Japában van a legtöbb száz évnél régebbi, még működő vállalkozás

Suntory, Roku japán gin
TOKYO, JAPAN - JANUARY 14: Suntory Beverage & Food Limited Group in Odaiba is shown on January 14, 2014 in Tokyo, Japan. Japanese company Suntory Holdings acquired Beam Inc. for $13.6 billion in a deal announced Monday. Suntory Group is an alcoholic and non-alcoholic beverage maker based in Osaka, Japan, with sales of $17.6 billion (2012). (Photo by Keith Tsuji/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Japán egy valóban kétarcú ország, hiszen egyrészt rendkívül fejlett technológiailag, ugyanakkor az állampolgárok tiszteletben tartják őseik hagyományait, az ország ősi kultúráját és hagyományait. Éppen ezért lehetséges az, hogy ma is 33 ezer olyan vállalkozás van Japánban, amely legalább száz éves.
Vágólapra másolva!

Japán múltjának egyik híressége az 1160-ban alapított Tsuen Tea, amely jelenleg a világ legrégebben üzemelő teaháza. A 900 éves teaház mellett azonban még számos olyan vállalkozás található az országban, amely már több generációt is túlélt.

A Bank of Korea felmérése szerint a világon 5586 olyan vállalat létezik, amely kétszáz évnél idősebb, ezek 56 százaléka pedig Japánban található.

2019-ben a felmérések szerint összesen 33 ezer száz évnél régebbi vállalkozás volt Japánban: Ide tartozik a világ legrégebbi szállodája, amely 705 óta üzemel, valamint egy 1000 óta működő édességbolt Kiotóban. Szintén sokan nem tudják, de a Suntory és a Nintendo is gazdag történelemre tekint vissza, hiszen mindkét cég már az 1800-as évek óta üzemel.

illusztráció Forrás: Getty Images/Keith Tsuji

Yoshinori Hara, a Kyoto University dékánja szerint azért van shinise, vagyis idős bolt japánban, mert a vállalkozók hosszútávra terveznek és nem a gyors profitszerzést tűzik ki első számú célnak. Hara kiemeli, hogy a vállalkozók többsége szeretné, ha gyermekeik, unokáik továbbvinnék üzletüket.

Szintén érdekesség, hogy a családi vállalkozásokba gyakran beházasodnak az ott dolgozók, így biztosítani lehet a vállalkozás jövőjét.

Hara szerint sok cég egyfajta mottóra fűzi fel a működését. A Nintendo esetében például a szórakoztatás volt ez, így voltak képesek átvészelni a rengeteg technológiai újítást és változásokat. A Nintendo kezdetekben még csak kártyajátékokat készített, ma pedig az egyik legnépszerűbb videójáték konzol gyártó.

A hagyományokhoz való ragaszkodásnak is megvan a hátulütője, méghozzá az innováció. Japán startup szférája ugyanis nem mondható izgalmasnak és rengeteg kritika is éri emiatt az országot. Szerencsére az utóbbi időben erre is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egyetemeken, így a jövőben több innovatív japán vállalkozó felbukkanása várható.