A kínai gazdaság lassan felébred a tetszhalott állapotból

TRUMP, Donald
Kingtao, 2018. október 19. A 2018. október 18-i képen konténert rakodnak daruval egy teherhajóra a kelet-kínai Santung tartománybeli Kingtao kikötőjében. A kínai statisztikai hivatal október 19-én közzétett adatai szerint az ország gazdasága 2018 harmadik negyedévében a vártnál alacsonyabb, 6,5 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A világ második legnagyobb gazdaságát irányító ázsiai állam bruttó hazai termékének (GDP) legutóbbi mutatószámai szintén csalódásra adnak okot. Elemzők szerint a vártnál alacsonyabb gazdasági teljesítmény az Egyesült Államokkal folytatott külkereskedelmi vitának tudható be. Donald Trump amerikai elnök 2018 tavaszán 150 milliárd dollár összértékű kínai acél- és alumíniumtermék amerikai importvámját emelte meg, gazdasági válaszlépésre kényszerítve ezzel Kínát. MTI/EPA/Roman Pilipej
Vágólapra másolva!
Ismét billegnek a rakpartok rakodódarui Ázsia nagyobb kikötőiben, mivel befutottak az első új szállítmányok a koronavírus miatt hetekre leállított, de a napokban ismét beindított kínai gyárakból. Ahogy Kína gazdasága lassan felébred a kijárási tilalom okozta tetszhalálból, láthatóan kezd visszatérni az élet az ázsiai gyárak, kikötők és logisztikai központok kiterjedt hálózatába is.
Vágólapra másolva!

Egy, a trendek szempontjából iránymutatónak számító szállítmányozó cég hajói ismét raktérkapacitásuk 70 százalékos kihasználtságával közlekednek az Ázsián belüli útvonalakon, ami megfelel a historikus átlagnak, és jócskán meghaladja a február elején mért 50 százalékos értéket. A Fidelity International piaci elemzői szerint a régión belül már csak a Kína−Dél-Korea viszonylatnak kell teljesen magához térnie, miközben az ASEAN-országok gazdasága, amelyeket csak kis mértékben érintett Kína februári leállása, a többinél gyorsabban talpra tudtak állni.

Ábra: A kínai kikötők aktivitása fellendül (a kínai újévet megelőző és követő napokban)

Forrás: Fidelity International

A szárazföld belsejében is a kikötőkéhez hasonló élénk tevékenység tapasztalható. A kínai futárszolgálatok csomagelosztó központjai ismét 90 százalékot meghaladó kapacitással dolgoznak, hogy felszámolják az utazási korlátozások és a karantén által előidézett februári munkaerőhiány alatt kialakult torlódást.

Az ellátási láncok számos iparágban szintén újra beindultak. A Fidelity ágazati elemzői a vegyiparban dolgozó vállalatvezetőktől azt tudták meg, hogy

a talpra állás a vártnál sokkal gyorsabban végbement, és a gyártás már csaknem normál tempóban zajlik.

Konténert rakodnak daruval egy teherhajóra a kelet-kínai Santung tartománybeli Kingtao kikötőjében Forrás: MTI/EPA/Roman Pilipej

Az okostelefon- és félvezetőgyártók március végére várják, hogy a termelés a február közepén mért 70 százalék alattiról visszatér a szokásos szint 90 százalékára.

A technológiai berendezések gyártása kiemelkedően teljesít

Egymással szoros kapcsolatban álló beszállítói hálózata révén a technológiai berendezések gyártása különösen biztató képet mutat, aminek hátterében a kínai kereslet gyors felfutása áll. Az okostelefonok eladása a februári mélypont után márciusban ismét elérte az egy évvel ezelőtti szintet. Az elmúlt hetekben lebonyolított tenderek számából ítélve az 5G-technológiához kapcsolódó beruházások szintje is töretlen maradt: a China Mobile például 232 000 darab 5G-s bázisállomás telepítését és a lefedettség 28 kínai régióra való kiterjesztését tervezi. A kormány erősen támaszkodik a telekom-vállalatokra, mert az 5G bevezetésére és elterjesztésére afféle ösztönző hatásként tekint, amely nagyot lendíthetne a kisebb, helyi részegység-gyártókon is.

Ábra: China's Mobile 5G terjeszkedése folytatódik

Forrás: Fidelity International

Dél-Koreában és Tajvanon a technológiai ellátási láncban szerepet vállaló cégeket csak minimális mértékben érintette a koronavírus által okozott válság. A létesítmények még a holdújév alatt is folyamatosan működtek, és a Kína kontinentális részén és Tajvanon is gyártóegységeket fenntartó vállalatok a tajvani üzemeiket 100 százalék fölötti kapacitással működtették, hogy ellensúlyozzák az anyaországbeli gyárleállásokat.

