Jókora bírságot kapott az egyik hazai bankcsoport

banki ügyintézés ügyfélszolgálat ügyfélszolgálati munkatárs bank, bankfiók, ügyfélszolgálat
Budapest, 2011. november 24. Egy banki munkatárs egy ügyfélnek ad tájékoztatást a K&H Bank (K&H Bank) Vigadó téri fiókjában, Budapesten. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Vágólapra másolva!
Az MNB összességében 41,2 millió forint bírságot szabott ki a CIB bankcsoport két intézményével szemben az adatszolgáltatási, piaci- és partnerkockázati, vállalatirányítási, hitelkockázati, betétbiztosítási, informatikai biztonsági, illetve tőkemegfelelési területet érintő jogsértések miatt. A feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a bank ügyfeleit, sem a bankcsoport megbízható működését.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt hónapokban – felügyelési ütemterve részeként, a 2016. szeptember 30-tól a vizsgálat lezárásig terjedő időszakot áttekintve – csoportszintű átfogó vizsgálatot végzett az CIB bankcsoport három tagjánál (CIB Bank Zrt., CIB Lízing Zrt., Recovery Ingatlanhasznosító és Szolgáltató Zrt.).

A jegybank eljárása a csoportvezető hitelintézetnél,

a CIB Bank Zrt.-nél hiányosságokat tárt fel a vállalatirányítás terén –a szervezeti működést és a belső ellenőrzést érintően –, illetve szabályozási problémákat azonosított a hitelezéshez kötődő kockázatvállalásokkal kapcsolatban is.

A hitelintézet emellett nem teljesítette megfelelően felügyeleti adatszolgáltatási kötelezettségét, továbbá az Országos Betétbiztosítási Alap által biztosított betétek nyilvántartott adatai se feleltek meg maradéktalanul a vonatkozó előírásoknak, valamint a hitelintézeti törvénynek. A megfelelő adatminőség és a jogszabályszerű adatszolgáltatás biztosítja, hogy a felügyeleti hatóság és maga a hitelintézet is valós képet kapjon a kockázatokról, s proaktívan kezelhesse azokat. A jegybank ezért – mint azt egyéb piaci szereplőkkel kapcsolatos korábbi bírsághatározatai is jelzik – kiemelt szigorral lép fel a pénzügyi intézmények adatszolgáltatásra vonatkozó jogsértéseivel szemben.

Illusztráció Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

A CIB Bank Zrt. esetében

a jegybank súlyosító körülményként vette figyelembe a több ponton hibás és hiányos piaci- és partnerkockázat-kezelést, illetve a gyenge minőségű adatszolgáltatást.

Ezeken túlmenően az MNB figyelembe vette a belső szabályzatok felülvizsgálatának elmaradását, az informatikai rendszerekben rejlő biztonsági kockázatokat, a hitelintézet piaci súlyát, illetve azt, hogy több hiányosság huzamosabb ideje állt fenn.

Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a jogszabálysértéseknek nem volt hatásuk a bank biztonságos működésére, a pénzpiacra, sem az ügyfélkörre. A vizsgálat során a hitelintézet emellett együttműködő magatartást tanúsított, több problémát már a jegybanki eljárás során dokumentáltan kiküszöbölt, mások kijavítását pedig megkezdte.

Az MNB többféle hiányosságot is talált a CIB bankcsoportnál Forrás: MTI/Róka László

A bank leányvállalatai közül a CIB Lízing Zrt. esetében a csoportvizsgálat kötelezés és rendkívüli adatszolgáltatási kötelezettség előírásával, valamint bírságszankcióval zárult. A Recovery Zrt. esetében pedig az MNB az ellenőrzési eljárást jogsértés hiányában megszüntette.

Az átfogó vizsgálat nyomán a jegybank határozataiban kötelezte a CIB Bankot, illetve a CIB Lízing Zrt.-t a feltárt hibák és hiányosságok megszüntetésére. Mindezek végrehajtásáról az érintett intézmények – vezető testületeik által is megtárgyalt, jóváhagyott belső ellenőri jelentés megküldésével – az MNB által kitűzött határidőn belül kötelesek beszámolni.

Az MNB az vizsgálat során megállapított

hiányosságok miatt összességében 41,2 millió felügyeleti bírságot szabott ki a bankcsoport tagjaira,

amelyen belül 39,2 millió forintnyi büntetést a CIB Bank Zrt. kapott.