Erős pénzügyi évet zárt a K&H Bank

2020.02.27. 15:49

A 2019-es évben a K&H Bank 50,9 milliárd forintos nettó nyereséget ért el, mely a rendkívüli tételektől megtisztítva 7 százalékos nyereséget jelent. A K&H Biztosító eredménye 5,8 milliárd forint volt 2019-ben, mely 28 százalékos növekedést jelent. Hitelkihelyezésben 504 milliárd forintot értek el, mely 30 százalékos növekedést jelent 2018-hoz képest, ebből a vállalati hitelkihelyezés 310 milliárd, míg a lakossági 194 milliárd volt. Arányában a jelzáloghitelezés közel 50 százalékban, míg a személyi kölcsön és a babaváró hitel a másik, közel 50 százalékban járult hozzá a hitelezés növekedéshez.

Lakossági oldalon éves összehasonlításban évi 49 százalékkal növekedett a K&H Bank, miközben a piaci növekedés 47 százalék volt. A digitális személyi kölcsönt tavaly nyáron vezették be, ennek arányát a jövőben tovább emelné a bank. A bevezetés óta eltelt fél évben - a tavalyi év végéig - a személyi kölcsönök kihelyezése már 31 százalékban ebben történt. Ezeknek a kölcsönöknek a 33 százalékát 5 perc alatt, 66 százalékát pedig 10 perc alatt folyósították. A lakossági megtakarításokban 9 százalékos emelkedés történt, a befektetési alapoknál pedig 13 százalékos.

2018 és 2019 közt a K&H teljesítménye mind a hagyományos befektetésekben, mind pedig az állampapírok esetében nőtt. A befektetéseknél a bank legfőbb sikertörténete a rendszeres befektetési program. Ennek keretében minden hónapban kis összegű befektetést lehet megtakarítani. Igazi ügyféligény van erre a szolgáltatásra a bank szerint, az ügyfelek száma 2019 folyamán megháromszorozódott. Mostanra az egy ügyfélre eső összeg havonta 36 ezer forint.

A társadalmilag felelős befektetések körében, melyben 2007-ben a K&H volt az első, ma már minden ügyfélprofilra, minden ügyfélcsoportnak tudnak ilyen befektetési lehetőséget kínálni. A teljes termékskála szeptemberi bevezetése óta 1,8 milliárd forintos befektetést vonzottak, a teljes befektetési tartomány 10 százalékát.

A bank halad előre a digitalizációban is, a fiókokat automata pénztáras fiókokká alakítják át. 123 fiókban a nap 24 órájában működik már ez a szolgáltatás, mely a fiókok 60 százalékát jelenti. 600 ezer ügyfélnek van már biometrikus profilja, mely a teljes ügyfélállomány 90 százalékát jelenti. Papír nyomtatásban 50 százalékos csökkenés történt, de még mindig 2 millió oldalt nyomtatnak. A regisztrált mobilapplikációs felhasználók száma 380 ezer fő, ez 30 százalékkal magasabb, mint 2018-ban volt.

A K&H Bank erős évet zárt 2019-cel és folytatja az automata pénztáras bankfiókok bővítésétForrás: MTI/Róka László

A K&H Bank készen áll az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) hétfői bevezetésére. Ez nem jár majd többletköltséggel az ügyfelek számára, a szokásos csomagkedvezmények erre is érvényesek, 10 millió forintos összeghatárig.

A belső folyamatok hatékonyabbá tételén is dolgozik a bank. Robotizációval már 25 folyamatot kezelnek, 10 millió olyan művelet teljesen robotizáltak már, melyet korábban emberek végeztek. A robotizált folyamatok sokkal hatékonyabbak az embernél, akár harmincszor is gyorsabbak, ami az ügyfelek számára is érezhető és előnyös. Az első teljesen robotizált folyamat a túlfizetett biztosítási díjak visszatérítése, melyet 67 ezer ügyfélnek intéztek el ezzel a módszerrel. A másik példa a beszállítói számlafizetés, melyet 90 százalékban már robotok kezelnek. Így a K&H Bank partnerei hamarabb jutnak pénzhez, és kisebb a hibalehetőség is. A K&H Bank ebben megítélése szerint úttörő szerepet tölt be.

A gazdaság finanszírozásáról szólva, a bank két programban vett részt, mindkettőt az MNB kezdeményezte. A vállalati kötvénykibocsátások bankokra jutó részének 25 százalékában vettek részt, illetve a K&H 700 ügyletet bonyolított az NHP Fix program keretében, 29,7 milliárd forint összértékben, 10,6 százalékos piacrészesedéssel. A zöldítés és az energiabarát programok finanszírozása 50 milliárd forintos értékben zajlott, mellyel 20 százalékos piaci részesedést értek el.

