Ezeket az iparágakat nagyon keményen sújtja a koronavírus

whiskey, üvegben
--FILE--Bottles of Chivas whiskey are for sale at a supermarket in Shanghai, China, 5 September 2010. Pernod Ricard SA executives have a plan to battle a slowing Chinese economy in which high-end spirits are taking a beating: expand anyway. The French maker of whiskey brands such as Chivas and cognacs including Martell is opening members-only clubs in China, cozying up to wealthy individuals and hosting gatherings of 10 or fewer VIP customers to win more drinkers of Champagne, cognac, wine, whiskey and vodka, executives said in Beijing.
Vágólapra másolva!
A kínai koronavírus hatásai ma már világszerte érezhetők, de vannak olyan vállalatok és iparágak, melyeket különösen kellemetlenül érintenek a betegség gazdasági következményei. A Business Insider összegyűjtött néhányat a legnehezebb helyzetben lévő területekből.
Vágólapra másolva!

A kínai koronavírusnak már a makrogazdasági hatásaitól is elkezdtek félni az elemzők. Az amerikai jegybank például jelezte, a betegség az egész világgazdaság növekedésére nézve kockázatot jelent, különösen, hogy számos vállalat leállította a kínai termelését.

Van azonban néhány vállalat és iparág, amely különösen nehéz helyzetbe került a vírus következtében. A Business Insider elemzői ezek közül emeltek ki néhányat.

A teljes szépségipar

A UBS épp egy hete tett közzé egy jelentést, amelyben kiemelte, a koronavírus a teljes globális szépségipar számára gazdasági kockázatot jelent.

Ennek egyszerűen az az oka, hogy a szektor nagyon erősen függ a turistáktól.

Ahogy pedig a kínai vásárlók száma megcsappan, az egész iparág bajba kerül.

A UBS elemzői kiemelték, az Estée Lauder különösen nagy fenyegetésnek van kitéve a turisták vásárlásainak csökkenésével, mivel a vállalat ázsiai bevételeinek felét a kínai fogyasztók adják.

Apple

Az egyes márkák közül az elemzés kiemelte az Apple-t, miután a Moody's még január végén hangsúlyozta, a koronavírus időszakosan le fogja lassítani a vállalat erős profit-növekedési lendületét. A márka kínai növekedését ugyanis jelentősen korlátozza a betegség.

Az Apple elég erős ahhoz, hogy átvészelje a leállásokat Forrás: AFP/RF/Str

Ezzel együtt az Apple még viszonylag könnyen megúszhatja a válságot, mivel az elemzők szerint az iPhone gyártója képes alternatív beszállítókat használni. Ráadásul az Apple igen erős pénzügyi háttérrel rendelkezik ahhoz, hogy relatíve könnyedén átvészelje a kínai piac időszakos megroppanását.

A luxusruházatok

A luxusmárkák körében számos vállalat támaszkodik igen erősen a kínai vásárlókra, de a Reuters elemzése külön is kiemelte a Burberry esetét.

A társaságnak 64 üzlete van Kínában, melyből 24-et be kellett zárnia (időszakosan) a koronavírus terjedése miatt.

Nem véletlen, hogy Marco Gobbetti vezérigazgató jelezte, a betegség egyértelműen negatív hatást gyakorol a luxusszektorban mutatkozó keresletre.

Az iparágban természetesen további kockázatot jelent a vírus globális terjedése, de ettől függetlenül a UBS említett jelentése is hangsúlyozta, a szektort különösen kellemetlenül érintik a hatások.

The Walt Disney Company

A Deadline számításai szerint a Disney számára összesen 175 millió dolláros kiesést jelent majd, ha a Sanghajban és Hongkongban lévő parkjai két hónapig zárva tartanak.

A Disney is foghatja a fejét a járvány miatt Forrás: AFP/XINHUA/Xinhua News Agency/Lui Siu Wai

Nem ez az egyetlen rossz hír azonban a vállalattal kapcsolatban. A Deadline arról is beszámolt, hogy a JPMorgan egyik elemzője kiadott egy jelentést, amelyben jelezte, a Walt Disney Studios szintén súlyos csapást szenvedhet el annak következtében, hogy a kínai mozik nagy számban zártak be a koronavírus miatt.

