Megmozdultak az óriási olajcégek, és így segítik a járvány elleni küzdelmet

Crude oil
Pump jacks draw crude oil from the Long Beach Oil Field near homes in Signal Hill, California, on March 9, 2020. - Global stocks and oil prices rebounded on March 10, 2020 on hopes of US economic stimulus efforts as the coronavirus rages, one day after suffering their biggest losses in more than a decade. Trading is exceptionally volatile as investors attempt to get a grip on a rapidly changing news flow, with positive reports of progress in China on the virus clashing with a Saudi decision to increase oil output in an already over-supplied market. (Photo by DAVID MCNEW / AFP)
Vágólapra másolva!
Egymás után lépnek a világ legnagyobb vállalatai: a koronavírus elleni harc jegyében átalakítják gyártásukat, illetve különöböző formában nyújtanak támogatást az egészégügynek. Az Oilprice összeszedte, hol tartanak most ezzel a "Big Oil", azaz a világ legnagyobb olajcégei.
Vágólapra másolva!

Nem az idei év lesz az olajiparé: a történelmi mélységben lévő olajárak miatt a nagy vállalatok többsége komoly kiadáscsökkentést jelentett be, ideértve beruházásaik visszafogását és részvény-visszavásárlásaik felfüggesztését. A becslések szerint néhány tízezer munkahely is veszélybe kerülhet globálisan az olajiparban a visszaesés miatt.

Ennek ellenére, a nagy ipari szereplők igyekeznek kivenni részüket a járvány elleni küzdelemből. Míg egyes autógyártók lélegeztetőgépek gyártására állnak át, addig az olajvállalatok többek között petrolkémiai tudásukat és kapacitásaikat állíthatják a járvány elleni erőfeszítések szolgálatába.

Illusztráció Forrás: AFP/David Mcnew
  • A Shell gyártási kapacitási átcsoportosításával, növeli az izopropil-alkohol előállított mennyiségét. Az anyag a kézfertőtlenítők egyik legfontosabb összetevője. A cég emellett 2,5 millió litert ingyenesen bocsát a holland egészségügy rendelkezésére abból. A vállalat emellett ingyenesen kínál több ezer étel- és italadagot globálisan az egészségügyben dolgozóknak, valamint futároknak és teherautó sofőröknek, akik nélkül a szállítmányok nem juthatnának el céljukba.
  • A francia Total 50 millió euro értékben kínált fel utalványokat a francia kórházaknak, illetve dolgozóiknak, hogy így támogassa a vírus elleni küzdelmet. A vállalat emellett több kutatóintézetet támogat pénzadománnyal.
  • A BP szintén ingyenesen biztosít üzemanyagot a brit és a spanyol, a vészhelyzet kezelésében részt vevő szolgálatoknak egy adott keretig. A társaság emellett ingyenes üzemanyag-kártyákat kínál Németországban, Lengyelországban, és Isztambul városában. 2 millió dollárt pedig befizettek a WHO szolidatitási alapjába.
  • Az Exxon több kutatószervezettel dolgozik közösen azon, hogy biztonságosabb személyi védőeszközöket fejlesszenek ki az egészségügyi dolgozók részére.
  • Az olasz Eni kórházat állított fel Rómában a Covid-19 vírus miatt ellátásra szorulóknak, de más olasz kórházakkal is együttműködik azért, hogy azok szükség szerint tudják kapacitásaikat bővíteni. A vállalat összesen 33 millió dollár támogatást folyósított különöböző, a Covid-19-hez köthető károk mérséklésére.
  • A Chevron pedig azt közölte, a járvány miatt már több mint 7 millió dollárt adományozott élelmiszer bankok, valamint oktatási és egészségügyi szolgáltatók számára.

Vannak, akik úgy gondolják, a vállalatok méretéhez és erősségéhez képest ezek elenyésző összegeket jelentenek. Ugyanakkor e cégek a koronavírus-világjárvány legnagyobb vesztesei közé tartoznak, és ahogy az Origo ebben a cikkében bemutatta, a túlságosan alacsony olajár senkinek nem jó, sem a vállalatoknak, sem a kitermelő országoknak. Annak hosszabb távon komoly gazdasági következményei lesznek. Így az olajcégek közül lesz olyan, amelyik hamarosan a puszta fennmaradásáért fog küzdeni, ebben a helyzetben pedig minden erőfeszítés az olajipar részéről, méltányolandó.

A magyar olaj- és gázipari óriás szintén reagált a koronavírus miatti válságra. A cég fertőtlenítőszerek gyártásába kezdett, az egészségügyi dolgozók mellett a fejlesztés hamarosan a kiskereskedelmi forgalomban is megjelenik termékként:

A Mol ezzel tarolhatja le a piacot

Az egészségügyi intézményekben és a boltok többségében is hiánycikké váltak a fertőtlenítőszerek a járványhelyzet miatt Magyarországon és a világpiacon egyaránt. A Mol Nyrt. extrém sebességgel váltott, szélvédőmosó helyett jön az olajcég új terméke, amellyel letarolhatja a piacot. Ezzel pedig - bár nem tervezett módon - kiskereskedelmi céljaihoz is közelebb kerülhet.