Az utazási korlátozások kezelése és a függőség okozta kockázatok

Ahogy az országok egyre-másra zárják le határaikat az utazók előtt, újrarajzolódnak az ellátási láncok. Jó példa erre a Fülöp-szigetek, ahol a kormány teljesen leállította a Samsung egyik back-end memóriachip-csomagoló létesítményének helyet adó legnagyobb sziget, Luzon teljes ki- és beutazó forgalmát. A Samsung most vagy átszervezi a műveletet Dél-Koreába és Kínába, vagy csökkentenie kell a gyártókapacitását. Egyes techcégek, amelyeknek Európában vagy az USA-ban gyártóegységei üzemelnek, a gyárbezárások és a kijárási tilalom által támasztott logisztikai nehézségek miatt most további megbízásokra számítanak.

Sok egészségügyi felszerelés, köztük a szájmaszkok hatalmas mennyiségben készülnek Kínában Forrás: MTI/Vasvári Tamás

A Nyugat által szoros figyelemmel kísért egyik terület az egészségügy, mivel sok gyógyszer és kórházi felszerelés Ázsiában készül, de a Fidelity úgy véli, az ezzel kapcsolatos aggodalmak túlzottak. India éppen visszafogja néhány gyógyszer exportját, de csak olyanokét, amelyekből az országban az utóbbi időben hiány mutatkozott. Az Indiában előállított (majd Nyugatra exportált) generikus gyógyszerek gyártása során felhasznált hatóanyagok 40 százaléka Kínából származik. E hatóanyagok gyártása lassan visszatér a szokásos szintre – becslés szerint jelenleg a gyárak a kapacitásuk 70-80 százalékával dolgoznak.

Kína az egészségügyi felszerelések, például maszkok és védőfelszerelések egyik legfontosabb exportőre.

Beleroppant a kínai gazdaság a koronavírusba

Január-februárban az ipari termelés 13,5 százalékkal esett vissza éves összevetésben, jóval nagyobb mértékben az elemzők által jósolt 3 százalékos zsugorodásnál. Ez az első alkalom, hogy a kínai ipar termelése csökkent azóta, hogy az adatokat közzéteszik.

Az USA-ban és Európában egyre többen szólítják fel a belföldi gyártókat, hogy fokozzák a termelésüket, hogy ezzel csökkentsék a kínai beszállítóktól való függőséget. Ennek eddig nem sok kézzel fogható eredményét látni, mert az érintettek logikusabbnak tartják az importkészleteket növelni, mint a teljes ellátási láncot visszaköltöztetni a nyugati országokba. Ezek az eszközök viszonylag alacsony műszaki színvonalat képviselnek, előállításuk viszont munkaerő igényes – ezért is helyezték át annak idején az előállításukat Kínába.

Kiemelten fontos a globális kereslet

Bár Ázsia ellátási láncai és szállítási kapacitásai kezdenek újból csatarendbe állni, a fő akadályt most a járvány által a globális keresletre gyakorolt kedvezőtlen hatás jelenti. A fémgyártással és bányászattal foglalkozó vállalatok, amelyek az elmúlt napokban az ázsiai kereslet meredek élénkülését tapasztalták, most a világ többi részén – főleg Európában – hirtelen a kereslet zuhanásával kénytelenek szembenézni.

Több nagy rézipari projekt lebonyolítására is kedvezőtlen hatással van a jelenlegi helyzet Forrás: AFP/Phil Moore/Phil Moore

Ez a helyzet lassan kínálati problémává is átalakul, mivel a járvány közvetlenebb hatásai egyes ellátási láncokra is egyre nagyobb nyomást kezdenek gyakorolni – eddig már több nagy rézipari projekt is bejelentette, hogy lebonyolításukra kedvezőtlen hatással van a kialakult helyzet.

A vegyipari termékek iránti kereslet szintén kihívásokkal küzd Kínában – ennek hátterében az autóértékesítés megtorpanása áll. Ami a technológiai ipart illeti – az 5G bevezetésén kívül – a külföldi kereslet csökkenése a következő pár hétben fokozatosan egyre érezhetőbbé válik majd. Ugyanakkor kedvező „mellékhatások" is tapasztalhatók, például a távmunkához szükséges berendezések és adatközpontok iránt kereslet növekedése, valamint a Kína és USA közötti kereskedelmi feszültség csökkenése.

– vonja le az elemzés végkövetkeztetését Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.