Neatly: fiatal magyar vállalkozó épít mosodai birodalmat

Király Máté, Neatly
Vágólapra másolva!
Sokak számára meglepő lehet, de a vegytisztítás területén is lehet jövedelmező céget alapítani, ezt pedig Király Máté, a Neatly vezérigazgatója be is bizonyította. A fiatal vállalkozóval beszélgettünk arról, hogy milyen áldozatokkal jár, ha valaki a saját vállalkozás alapítása mellett dönt, és milyen tulajdonságokra, valamint egyéni képességekre van szükség a sikerhez. Szirtes Marcell, a GB & Partners igazgatóhelyettese pedig elmagyarázta, hogy pontosan miben tud segíteni a kezdő vállalkozóknak egy kockázati tőkealap-kezelő.
Vágólapra másolva!

Mikor döntött úgy, hogy vállalkozást szeretne alapítani?

Király Máté: Az biztos volt, hogy gazdasági irányba szeretnék továbbtanulni, ráadásul a gimnázium első két osztályában volt közgazdaságtan oktatás is, amely csak még inkább megerősített ebben, hiszen érdekeltek az órák és a tananyag. Akkor még egyáltalán nem körvonalazódott, hogy szeretnék majd vállalkozni, viszont úgy éreztem, hogy ehhez megvan bennem a kellő merészség. A végső döntést később, az egyetem első évében hoztam meg.

Biztos volt abban, hogy egyetemre megy? Hiszen sok vállalkozó dönt úgy, hogy kihagyja a felsőoktatást, és a gimnázium után belevág az üzleti világba.

K. M: Nem feltétlenül tűnik jó receptnek a felsőoktatás kihagyása, de persze vannak néhányan, akik így is el tudják érni céljaikat. Bennem sosem merült fel, hogy ne menjek egyetemre. A szüleimnek is fontos volt, hiszen ők azt az elvet vallják, hogy az a biztos fizetés, amelyet minden hónapban átutalnak. Nekem ebben a tekintetben meredeken eltérő a véleményem, és be is vállalom az ezzel járó kockázatokat, mert végtére is jó dolog valamit önállóan felépíteni, és azzal sikeres lenni.

Hogyan jött a Neatly ötlete, és mivel foglalkozik a vállalat?

K. M: 2015-ben kezdtem el dolgozni a Drukka Startup Studióban, egyébként a Drukka Kft. mai napig tulajdonos a cégben. Túlzás lenne azt mondani, hogy egyedül találtam ki a koncepciót, mivel ez egy már meglévő projekt volt, azonban lényeges eltérések voltak aközött, amit akkor csinált a Neatly, és amivel most foglalkozunk. Kezdetben egy lakossági szolgáltatással indultunk. Ruhákat tisztítottunk és szállítottunk háztól házig. A Neatly most már csak kizárólag bértextília szolgáltatással foglalkozik, a lakossági vonalat teljesen elhagytuk. Jelenleg olyan ügyfeleink vannak, akik üzletszerűen adnak ki rövidtávra lakásokat. A számukra biztosított szolgáltatásba beletartozik a textil-bérbeadás, a mosás és a szállítás is. Az indulást követő második félévben kezdtünk el tárgyalni a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelővel a növekedés finanszírozásáról, és összesen 45 millió forint invesztíciót kaptunk tőlük.

Király Máté, a Neatly tulajdonosa és ügyvezetője Forrás: AFP//Peter Kohalmi

Szirtes Marcell: A Neatly arra kapta a tőkeinjekciót, hogy egy platformot hozzon létre, amely a megosztásos gazdaságon alapul, és ahol bárki vállalhat vegytisztítást háztól házig a megrendelők számára. A befektetést megelőzően már tesztelte a társaság a bértextília-piacot, de nem volt még hangsúlyos az eredmény. A lakossági koncepció azonban nem működött, és minden startup életében eljön egy időszak, amikor a befektető megkérdezi, hogy miért nem valósultak meg az üzleti tervben szereplő számok. Ez a Neatly esetében is bekövetkezett, majd ezután kezdődött meg az átállás az időközben ígéretessé fejlődő bértextília szolgáltatásra.

