Különgépek szállíthatják az aranyat a kereskedelmi járatok leállásával

arany tömb
Bars of gold reflected in countertop
Vágólapra másolva!
Az aranypiac ellátói már egyezkednek a repülőgépek bérlését kínáló, illetve a teherfuvarozást végző légicégekkel az egyre halmozódó aranykészletek szállításáról. A nemesfém fizikai ellátási láncában akkor jelentkeztek zavarok, amikor a polgári személyszállítást végző cégek elkezdték leállítani kereskedelmi járataikat a koronvírus miatt.
Vágólapra másolva!

Akadoznak az aranyszállítmányok a Covid-19 járvány miatt. Ahogy az Origo ebben a cikkében megírta, több beszállítónak, egyes finomítóknak is fejtörést okoz, hogyan juttassa célba az aranyat vásárlóihoz most, hogy a kereskedelmi járatok jelentős része szünetel. Az arany ugyanis jelentős részben az ilyen utakat teljesítő gépeken jut el a világ egyik pontjáról a másikra.

Az arany ára eközben az egekbe szökik, úgy tűnik, a nemesfém most is biztos menedéket jelent a befektetőknek. Az áremelkedés részleteiről az Origo ebben a cikkében írt:

Komoly erősödés előtt az arany, akár meg is duplázódhat az ára

A fizikai arany az elmúlt hónapban olyan helyzetbe került, amilyenre 2008 óta nem volt példa. A fém ugyanis hirtelen egy olyan gazdasági együttállásban találta magát, melynek következtében megnyílt az út a töretlen szárnyalás előtt. Egyes elemzők szerint pedig akár hamarosan meg is duplázódhat az arany ára.

A veretlen arany piacának szereplőit tömörítő globális szervezet, a London Bullion Market Association (LBMA) úgy látja, a finomítók csökkentett üzemű működése egyelőre nem jelent problémát. Ezt a szervezet arra reagálva közölte, hogy Afrika egyetlen aranyfinomítója, a Rand Refinery jelezte, csökkenti termelését és egyelőre leállítja a Londonba irányuló aranyszállításokat, tekintettel arra, hogy repülőjáratok híján, nincs mivel célba juttatnia a nemesfémet.

Az LBMA azt közölte, a piaci keresletet még így is ki tudják szolgálni a részlegesen működő finomítók,

de valóban megoldást kell találni arra a logisztikai kihívásra, hogy az arany ne csak London érintésével juthasson célba, számol be arról a Bloomberg.

A szervezet a világ 31 országában 72 akkreditált aranyfinomítót tart nyilván, közlésük szerint többségük működik, és képes kielégíteni a szükségleteket.

Ugyanakkor a globális, mintegy 150 céget (kereskedőt, kitermelővállalatot, finomítót) tömörítő szervezet egyeztetéseket kezdeményezett arról, hogy a fizikai arany bérelt repülőgépek, charterjáratok fedélzetén juthasson el a világ pontjaira.

Illusztráció Forrás: AFP/Cultura Creative/Cultura/GP Kidd/Gp Kidd

"A beszámolók a fizikai arany ellátásának zavaráról komoly aggodalmat váltottak ki, ezek aztán robbanáshoz vezettek" - értékeli a helyzetet az arany árának megugrása kapcsán a RBC Capital Markets. Az elemzői közlemény hozzáteszi, az aggodalmak bizonyos mértékig érthetők és indokoltak a vásárlók körében, de igazán akkor lesznek azok, ha szélesebb körű leállás veszi kezdetét az aranykereskedelemben.

Az LBMA sietett megnyugtatni az érdekelteket:

Londonban elegendő, több mint 8000 tonna arany áll rendelkezésre.

Az LBMA Twitter-bejegyézése a készletekről:

Az elemzők üdvözölték a hírt, miszerint a szervezetnél már keresik megoldást, hogy az aranyat ne csak Londonba szállítsák és a helyzetet bérelt gépekkel vagy teherszállítókkal oldanák meg. A lehetséges helyszínt vagy helyszíneket még nem tették közzé, de többen úgy vélik, kézenfekvő lenne New Yorkot a következő nagy fogadóállomásként kijelölni.