Elismerésekből is kijutott a K&H Csoportnak a tavalyi évben, a The Banker és az Euromoney egyaránt az év bankjának választotta a K&H-t Magyarországon, a K&H Biztosító az év biztosítója lett a szolgáltatási kategóriában, nyertese lett az MNB zöld pénzügyek díjának, továbbá megkapta a legvonzóbb munkahely díját is.

A K&H Biztosító egyre nagyobb részt vesz ki a csoport eredményéből, most 10 százalékot képvisel. A 2019-es nettó eredmény éves összehasonltásban 28 százalékkal nőtt és elérte az 5,6 milliárd forintot, 16 százalékkal növekedve egy év alatt. A biztosító költséghatékonysága növekedett, a költségek csupán 3 százalékkal emelkedtek. A casco biztosítások évi 30 százalékkal nőttek, a kkv biztosítások 20 százalékkal. Minden értékesítési csatorna jól teljesített, de a banki és az alkuszi csatorna volt a legjobb. Az élet üzletágban a rendszeres unit-linked, nyugdíjtermékeket is tartalmazó biztosítási egységhez kapcsolt, és önálló kockázati termékek nőttek jelentősen (éves szinten 44 és 21 százalékkal), mindkettő a piacnál gyorsabban növekedett.

A K&H Bank működési bevételei 6,7 százalékkal növekedtek az egyszeri tételektől megtisztítva, a költségek pedig 4,1 százalékkal, amelyben benne van a pénzügyi tranzakciós illeték is, összesen 27 milliárd forintot elérve. A bank hitelezési értékvesztése minimális, 0,2 milliárd forint. A költség-bevétel hányados tovább csökkent. A nettó díj és jutalékbevételek 10,2 százalékkal nőttek, ebből a tranzakciós bevételek a forgalom és az ügyfélszám növekedésével párhuzamosan nőttek. A MÁP Plusz utáni értékesítési jutalék jelentős növekedést mutatott a díjbevételben. A költségeket a pénzügyi tranzakciós illeték mellett az informatikai fejlesztések növelik, melyeket a szabályozói környezet és a bank saját digitalizációs transzformációja hajt fel elsősorban. A nem teljesítő hitelállomány folyamatosan csökken, elsősorban a lakossági oldalon, aminek az az oka, hogy a K&H Bank nem adta el egyből a nem teljesítő portfóliót, így az ingatlanárak emelkedése segített a bevételek növekedésében. A hitelállomány 8 százalékkal, a betétállomány 10 százalékkal, az állampapír állomány pedig 25 százalékkal nőtt.

Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója az Origo kérdésére elmondta, hogy a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás kapcsán jelenleg elemzik a termék jellemzőit, melynek erős szabályozói feltételeknek kell megfelelnie, ami bonyolultságot jelent az ügyfelek és a bank számára egyaránt. A vezérigazgató kitért arra is, hogy jelenleg is az egyik legversenyképesebb kínálattal rendelkeznek a lakásbiztosítások piacán, a teljes kínálatuk digitalizációja pedig folyamatban van. Ha ezzel végeztek, utána fontolják meg a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás bevezetését.

David Moucheron, a K&H Csoport vezérigazgatója az Origo kérdésére elmondta, hogy a hétfőn elinduló Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) bolti vásárlásokra használható, később bevezetendő funkciójában sok új potenciált látnak és dolgoznak ennek fejlesztésén, de erről a bevezetésig nem árulnak el részleteket. A bank álláspontja az, hogy ez versenyt teremt a kártyarendszerekkel szemben, ami a kereskedőknek és az ügyfeleknek is jó, nagy akadály ebben azonban a pénzügyi tranzakciós illeték, mely az átutalásoknál hátrányt jelent az ingyenes bankkártyás vásárláshoz képest. Jelenleg a bankszövetség szintjén tárgyalnak a megfelelő hatóságokkal, céljuk az illeték felülvizsgálata, amelynek következtében fair verseny alakulhat ki a bankkártyával. Ennek persze költségvetési hatása is van. Ezzel az új kezdeményezéssel a Google és az Apple fizetési szolgáltatás szintjére tudnák felhozni ezt az újdonságot. A vezérigazgató beszélt arról is, hogy az AFR rendszer Magyarországot az élvonalba helyezi Európában, ahol vannak már ilyen kezdeményezések, de teljeskörűen még nem valósultak meg.