Két betű miatt keres dollármilliókat egy aprócska sziget

AERIAL VIEW HOTEL AERIAL PICTURE TOURISM ISLAND AERIAL AERIAL SHOT INDIAN OCEAN LAGOON HENRI TABARANT ONLYWORLD MALDIVES CONRAD HILTON MALDIVIAN ISLANDS MALDIVES ISLANDS HORIZONTAL
Vágólapra másolva!
A Karib-térségben található Anguilla szigete régóta vonzza a turistákat fehér homokos tengerpartja és luxusnyaralói miatt. A turizmus mellett azonban egy másik jelentős bevételforrása is van az apró szigetnek.
Vágólapra másolva!

Anguilla tulajdonában áll az összes olyan webcím, amelynek végződése .ai, ez pedig az utóbbi időben rendkívül értékessé vállt. Minden egyes .ai cím regisztrálása után a sziget évente 50 dollárral lesz gazdagabb, amely javarészt az államháztartást gazdagítja.

Ennek a gyakorlatnak köszönhetően a sziget 2,9 millió dollárt keresett 2018-ban, tavaly a bevétel pedig ismét hatalmasat ugrott a New York Times szerint.

Az .ai végződés népszerűsége javarészt annak köszönhető, hogy a startupok egyre furcsább neveket és végződéseket választanak honlapjaikhoz azért, hogy ki tudjanak tűnni a tömegből. Egyre népszerűbbek a mesterséges intelligenciával (angolul Artificial Intelligence, rövidítve ai) foglalkozó startupok, amelyek trendinek gondolják, ha domain végződésük .ai. Közéjük tartozik például a gyógyszerek fejlesztésével foglalkozó BenevolentAI, amely szintén a .ai végződést választotta.

Illusztráció Forrás: ONLY FRANCE/HENRI TABARANT / ONLYWORLD.NET/Henri Tabarant

A domainnevek kereskedése a mai napig hatalmas üzlet. Nemrég például a .org végződéshez való jogot akarta megvásárolni egy befektetési alap 1 milliárd dollárért, míg a Warren Buffett által vezetett Berkshire Hathaway tulajdonában van a Versign, amely az összes .com-os címet kezeli.

Matthew Zook, a University of Kentucky professzora szerint éves szinten 4 milliárd dolláros bevételt generál a domain nevek értékesítése.

Ugyan az alkalmazás-centrikus vállalatok némiképp átszabták piacot, de a legtöbb cég továbbra is fontosnak tartja a jó domain neveket. A felmérések szerint továbbra is a .com végződés a legnépszerűbb 40 százalékos piaci részesedéssel, azonban a startupok 33 százaléka már más végződésű domain nevet választ, amely több mint kétszerese a 2018-as adatokhoz viszonyítve.