A repülés a koronavírus- járvány eddigi legnagyobb vesztese

koronavirus scanning in Indonesia Corona virus,Indonesia,Palembang,South Sumatera,themal scanner
PALEMBANG, INDONESIA - JANUARY 23 : An officer inspects a monitor as passengers walk through a thermal scanner upon their arrival at Sultan Mahmud Badaruddin II International airport in Palembang, Indonesia on January 23, 2020. Indonesia is screening travelers from overseas for a new type of coronavirus as fears spread about an infectious disease after its first death reported in China. MUHAMMAD A.F / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
A légitársaságok világszerte majdnem 30 milliárd dollárt bukhatnak idén a bevételeikből a koronavírus-járvány miatt – mondja a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség. Elég egyértelműnek tűnik tehát, hogy a légiközlekedés lesz a járvány legnagyobb vesztese.
Vágólapra másolva!

Több mint egy évtized után először fordulhat elő, hogy a globális légiközlekedésben csökkenni fog a kereslet. Ennek következtében pedig idén 29,3 milliárd dollárt bukhatnak a légitársaságok a bevételeikből – mondja előrejelzésében a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA).

A veszteségek jelentős részét a kínai, illetve más ázsiai légitársaságok könyvelhetik majd el. A háttérben elsősorban az áll, hogy a vállalatoknak csökkenteniük kell a járatok mennyiségét.

Ázsia a legnagyobb vesztes

Összességben az ázsiai csendes-óceáni térségben a légitársaságok 27,8 milliárdot bukhatnak 2020-ban,

míg a kontinensen kívül a várható veszteség 1,5 milliárd dollár lehet, ha a vírus nem terjed tovább, és a forgalom gyengülése csak a kínai járatokat érinti

– tette hozzá az IATA. A jelentés kiemelte, a kínai vállalatok csak a hazai piacon 12,8 milliárd dollárt veszíthetnek ebben az évben.

A légitársaságoknak vissza kell vágniuk a kapacitásaikat, és egyes esetben járatokat kell törölniük. Mindezek következtében igen kemény évük lesz a szektor szereplőinek – hangsúlyozta az IATA ügyvezető igazgatója, Alexendre de Juniac.

Hatalmas károkat okoz a koronavírus az ázsiai légiközlekedésben Forrás: The Yomiuri Shimbun/Yomiuri/Masamine Kawaguchi

A montreali székhelyű kereskedelmi szervezet tavaly decemberben még 4,8 százalékos forgalomnövekedést becsült az ázsiai régióban, de a koronavírus miatt 13 százalékos a csökkenés, így éves szinten 8,2 százalékos visszaesés várható az utasforgalomban.

A globális forgalom emellett 0,6 százalékkal csökkenhet, holott tavaly év végén még 4,1 százalékos növekedést prognosztizált az IATA.

Közölték továbbá, egyelőre korai lenne megbecsülni, hogy ez a mértékű bevételkiesés mekkora hatással lesz az iparág jövedelmezőségére, a végső hatás nagyban függ a különböző kormányzati pénzügyi támogatásoktól is.

Nehéz becslések

A szervezet hangsúlyozta, a jelenlegi becsléseiket a 2003-as SARS-vírus hatásai alapján számolták ki. Akkor hat hónapon keresztül igen éles volt a keresletcsökkenés a légiközlekedésben, majd a járvány elmúltával hasonlóan gyors ütemű volt a fölpattanás is.

A fentiek alapján tehát jól látszik, hogy a légitársaságok alaposan megszenvedik a járványt. Főleg, hogy az IATA korábban úgy számolt, éppen az ázsiai csendes-óceáni térség lesz a légiközlekedés legfontosabb motorja a 2015-2035 közötti időszakban.

Ezeket a kínai szektorokat sújtja leginkább a koronavírus

Ahogy a koronavírus miatt egyre tovább tartanak bezárva egyes gyárak és üzletek, bizonyos iparágak kezdik különösen megszenvedni a járvány hatásait Kínában. Úgy tűnik, sokaknak rendkívül nehéz lesz talpra állni a mélypontról. A kínai gazdaságot széles körben sújtják a koronavírus hatásai.

Ezzel párhuzamosan csütörtökön két vezető légitársaság is figyelmeztetett, súlyosan érintik az eredményeiket a koronavírus hatásai. Az ausztrál Qantas jelezte, a járvány akár 150 millió ausztrál dolláros (99 millió amerikai dollár) kiesést jelenthet,

míg Európából az Air-France KLM közölte, hogy a pluszköltségei akár 200 millió euróra (213 millió amerikai dollár) is rúghatnak a február és április közötti időszakban.

Vannak azonban olyan szakértők is, akik szerint az IATA alulbecsüli a járvány Ázsián kívüli negatív hatásait. Az amerikai Cowen befektetési bank elemzői kiemelték, bár egyelőre még túl korai megmondani, milyen mértékűek lesznek a globális hatások, a régión kívüli fertőzöttek száma arra utal, hogy a vártnál sokkal súlyosabbak lesznek a világméretű gazdasági következmények.