Véget vetne az Unió a szellemgépek repülésének

Rain in Mallorca Sports weather RAIN WINTER Clouds mallorca BEACH
20 January 2020, Spain, Palma: An airplane arriving in Mallorca on a rainy day while a winter storm is raging over the island. Photo: Clara Margais/dpa
Vágólapra másolva!
Az Európai Unió a repülőtéri résidőkre vonatkozó szabályok felfüggesztését javasolja a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került légitársaságok támogatása érdekében - jelentette be Ursula Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke. A szabályok felfüggesztését az indokolja, hogy jelenleg számos gép üresen, vagy alig néhány utassal a fedélzeten is teljesíti menetrend szerinti útvonalát, rengeteg üzemanyagot elégetve, azért, hogy a légitáraság ne veszítse el értékes repülőtéri résidejét.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bizottság elnöke elmondta, hogy az egyre terjedő járvány miatt, az utasok számának hirtelen csökkenésével több légitársaság úgynevezett "üresjáratokat" üzemeltetett, annak érdekében, hogy ne veszítse el résidőit. A törvényjavaslat azt hivatott szabályozni, a légitársaságok fenntarthassák résidőik jogát, abban az esetben is, ha úgy döntenek, hogy nem indítanak el "üresjáratot".

Az üresen közlekedtetett "szellemgépek" jelensége egyre nagyobb figyelmet kap azóta, hogy a koronavírus jelentette fenyegetés miatt, sokan visszamondják utazásaikat, nem szálllnak repülőgépre, a légitársaságok nyakán pedig rengeteg, nem értékesített jegy marad. Mindennek hátterében a repülőtéri résidők kincset érő rendszere áll:

a hatályos szabályozás szerint a légitársaságoknak a számukra kiadott résidők legalább 80 százalékát kell kihasználniuk ahhoz, hogy megőrizhessék azokat.

Az ebből fakadó problémákat az Origo ebben a cikkében mutatta be.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Clara Margais

Ursula von der Leyen a bejelentéskor elmondta: ez a kezdeményezés is bizonyítja, hogy az uniós szervezetek gyorsan és hatékonyan lépnek a vírus gazdaságra gyakorolt negatív hatásainak korlátozásra.

A törvényjavaslatról az Európai Parlament, majd az Európai Tanács dönt.

A Guardian beszámol arról, hogy több parlamenti képviselő aggodalmának adott hangot, mert a Bizottság elnöke nem rendelt világos időbeni menetrendet a változtatások végighajtásához. Egyesek szerint a Bizottságnak élnie kellene az erre nyitva hagyott lehetőségével, és sürgősségi határozatot hozhatna a kérdésről, nem pedig kivárni azt, amíg az Európai Parlament szavaz. Addig ugyanis várható, hogy a légitársaságok továbbra is elindítják gépeiket, akár üresen is, mint a Virgin Atlantic, tonnaszámra égetve az üzemanyagot, haszontalanul szennyezve a légkört.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) európai divíziója szerint a légiutasok számának csökkenése az idei első negyedévben 14 százalékos lesz.

A szervezet igazgatója azt mondta, a Covid-19 járvány előre nem látható "sokkhatással járó fejleményeket" jelent a repülés iparágában.

A légi közlekedés a koronavírus egyik nagy vesztese Forrás: AFP/Luis Acosta

Mindeközben folyamatosok a légitársaságok járattörlései a leginkább fertőzött európai régiókba illetve onnan, elsősorban Olaszországba. Különösen azt követően, hogy a hét elején gyakorlatilag az egész országot karantén alá helyezték:

  • A British Airways minden olaszországi járatát felfüggesztette.
  • A legnagyobb európai fapados cég, a Ryanair április 9-ig törölte monden olaszországi járatát, ahogy a Wizz Air is a járatok törlését jelentette be.
  • Az easyJet több tucatnyi, Olaszországba tartó járatát nem indítja el, az Air France felére csökkentette március hónapban az oda indított gépeinek számát.
  • Spanyolország szintén megtiltotta minden közvetlen járat közlekedését az olasz és a spanyol repülőterek között; a két ország között óriási a légiforgalom volumene normál körülmények között, a spanyol nemzetközi légi közlekedés 9 százaléka Olaszországhoz köthető, a két ország között tavaly mintegy 16 millió utas repült.
  • Európa harmadik legnagyobb fapadosa, a Norwegian Air Shuttle 15 százalékos kapacitás-csökkentést jelentett be, ez a következő 3 hónapban mintegy 3000 járat törlését jelenti - a légitársaság amúgy is válságos időszakot él át pénzügyi szempontból, a költségek további lefaragása érdekében, "ideiglenes elbocsátásokat" jelentettek be.
  • Az Air France-KLM divízó 3600 járatát törölte erre a hónapra.

A légitársaságok szerte a világon bevételeik csökkenésére vonatkozóan adnak ki egyre borúsabb előrejelzéseket, és egyre több cég vezet be költségcsökkentő intézkedéseket. A Qantas például a földön tartja A380-as óriásgépeinek többségét, a menedzsment tagjainak fizetését pedig harmadával csökkentik.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) március elején kiadott becslése szerint idén a 113 milliárd dollárt is elérheti a légi közlekedés iparágának vesztesége a koronavírus miatt.