A Neatly ügyfelei között szállodák is vannak?

K. M: Szállodákkal nem foglalkozunk, hiszen az Airbnb megjelenése óta teljesen átalakult a piac és a szállásszolgáltatók köre, mi pedig rájuk koncentrálunk. Budapesten az Airbnb a vendégéjszakák több mint 20 százalékát adja, és ez már olyan volumen, amely sokak figyelmét felkelti. Egyre több magánszemély és üzemeltetőcég vág bele a rövidtávú lakásüzemeltetésbe, mi pedig ezt próbáljuk meg kihasználni. Egy szállodánál adottak a feltételek, hiszen minden szoba egy épületen belül van, ezért a logisztika egyszerű, valamint a méreteik miatt hozzáférésük van az ipari mosodai piachoz. Ezzel szemben az Airbnb-s lakások sokkal nagyobb területen vannak szétszóródva, így egy üzemeltetőnek nincs lehetősége arra, hogy egy ipari mosodával megállapodjon, és a vegytisztítást egy költséghatékony formában tudja megoldani. Mi ráadásul nem csak elszállítjuk, hanem bérbe is adjuk a textíliát számukra, ezzel lényegesen megkönnyítve a helyzetüket, hiszen nem kell készletezniük, selejtezniük, mivel a beszerzésről mi gondoskodunk.

Jelenleg hány alkalmazott dolgozik a vállalatnál, és hogyan oszlanak el a különböző munkakörökben? Már rendelkezik a Neatly saját mosodával, vagy terveznek ilyen beruházást?

K. M: Jogos a kérdés, hiszen most vagyunk benne egy mosodai beruházásban, amely a tervek szerint nyáron már meg is nyílik. Jelenleg 45-50 tonna textilt kezelünk egy hónapban, tehát már megéri saját mosodát építeni. A Neatlynek volt egy második befektetési köre is, a befolyt tőkének egy jelentős része pedig kifejezetten erre a mosodai beruházásra lett bevonva. 15 alkalmazott dolgozik nálunk, de hozzá kell tennem, hogy vannak alvállalkozóink is, akik többnyire csak a Neatlynek dolgoznak. Nyáron viszont egy komoly bővítést tervezünk, és újabb 10-15 alkalmazottat veszünk majd fel. A munkavállalóink többsége futár, belőlük van a legtöbb, őket pedig a raktárosok követik.

Sz. M: A második befektetési kör előtt már úgy láttuk, hogy az üzleti modellt megtaláltuk, már csak skálázni kell, tehát egyre több és több textíliára van szükség. A stratégia kialakítása során arra jutottunk, hogy pontos statisztikát kell vezetnünk a textíliák életgörbéjéről, ezzel növelve a nyereséget. Ehhez egy ipari felhasználást is bíró chipet kell az ágyneműkbe varrni, amelynek segítségével pontosan meg lehet mindezt határozni. Máté javaslata volt az, hogy az árrés növelése érdekében egy kisebb méretű mosodát építsünk, valamint fejlesszük a Neatly informatikai rendszerét is. Ezután elkezdtük keresni a befektetőket, és sikerült is megállapodnunk eggyel, aminek köszönhetően a Neatly két ütemben kapott több százmillió forintot az új befektetőtől.

Hogyan működik pontosan az Ön által említett chip?

K. M: Jelenleg körülbelül nyolcszáz lakás a partnerünk Budapesten, ez naponta nagyjából 200 kiszállítást jelent, tehát rengeteg lakásban cserélődik folyamatosan az ágynemű. Ezt nem tudjuk másképpen monitorozni, csak ha konkrétan minden egyes textilt azonosítunk. Erre a célra egy kifejezetten mosodai felhasználásra gyártott RFID chipet használunk majd, amiket belevarrunk a textíliáinkba. Amikor a készlet elhagyja a raktárt, a szállítófurgon áthalad egy olvasókapu alatt, így a jövőben pontosan látjuk, hogy melyik textil melyik lakásba megy, de azt is látjuk, ha valahonnan nem érkezett vissza a szállítmány, vagy bizonyos darabok eltűntek, tönkrementek.

