Kínában ébredezik az autópiac, máshol most áll le a gyártás

volkswagen VW autógyártás Kína
This picture taken on July 6, 2014 shows Chinese auto workers on the assembly line at the FAW-Volkswagen plant in Chengdu, southwest China's Sichuan province, during the visit of German Chancellor Angela Merkel. The plant, the second one in China, produced its first car in October 2011 and is now operating in full capacity with an expected production of 600,000 vehicles in 2014.. AFP PHOTO/GOH CHAI HIN
Vágólapra másolva!
Ezek voltak ma a koronavírushoz köthető legfontosabb hírek és fejlemények a pénz világában.
Vágólapra másolva!

Kiürültek az autószalonok Magyarországon

Az új és a használt autók kereskedelme szinte teljesen leállt a járvány miatt. A javítóipar azonban továbbra is dolgozik és stratégiai feladatot lát el – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ügyvezető elnöke. Erdélyi Péter. A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy a lakosság élelmiszerrel, gyógyszerrel való ellátásához menniük kell az áruszállító járműveknek, emellett a közfeladatot ellátó szervezetek – mentők, tűzoltóság, rendőrség – kocsijainak is. Mi több, a családok kiszolgálását ellátó személyautókra is szükség van, hiszen a közösségi közlekedés igénybevétele kockázatos. Mindezeket figyelembe véve stratégiai fontosságú, hogy a javítóipar megfelelő kapacitásokkal álljon az üzemeltetők rendelkezésére.

"A szervizek nyitvatartását nem korlátozták, és nem is lenne jó, ha ez megtörténne" – mondta Erdélyi Péter. Az autószerelők közvetlenül nem érintkeznek a megrendelőkkel, ezért őket nem fenyegeti kiemelten veszély a járvány miatt. Ugyanakkor a vállalkozások, amelyek foglalkoztatják a szakembereket, üzleti szempontból veszélybe kerülhetnek. Emiatt javasolta az MGE és az Autós Nagykoalíció, hogy a gépjármű-kereskedelmi és -javítói tevékenységet, valamint a belföldi és nemzetközi (belföldre vagy belföldről irányuló) áruszállítási tevékenységet, továbbá az autókölcsönzőket is sorolják a súlyos gondokkal küszködő szektorok közé, és ezekre is alkalmazzák az ide vonatkozó könnyítéseket.

Összezuhant az autópiac Magyarországon Fotó: Szabó Gábor - Origo

Javasolták emellett a munkaerő-megtartási támogatások kiterjesztését az autós ágazatra, kérték, hogy a határzáron a Magyarországra irányuló árukkal, például alkatrészekkel érkező magyar és külföldi szállítók járműveit engedjék át. Szükségesnek tartják azt is, hogy a járvány elmúltával kedvezményes pénzügyi feltételekkel támogassák a vállalkozások újraindulását. A kereskedők fizetőképességének fenntartásához azt javasolták a kormánynak, hogy a cash-flow alapú áfafizetést terjesszék ki rájuk, vagyis csak a valójában beérkezett forgalmi adó után kelljen fizetniük – mondta az MGE ügyvezető elnöke.

A Volkswagen már júniusban elérheti vírus előtti értékesítési szintet Kínában

A cég vezérigazgatója szerint a vállalat értékesítései szépen kúsznak felfelé Kínában: márciusban már a tavalyi eladások közel 60 százalékát sikerült elérni, míg februárban ez csupán 20 százalék volt. A menedzsment várakozása alapján áprilisban már a tavalyi évhez képest csak 20 százalékos lesz az elmaradás, nyár elejére pedig már ugyanannyi járművet adhatnak el, mint egy évvel ezelőtt - foglalja össze az Equilor Befektetési Zrt. hírösszeállítása. Németországban nem esett vissza olyan ütemben az értékesítés, mint Kínában, még mindig napi ezer autó megrendelése van a Volkswagennek. Európában is azt várják, hogy nyár elején már normalizálódnak a megrendelések.

Kínai munkások a VW egyik gyárában (2014) Forrás: AFP/Goh Chai Hin

Milliárdokat veszítenek az autógyártók India leállásán

Háromhetes, lényegében teljes leállás kezdődött Indiában március 25-én, ottani idő szerint éjféltől, miután Narendra Modi miniszterelnök bejelentette, hogy az ország takaréklángra helyezésével próbálják fékezni a vírus terjedését az 1,3 milliárd lakos között. Ez lényegében az ipari termelés teljes leállásával jár. A gyárak egy része már korábban leállt, e héten hétfőtől nem termel a Maruti Suzuki, Mahindra & Mahindra, a Hyundai, a Fiat Chrysler, a Ford és a Toyota sem. Ám most ideiglenesen bezár a Tata Motors és a Kia is. A sportos utókat készítő Mahindra & Mahindra bejelentette, hogy a Ferrari és a Fiat olasz autógyártókhoz hasonlóan lélegeztető gépek gyártásába fog. A gyártók ottani iparági szövetsége időközben azt is kiszámolta, mekkora bevételtől esnek el a kényszerszünet miatt. Kalkulációjuk szerint, 6,6 milliárd dollárba (mintegy 2000 milliárd forintba) kerül a 21 napos leállás, számol be arról az Asia Times. Indiában tavaly 4,03 millió gépkocsit gyártottak, valamivel többet az egy évvel korábbi 4,02 milliónál.

Adókedvezményt kérnek a brit légitársaságok

Az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező légitársaságok képviselő testülete a közlekedési miniszterhez írt levelében az iparág specifikus adók és a légiforgalmi díjak csökkentését kérte a koronavírus-járvány terjedésének közepette – írja a Reuters. A vállalatok komoly bevételkiesésre számítanak, mivel járataik nagy részét fel kellett függeszteni, és így több ezer munkahely került veszélybe. Az easyJet, valamint az IAG tulajdonában lévő British Airways és a Virgin Atlantic arra kéri a Grant Shapps minisztert, hogy 2020 végégi függesszék fel a légi forgalommal kapcsolatos díjakat, és hogy kapjanak mentességet az Európai Unió repülési kompenzációs szabályai alól is.