Tíz év múlva négyszer annyi akkumulátort gyárthat a világ, mint most

Bolívia lesz a lítium előállítás Szaúd-Arábiája, akkumulátorok, lítium-ion akkumulátorgyár Oroszországban
An examination and laser marking line at the Liotech lithium-ion battery plant.
Vágólapra másolva!
A lítium-ion akkumulátorok globális gyártási kapacitása hatalmas növekedhet a következő években. Miközben az ázsiai előállítók várhatóan tartósan uralni fogják a piacot, egyre több elemző hangsúlyozza az európai vállalatok lendületes térnyerési lehetőségeit.
Vágólapra másolva!

A lítium-ion cellák globális termelési kapacitása hatalmas növekedést produkálhat a következő években, állítja egy friss jelentés.

A Wood Mackenzie szakértői arra jutottak, hogy

a termelési kapacitás megnégyszereződhet 2019 és 2030 között, elérve az 1,3 terawattórát (TWh).

Ez a számítás abból indul ki, hogy jelenleg 119 olyan akkumulátorgyártó üzem van, amely vagy már most is működik, vagy fejlesztés alatt áll, vagy bejelentették a fejlesztését – írja a Mining.com.

A brit szervezet szerint az olyan ázsiai gyártók vezetik a kapacitásnövelési versenyt, mint a CATL, az LG Chem, a BYD vagy az SK Innovation, de komoly előretörést produkálhatnak az európai cégek is, például a Northvolt vagy az ACC.

Noha jelenleg az ázsiai csendes-óceáni térség termelési kapacitása adja a globális kapacitás 80 százalékát, és várhatóan a következő évtizedben is ez a régió lesz az éllovas, a Reuters elemzése külön kiemelte az európai vállalatok lendületes előretörését.

Az elektromos autók terjedésével az akkumulátorgyártás is jelentősen felpöröghet Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Hendrik Schmidt

A svéd Northvolt, és újabban a francia Verkor ugyanis a széles piacon igyekszik részesedést szerezni, de az európai cégek jelentős része még mindig csupán szűkebb piaci szegmensekbe termel. Az Európai Unió azonban 550 milliárd euróval támogatná a klímavédelmet és a tiszta energiával kapcsolatos fejlesztéseket a következő hét évben, ami komoly lendületet adhat az akkumulátorgyártóknak is.

Következésképpen a Reuters elemzése azzal számol, hogy az európai elektromos autó gyártás a jelenlegi hatszorosára nőhet a következő öt évben, miközben az EU vezetői azt remélik, hogy

a teljes akkumulátor értéklánc (beleértve a bányászatot, a termelést és az újrahasznosítást is) 250 milliárd eurót tehet ki 2025-re.

Jelenleg egyébként a Northvolt az egyetlen olyan európai startup, amely fölveheti majd a versenyt az ázsiai nagyokkal. A vállalat első, 40 gigawattórás üzemét a tervek szerint jövőre nyitják majd meg Svédországban, és a vállalat mögött olyan óriások állnak befektetőkként, mint a Volkswagen vagy a Goldman Sachs. A társaság célja az, hogy egy évtizeden belül uralja a teljes európai akkumulátorpiac 25 százalékát, amihez 150 gigawattórás termelésre volna szüksége – ami több mint háromszorosa a kontinens jelenlegi lítium-ion kapacitásának.

Összevetésképpen, a Wood Mackenzie számításai szerint az ázsiai kapacitás a 2020-as 345 gigawattóráról több mint 800 gigawattórára mehet föl 2030-ra.

Ezzel együtt ez a jelentés is kiemelte, hogy az európai versenytársak egyre komolyabb szerepet tölthetnek be a világpiacon. Az elemzés hangsúlyozta, 2030-ra az európai kapacitás világpiaci aránya 25 százalékos lehet, ami komoly növekedés volna a jelenlegi 7 százalékhoz képest.