Mennyire nehéz ilyen fiatalon érvényesülni az üzleti világban? Érte a kora miatt bármilyen hátrány, például az üzleti tárgyalásokon?

K. M: Nekem ezen a területen jó tapasztalataim vannak, nem nagyon tudok visszaemlékezni arra, hogy kifejezetten a korom miatt ért volna bármi hátrány. Szerintem az ember vagy felkészült és megvan benne az ehhez a munkához szükséges lendület, vagy pedig nem, de ez nem feltétlenül az életkoron múlik. Természetesen akadtak olyan dolgok, amiket tapasztalatlanságomból kifolyólag nem tudtam, például korábban még nem kellett felügyelőbizottsággal beszélgetnem, vagy taggyűlésre beülnöm, de ezeket menet közben gyorsan meg lehet tanulni.

Szirtes Marcell, a GB & Partners igazgatóhelyettese Forrás: GB & Partners

Sz. M: Úgy látom, hogy a befektetőkkel való kapcsolattartásban rengeteget fejlődött Máté a kezdetek óta, és ez az ő munkájának egy rendkívül fontos eleme. Minden vállalkozás elején vannak nagyon nehéz időszakok. Máté például közel másfél évig egyedül vitte a vállán a Neatly feladatainak nagyját komoly költségcsökkentés mellett, de ő ezt bevállalta, ez a szakma ezzel jár.

Miben tudott Önnek segíteni a GB & Partners, mennyire könnyítették meg a munkáját?

K. M: Amikor ennyi idősen valaki vállalkozásba kezd, akkor elég ösztönszerűen cselekszik, és nem feltétlenül ültem volna le a gép elé, és nyitottam volna meg az Excel-táblát, hogy minden döntésemet alátámasszam számokkal. Be kell vallanom, hogy ez az egész folyamat az elején még terhesnek tűnt, de a GB & Partners egy nagyon komoly pénzügyi és tudásbéli infrastruktúrát biztosít, ez pedig elengedhetetlen a sikerhez; főleg most, hogy a Neatly növekedésnek indult. Emellett kapcsolatok szempontjából is fontos, hogy a vállalkozó mögött legyen egy tőkealap. Marcelltől rendszeresen kapok tanácsokat és főleg útmutatást, elsősorban akkor, amikor egy új, általam ismeretlen helyzettel szembesülök, illetve a koncepció, stratégia újragondolása, valamint a következő körös tőkebevonás során is rengeteg szakmai segítséget kaptam a GB & Partnerstől.

Mit tanácsol azoknak a fiataloknak, akik szintén vállalkozást szeretnének alapítani?

K. M: Igazság szerint én nem szívesen tanácsolnék semmit, mert nem érzem azt, hogy olyan helyzetbe lennék, hogy nekem tanácsokat kellene vagy szabadna osztogatnom. Én nem rendelkezem sikerrecepttel. Ahhoz, hogy valaki belevágjon a vállalkozásba, kell egyfajta merészség, kockázatvállalási hajlandóság és kitartás, hiszen biztos, hogy minden vállalkozás életében lesz egy mélypont, amit egyszerűen bírni kell idegrendszerrel. Arra mindenképp fel kell készülni, hogy ha tulajdonos és ügyvezető is vagy egyben, akkor te vagy az utolsó bástya, és amikor már mindenki feladta, akkor is neked kell tovább tolni a szekeret. Például, ha december 24-én vagy 25-én a karácsonyi vacsora után be kell menni a raktárba, és egész éjszaka pakolni kell, mert nincs más, aki megcsinálja, és másnapra szállítást vállaltál az ügyfeleknek, akkor ez egy olyan dolog, amit egy vezetőnek kell megtennie a cég sikere érdekében. Aki ezeket a dolgokat nem tudja kezelni, annak nem kell feltétlenül belevágnia saját vállalkozásba.