Az új és a használt autók kereskedelme szinte teljesen leállt a járvány miatt. A javítóipar azonban továbbra is dolgozik és stratégiai feladatot lát el – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ügyvezető elnöke. Erdélyi Péter. A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy a lakosság élelmiszerrel, gyógyszerrel való ellátásához menniük kell az áruszállító járműveknek, emellett a közfeladatot ellátó szervezetek – mentők, tűzoltóság, rendőrség – kocsijainak is. Mi több, a családok kiszolgálását ellátó személyautókra is szükség van, hiszen a közösségi közlekedés igénybevétele kockázatos. Mindezeket figyelembe véve stratégiai fontosságú, hogy a javítóipar megfelelő kapacitásokkal álljon az üzemeltetők rendelkezésére.
"A szervizek nyitvatartását nem korlátozták, és nem is lenne jó, ha ez megtörténne" – mondta Erdélyi Péter. Az autószerelők közvetlenül nem érintkeznek a megrendelőkkel, ezért őket nem fenyegeti kiemelten veszély a járvány miatt. Ugyanakkor a vállalkozások, amelyek foglalkoztatják a szakembereket, üzleti szempontból veszélybe kerülhetnek. Emiatt javasolta az MGE és az Autós Nagykoalíció, hogy a gépjármű-kereskedelmi és -javítói tevékenységet, valamint a belföldi és nemzetközi (belföldre vagy belföldről irányuló) áruszállítási tevékenységet, továbbá az autókölcsönzőket is sorolják a súlyos gondokkal küszködő szektorok közé, és ezekre is alkalmazzák az ide vonatkozó könnyítéseket.
Javasolták emellett a munkaerő-megtartási támogatások kiterjesztését az autós ágazatra, kérték, hogy a határzáron a Magyarországra irányuló árukkal, például alkatrészekkel érkező magyar és külföldi szállítók járműveit engedjék át. Szükségesnek tartják azt is, hogy a járvány elmúltával kedvezményes pénzügyi feltételekkel támogassák a vállalkozások újraindulását. A kereskedők fizetőképességének fenntartásához azt javasolták a kormánynak, hogy a cash-flow alapú áfafizetést terjesszék ki rájuk, vagyis csak a valójában beérkezett forgalmi adó után kelljen fizetniük – mondta az MGE ügyvezető elnöke.
A cég vezérigazgatója szerint a vállalat értékesítései szépen kúsznak felfelé Kínában: márciusban már a tavalyi eladások közel 60 százalékát sikerült elérni, míg februárban ez csupán 20 százalék volt. A menedzsment várakozása alapján áprilisban már a tavalyi évhez képest csak 20 százalékos lesz az elmaradás, nyár elejére pedig már ugyanannyi járművet adhatnak el, mint egy évvel ezelőtt - foglalja össze az Equilor Befektetési Zrt. hírösszeállítása. Németországban nem esett vissza olyan ütemben az értékesítés, mint Kínában, még mindig napi ezer autó megrendelése van a Volkswagennek. Európában is azt várják, hogy nyár elején már normalizálódnak a megrendelések.
Háromhetes, lényegében teljes leállás kezdődött Indiában március 25-én, ottani idő szerint éjféltől, miután Narendra Modi miniszterelnök bejelentette, hogy az ország takaréklángra helyezésével próbálják fékezni a vírus terjedését az 1,3 milliárd lakos között. Ez lényegében az ipari termelés teljes leállásával jár. A gyárak egy része már korábban leállt, e héten hétfőtől nem termel a Maruti Suzuki, Mahindra & Mahindra, a Hyundai, a Fiat Chrysler, a Ford és a Toyota sem. Ám most ideiglenesen bezár a Tata Motors és a Kia is. A sportos utókat készítő Mahindra & Mahindra bejelentette, hogy a Ferrari és a Fiat olasz autógyártókhoz hasonlóan lélegeztető gépek gyártásába fog. A gyártók ottani iparági szövetsége időközben azt is kiszámolta, mekkora bevételtől esnek el a kényszerszünet miatt. Kalkulációjuk szerint, 6,6 milliárd dollárba (mintegy 2000 milliárd forintba) kerül a 21 napos leállás, számol be arról az Asia Times. Indiában tavaly 4,03 millió gépkocsit gyártottak, valamivel többet az egy évvel korábbi 4,02 milliónál.
Az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező légitársaságok képviselő testülete a közlekedési miniszterhez írt levelében az iparág specifikus adók és a légiforgalmi díjak csökkentését kérte a koronavírus-járvány terjedésének közepette – írja a Reuters. A vállalatok komoly bevételkiesésre számítanak, mivel járataik nagy részét fel kellett függeszteni, és így több ezer munkahely került veszélybe. Az easyJet, valamint az IAG tulajdonában lévő British Airways és a Virgin Atlantic arra kéri a Grant Shapps minisztert, hogy 2020 végégi függesszék fel a légi forgalommal kapcsolatos díjakat, és hogy kapjanak mentességet az Európai Unió repülési kompenzációs szabályai alól is.