Iparosítják Ugandát, hogy környezetkímélő e-buszokat gyárthassanak

sencseni elektromos buszok, Shenzhen bus
BYD electric buses and cars travel on a road in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 27 December 2017. The fleet of buses in the southern Chinese city of Shenzhen is already 100 percent electric by the end of 2017. There are some 16,000 electric buses on the roads of Shenzhen, with only a few diesel-powered stragglers left in commission for emergency uses. BYD, the company responsible for about 80 percent of the city's buses, started testing its electric vehicles in 2011. Back then, the space needed for their batteries occupied the space set aside for passengers, but massive improvements have been made since then. In 2016, BYD became the world's biggest manufacturer of electric vehicles, exporting its wares to over 200 cities across 50 different countries.
Vágólapra másolva!
Már épül az a gyár az ugandai Jinja városában, Kampalától közel 100 kilométerre, ahol hamarosan Afrika első elektromos buszait fogják gyártani, írja a Bloomberg helyszíni riportjában. Ahhoz azonban, hogy környezetkímélő buszok állhassanak forgalomba, előbb jelentős ipari és infrastrukturális fejlesztéseket kell elvégezni.
Vágólapra másolva!

Afrika Szaharától délre eső térségének számos nagyvárosa tartozik a világ legszennyezettebb levegőjű települései közé. Így a mintegy 3 millió lakosú ugandai főváros, Kampala is, ahol a tömegközlekedést főként 14 üléses mikrobuszokkal és motorkerékpárok igénybe vételével bonyolítják le.

null

null

Az ugandai közlekedésben részt vevő közúti járművek mintegy 85 százaléka használt, más országból importált, az Európában és Észak-Amerikában az utakon futó autókhoz és buszokhoz képest sokkal környezetszennyezőbb működéssel.

Ebben hozhat nagy változást az állami tulajdonú Kiira Motors nevű vállalat. Az építés alatt álló jinjai gyárukban a tervek szerint 2021 júliusától évi 5000 elektromos jármű, főként busz készülhet.

Ezek lesznek Afrika első, helyben gyártott elektromos buszai.

Képünk illusztáció Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

Igaz, a beszámolóból az is kiderül, hogy ennek teljesítéséhez jelentős fejlesztéseket kellett végrehajtani a környéken, ott, ahol egyébként komoly növénytermő területek találhatók. Utak, csatornák és más infrastruktúrák épültek ki, melyek a gyár és a környéken élők igényeit szolgálják ki a jövőben.

Az ugandai kormány azt is közölte, hogy ezzel egyidejűleg folynak a gyártáshoz szükséges további előkészítő munkálatok.

A kampalai vezetés célja ugyanis az, hogy amennyi alkatrész csak lehet, ottani beszállításból kerüljön be a buszokba.

"Meg akarjuk mutatni, hogy képesek vagyunk gépeket gyártani saját acélból, rézből, lítiumból, illetve bambusz használatából, banánszálas anyagú ülésekkel" - nyilatkozta az ország technológiai és innovációs ügyekért felelős minisztere. Azt ugyanakkor tudják, hogy a rendkívül érzékeny technológiára épülő lítium-ion akkumulátorok gyártásában egy ideig nem tudják nélkülözni Kínát.

Egyébként az elmúlt években Uganda kínai buszgyártók bevonásával szerezte meg a szükséges tudástőkét az önálló gyártás megszervezéséhez és elindításához. Kínai mérnökök segítségével készült el az ország első e-buszának, a Kayoola EVS-nek két prototípusa 2018-ban, egy, a hadsereghez tartozó létesítményben. Az ugandai vállalatnál tudják azt is, hogy egyébként épp a mentor szerepét betöltő egyik kínai e-busz gyártóval kell majd versenyezniük a piacon.

null

null

A Bloomberg adatai szerint, azt e-buszok globális piacát jelenleg Kína uralja, az utakon futó ilyen járművek 99 százaléka kínai vállalathoz köthető.

Az elektromos buszok használata ugrásszerűen terjed, négy éve még csak 100 ezer futott azokból az utakon, napjainkra viszont már közel 500 ezer van használatban.

A Kiirának jelenleg még nincs megrendelése az általa gyártandó buszokra, de a vállalatnál azt közölték, előrehaladott tárgyalásokat folytanak mind az állami szféra néhány szereplőjével, mind pedig magán szolgáltató társaságokkal. Az innovációs miniszter szerint, mihelyst elindul a buszok tömeggyártása, tőzsdére viszik a vállalatot és megkezdik más afrikai piacokon is a puhatolódzásokat.

Afrika elektromobilitásának fejlődését hátráltatja az, hogy a kontinens jelentős részén továbbra sem jelent magától értetődően meglévő szolgáltatást az elektromos áram biztosítása.

Ugyanakkor egyes országokban nagy reményeket fűznek egy közelgő, környezetbarát megoldást és gazdasági fejlődést jelentő áttöréshez. Ruanda például 2019-ben bejelentette, hogy a taxiként szolgáló motorbiciklik mindegyikét elektromosra kívánja cserélni állami támogatással. A Volkswagen pedig e-autókat összeszerelő üzemet létesített Kigaliban, és egy, a Siemenssel közös elektromobilitási projektet indított el az országban. Erről az Origo ebben a cikkében írt.