Gyorsan és gördülékenyen zajlik a váltás a digitális oktatásra

SCHANDA Tamás János
Budapest, 2020. március 18. Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára a kormányzati támogatással elinduló energetikai innovációs mintaprojekteket támogató új pályázati lehetőségekről tartott sajtótájékoztatón a minisztériumban 2020. március 18-án. MTI/Bruzák Noémi
Vágólapra másolva!
Felmérte a minisztérium a szakképző iskolák digitális eszközökkel való ellátottságát, már zajlik az igények összesítése, és a tárca támogatásával rendkívüli eszközbeszerzésre kapnak lehetőséget azok az intézmények, ahol problémába ütközne a digitális oktatás – Magyar Nemzetnek Schanda Tamás, a szakképzésért is felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) miniszterhelyettese, parlamenti és stratégiai államtitkára.
Vágólapra másolva!

Az intézményeknek nagy kihívást jelent a tantermen kívüli, digitális munkarend megszervezése, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok pozitívak, mivel a diákok és az oktatók is igazodnak a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzethez.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára. Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Az elmúlt egy hét tapasztalatairól szólva a politikus kifejtette: a szakképzési centrumok már a tantermen kívüli, digitális oktatási rendre vonatkozó bejelentést követően, hétvégén elkezdték a munkát annak érdekében, hogy a hétfői tantestületi tájékoztatások zökkenőmentesek legyenek.

Az ITM fenntartása alatt álló szakképzési intézményekben gyors ütemben zajlik az átállás a tantermen kívüli, digitális oktatási rendre.

A tanulók és az oktatók kiértesítése időben megtörtént, a tanügyi rendszerben a korábbi időszakhoz képest jelentősen megnövekedett aktivitás tapasztalható.

Az átállást az ITM szerint megkönnyíti, hogy a tanárok többsége eddig is rendszeresen használta munkájához a digitális platformokat.

Az internetes elérés nagyon jó hazánkban,

összeurópai viszonylatban is kiemelkedő a területi lefedettségi arány – emelte ki a miniszterhelyettes, hozzátéve, hogy az egyes iskolák eszközökkel való ellátottsága eltérő, az ezzel összefüggő felmérést már el is végezték, most az igények összesítése zajlik.

Illusztráció Forrás: MTI/Balázs Attila

A szakképző intézményekben is alkalmazott Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer (KRÉTA) az első adatok alapján jól vizsgázott. A rendszerben a tanárok követhető módon tudnak feladatokat kiadni, üzeneteket küldeni és teszteket feltölteni – közölte a tárca.

Amennyiben szükséges, díjmentes eszközkölcsönzéssel biztosítják a diákoknak és az oktatóknak az otthoni tanulás és munkavégzés feltételeit.

Ha a tanulónak egyáltalán nem állnak rendelkezésére a szükséges felszerelések, például nincs az otthonában internetelérés, akkor persze az illetékes szakképzési centrum az intézményen belül biztosítja neki a szükséges feltételeket. A járványügyi előírásokat azonban ilyenkor is szigorúan be kell tartani, így legfeljebb ötfős csoportokban lehetnek az iskolában a tanulók – fejtette ki Schanda Tamás.

A minisztérium a szakképzési centrumok vezetőivel együtt dolgozik a tantermen kívüli oktatás feltételeinek megteremtésén,

hogy minden tanuló sikeresen zárhassa a tanévet. A szakmai gyakorlati oktatást – a szakma jellegétől és a szükséges eszközöktől függően – lehetőség szerint szintén digitális munkarendben vagy egyéni felkészüléssel, projektfeladat előírásával kell teljesíteni.

Illusztráció Forrás: MTI/Balázs Attila

Továbbá elkészült az új szakképzési struktúra jogszabályi háttere, és ehhez igazodóan folynak a további munkálatok is

. A jelenlegi veszélyhelyzet okozta körülmények pedig csak megerősítik azt az elvárást, hogy mielőbb szükség van a rugalmasabb, alkalmazkodóbb szakképzési rendszer bevezetésére. Folyamatban van egy újabb kormányzati döntéscsomag előkészítése. Ez az iskolai rendszerű képzéshez hasonlóan a felnőttképzésben is lehetővé tenné a képzések kizárólagosan távoktatás formájában történő megszervezését, folytatását– tette hozzá a miniszterhelyettes.