Tenger alatti alagút épülhet Szicília és a szárazföld között

Italy
Des engins percent et creusent le 15 septembre 2008 sur le chantier de la descenderie de Saint-Martin-la-Porte, sur le tracé de la future ligne du TGV Lyon-Turin, qui comprend la construction d'un tunnel de plus de 52 km de long, dont 12 km en territoire italien, d'ici 2023. Le secrétaire d'Etat français chargé des Transports, Dominique Bussereau a annoncé ce jour lors d'une visite du chantier un déblocage du projet du côté italien et le lancement dčs 2009 des premičres acquisitions foncičres nécessaires ŕ la réalisation du tunnel ferroviaire Lyon-Turin. AFP PHOTO / JEAN-PIERRE CLATOT Workers and heavy earth moving equipment are deployed in Saint-Martin-la-Porte on September 15, 2008 on the earthworks site part of a 52 km tunnel that will host a new high speed train connection (TGV) linking Lyon in France and Turin in Italy. The tunnel, of which 12km are in Italian territory, is expected to be completed before 2023. AFP PHOTO / JEAN-PIERRE CLATOT (Photo by JEAN-PIERRE CLATOT / AFP)
Vágólapra másolva!
Az uniós helyreállítási alap nyújtotta lehetőséget kihasználva alagúttal kötné össze Szicíliát és az olasz szárazföldet az olasz kormány a régóta tervezett, de soha meg nem valósuló híd helyett.
Vágólapra másolva!

A közlekedési minisztérium szerint "soha vissza nem térő alkalmat" kínál, hogy az 5 milliárd eurós beruházást finanszírozhatnák abból a csaknem 210 milliárd euróból, amelyet a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság utáni helyreállításra folyósít Olaszországnak az Európai Unió.

Az alagúthoz kapcsolódva kiépítenék Dél-Olaszországban és Szicíliában is a nagysebességű vasúti hálózatot, amely jelenleg a Nápolyhoz közeli Salernónál ér véget.

Szicília közigazgatási székhelye, Palermo - az ötödik legnagyobb olasz város - az egyetlen olyan olasz nagyváros, amely nem érhető el nagysebességű vonattal.

Illusztráció Forrás: AFP/Jean-Pierre Clatot

A szicíliai Messinát a szárazföldön fekvő Reggio Calabriával összekötő híd tervét már az ókortól dédelgetik Itáliában,

de továbbra sem látszik a megvalósulás. Bár legszűkebb pontján mindössze 3,1 kilométeres a Messinai-szoros, a hídépítést nehezíti, hogy a tenger mélysége eléri a 250 métert, erősek az áramlatok, és újabban környezetvédelmi és megtérülési aggályok is felmerültek.

A 3,3 kilométeres messinai közúti és vasúti híd legutóbb konkrét formát öltő tervét az elmúlt években befagyasztották, főleg azért, mert túl soknak találták a 8,5 milliárd euróra (2939 milliárd forint) becsült költséget.

Paolo De Micheli infrastrukturális és közlekedési miniszter kedden azt közölte, hogy már dolgoznak a beruházási terven, amelyet az Európai Bizottság elé terjesztenek. Az alagútépítéshez elengendhetetlen az uniós jóváhagyás is, ha EU-pénzeket akarnak felhasználni hozzá.