között:

Bár az egyes járványhullámokat követően napjainkban világszerte mindenütt megindult a korlátozó intézkedések feloldása és az újranyitás, az online vásárlások a prognózisok szerint továbbra is növekedni fognak (noha ennek üteme lassulni fog), és emelkedni fog az e-kereskedelem piacrésze a teljes kiskereskedelmi piacon belül.

Az online vásárlások 2023-ban globálisan már a kiskereskedelmi forgalom 22 százalékát fogják adni.

Az idén az első fél évben a szektor eladásai éves alapon 27,6 százalékos emelkedést produkáltak.

Egyébként annak ellenére, hogy rengeteg online kereskedelmi vállalkozás osztozik a tortán, a piac mégis meglehetősen koncentrált. Elegendő, ha csak az Egyesült Államok példáját tekintjük, ahol 2020-ban mindössze öt nagy cég kezében összpontosult a forgalom több mint fele, míg a fennmaradó 44,7 százalékon körülbelül 1,3 millió kisebb vállalkozás osztozott.

A Visualcapitalist.com idéz egy friss kutatást, amely szerint a pandémiára adott válaszként a vásárlók 88 százaléka a digitalizáció felgyorsítását várja az online értékesítést végző cégektől. Olyan kiszállítási és kézbesítési módokat igényelnek, amelyek gyorsak és egyben biztonságosak.

A korábban megmutatkozó trend, a fenntarthatóság és csomagolásmentesség a háttérbe szorult, a hangsúly ehelyett az érintésmentességre került.

A kereskedők pedig igyekeznek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, és minél komplexebb vásárlói élményt nyújtani a fogyasztóknak. Vagyis valószínűleg a jövőben is minden adott lesz a szektor további növekedéséhez.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről