Csökkentik a dolgozói juttatásokat az amerikai légitársaságoknál

parkoló repülőgépek, koronavírus, repülőtér, Egyesült Államok, Kalifornia
VICTORVILLE, CA - MARCH 24: Delta Air Lines jets are parked in growing numbers at Southern California Logistics Airport (SCLA) on March 24, 2020 in Victorville, California. As the coronavirus pandemic grows, exponentially increasing travel restrictions and the numbers of people in quarantine, airlines around the world are scrambling to find places to park a majority of their fleet as they wait to see how the situation will play out. David McNew/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Delta légitársaságtól kiszivárgott belső üzenet szerint a vállalt csökkenti dolgozói fizetését, annak ellenére, hogy az amerikai törvényhozás 58 milliárd dolláros támogatást szavazott meg a légitársaságoknak – írja a Business Insider.
Vágólapra másolva!

A nagy amerikai légitársaságok, mint a Delta, a United és az American Airlines is csökkenti a dolgozói munkaórák számát és ezzel együtt a béreket is. Ezek a vállalatok nemrég 58 milliárd dolláros kormányzati mentőövet kaptak, amelyből 29 milliárd dollár hitel, és 29 milliárd dollár pedig fizetési támogatás.

Illusztráció Forrás: AFP/Getty Images/David Mcnew

A támogatás célja, hogy így segítsenek a nehézségekkel küzdő légitársaságok munkavállalóinak.

A csomag elfogadásával egyébként arra kötelezik a vállalatokat, hogy 2020 szeptember 30-ig nem csökkenthetik a dolgozói létszámot.

A pilóták és a légiutas-kísérők általában az alapján kapnak fizetést, hogy mennyi időt repülnek, ugyanakkor a földön töltött időért, legyen annak oka beszállás, vagy éppen járattörlés, nem kapnak fizetést.

Ha a légitársaságok lemondják járataikat, az alkalmazottak nem tudják összegyűjteni a szokásos mennyiségű repülési órákat a következő hónapokban.

Illusztráció Forrás: AFP/Getty Images/David Mcnew

A United légitársaságnál a légiutas-kísérők fizetését a minimális havi repülési idő alapján számítják ki. A légiutas-kísérők szövetségének tisztviselője szerint ez 71-78 órát jelent az Egyesült Államokban, attól függően, hogy miként alakítják ki a menetrendet. Egy átlagos hónapban a légiutas-kísérők egyébként 85-110 repülési órát dolgoznak.

Ha a tervezett csökkentést nézzük, akkor az alapján a légiutas-kísérők havi bére 20-35 százalék lesz kevesebb.

Hasonló munkaidő- és fizetéscsökkenésre lehet számítani a légitársaságok többi alkalmazottainál is.
Ugyanakkor a Delta dolgozóinak azt mondták, hogy a heti öt munkanapról heti három vagy négy órára csökkentik a munkaidejüket – az üzenetet március 24-én, a támogatási csomag elfogadása előtt küldték ki a dolgozóknak, kérve őket, hogy fogadják el az óraszám csökkentést.

Illusztráció Forrás: MTI/EPA/Michael Reynolds

A támogatási csomag bejelentése után a cég vezérigazgatója, Ed Bastian továbbra is a munkaórák mérséklésének elfogadását kérte.

Az emberek azonban csalódottak a cégvezetésben, mert a vállalat 90 ezer alkalmazottjából 21 ezer rögtön önként vállalta a rövidtávú fizetésnélküli szabadságot.