Alkoholos italok

A luxuscikkek kategóriáján belül nem csupán a ruházati cégeket érinti kellemetlenül a kínai betegség. A UBS elemzése megállapította,

hasonlóan kedvezőtlen helyzetben vannak olyan italmárkák, mint a Brown-Forman, a Diaego, a Pernod Ricard vagy a Rémy Martin.

Ezek ugyanis különösen erősen ki vannak szolgáltatva a turisták vásárlásainak.

Eddig ezek a világmárkák zárták be boltjaikat Kínában a járvány miatt

Számos gyorsétteremlánc és kiskereskedő zárja be üzleteit a koronavírus terjedése miatt az ázsiai országban. A vírus február 5-ig már 25 országban jelent meg, több mint 24 ezer embert fertőzött meg és a halálos áldozatok száma már átlépte az ötszázat - összegzi a Business Insider.

Ezzel párhuzamosan a Moody's elemzői azt írták, hogy a betegség terjedése visszafogja majd az európai alkoholos italok iránti kínai keresletet. Ezzel összefüggésben az is rossz hír, hogy a koronavírus épp a kínai holdújévi ünnepi szezon idején jelent meg, amikor a kínai piac hagyományosan erős az alkoholfogyasztásban.

Az okostelefonok

Noha az Apple-t külön is kiemelték az elemzések, az egész okostelefon-szektor foghatja a fejét a koronavírus miatt. A járvány által okozott termelési fennakadások miatt az első negyedévben éves viszonylatban 12 százalékkal, öt éves mélypontra csökkenhet az okostelefon-gyártás volumene a kínai TrendForce piackutató intézet hétfőn publikált prognózisa szerint.

A TrendForce jelentésében az első negyedévre 275 milliós globális gyártási volument jelez előre az első negyedévre, ami 12 százalékkal marad el a 2019 első negyedévitől és öt éves mélypontnak számít.

A TrendForce elemzése megállapítja, hogy a termeléscsökkenést nem is annyira az alkatrészellátás fennakadásai, mint az okostelefon összeszerelés leállásai, valamint a kereskedelmi fennakadások okozzák. Az év elejére ugyanis a gyártók hagyományosan jelentős alkatrészkészleteket halmoznak fel a hosszas kínai holdújév miatt. Minden azon múlik, hogy az összeszerelő üzemek milyen ütemben indítják be újra a gyártást - írja az elemzés.

A piackutató cég elemzésében hangsúlyozza, hogy "nem tekinti borúsnak" az éves forgalmi kilátásokat, mivel a nagy- és kiskereskedelmi forgalomban a vírusjárvány miatti korlátozások csak elhalasztják az okostelefon keresletet, de lényegesen nem csökkenik azt.

3082548 04/25/2017 Huawei pavilion at the International Exhibition for Information and Communications Technology Sviaz - 2017 in Moscow. Kirill Kallinikov/Sputnik Forrás: AFP/Sputnik/Kirill Kallinikov

A legnagyobb világpiaci tényező a dél-koreai Samsung Electronics gyártókapacitásainak túlnyomó része Vietnamban található, piacának pedig csak két százalékát adja a kínai. A Samsung az első negyedévben a TrendForce előző előrejelzésénél 3 százalékkal kevesebb, 71,5 millió okostelefont fog gyártani.

A Huawei első negyedévi okostelefon-termelésére vonatkozó előrejelzést a TrendForce 15 százalékkal csökkentette 42,5 millióra.

Az Apple az első negyedévben 41 millió iPhone készüléket fog gyártani a mostani prognózis szerint. Előző prognózisában a TrendForce 45,5 milliós termelést jelzett.

A Xiaomi termelési előrejelzését a TrendForce 10 százalékkal 2,47 millióra csökkentette, ami nagyjából megfelel a 2019 első negyedévinek. Az OPPO termelése 2,4 millió, a Vivo termelése 1,7 millió okostelefon lesz az első negyedévben. A két cég termelésére vonatkozó előrejelzését a TrendForce 14 és 15 százalékkal csökkentette.