Óriási veszteségről jelentett a Boeing

San Francisco International Airport, San Francisco-i repülőtér
SAN FRANCISCO, CALIFORNIA - APRIL 24: United and American Airlines Boeing 737s taxi on the runway at San Francisco International Airport on April 24, 2019 in San Francisco, California. Boeing's first quarter profits fell 21 percent following the Boeing 737 Max technical issues that have grounded all of the Max aircraft around the world. Two Boeing 737 Max 8 aircraft crashed in a six months period. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Milliárdos veszteségbe lökte a Boeinget a 737 MAX két légikatasztrófája, illetve az annak nyomán bevezetett repülési tilalom tavaly.
Vágólapra másolva!

A chicagói székhelyű gyártó közleményében azt írta, hogy a kereskedelmi repülőgépek eladásából származó bevétele 57 milliárdról 32 milliárd dollárra esett, mivel a 2018-as évhez képest megfeleződött az átadott és kifizetett gépek száma.

A társaság a hadiipari megrendelésekkel és a szolgáltatások értékesítésével együtt 76,5 milliárd dollár bevételre tett szert, 24 százalékkal kevesebbre, mint egy évvel korábban.

A cég üzemi eredménye a 2018-as 4,1 milliárd dollár nyereség után tavaly 2,2 milliárd dollár veszteséget mutatott.

A Boeing az eredménykimutatásban külön nem számolt be arról, hogy a 737 MAX-ok földre parancsolása, az újbóli engedélyeztetés, az átalakítások és az ügyfelek kártérítése mennyi pénzbe került eddig. A nyáron 4-5 milliárd dollárra becsülték ezt az összeget, de a gyártó a héten kénytelen volt 12 milliárd dollár hitelt felvenni a költségek fedezésére.

Illusztráció Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

Elkerülhetetlennek látszik az átnevezés

Nemcsak a gyártónak, de a leendő felhasználóknak is komoly gondot okoz a vállalat legnagyobb számban gyártott keskeny törzsű – vagyis kontinensen belüli útvonalakra alkalmas – géptípusának hiánya. A magyar származású Steven Udvar-Hazy, az egyik legjelentősebb lízingcég, az Air Lease ügyvezető elnöke úgy vélte, hogy a Boeingnek a két végzetes baleset miatt a 737-es termékcsaládjának nevéből ki kell dobnia a Max szót - számol be arról a Magyar Nemzet

"Felkértük a Boeinget, hogy szabaduljon meg ettől a jelöléstől" – mondta a légügyi szakember a közelmúltban Dublinban megrendezett légügyi konferencián. Szerinte a Max márkanév sérült, és a Boeing által a hatóságoknak benyújtott dokumentációban sincs hivatkozás rá.

"Ez nem más, csak egy 737-es" – mondta Udvar-Hazy.

A szakember szerint továbbra sem világos, hogy a szabályozók jóváhagyják-e, és ha igen, mikortól a gép új szoftverét, ám erősen reméli, hogy ez 90 napon belül megtörténhet.

A következő fontos feladat azután nem más: az utasokat meg kell győzni, teljes biztonságban repülhetnek ezzel a járművel.

A repülőgép átnevezése a légügyi szakember szerint segíthet leküzdeni ezeket a félelmeket.

Ugyanakkor igen valószínű, hogy a most Max jelöléssel hivatkozott gépek idén ősz előtt nem emelkedhetnek újra a levegőbe, a tiltás pedig az újonnan rendelt példányokra is vonatkozik. Ahogy az Origo megírta, ez érzékenyen érinti a már most a nyári csúcsszezonra készülő európai légitársaságokat is, a Ryanair például járatokat kénytelen ritkítani a le nem szállított új gépek kiesése miatt.

Jó dolog is történt

Vannak ugyanakkor pozitív fejlemények is a Boeingnél,

a múlt héten sikeresen hajtotta végre első tesztrepülését a 777X típus, a brazil versenyjogi hatóságok pedig kedden jóváhagyták az Embraerrel való egyesülését.

Az ügyletre így már csak az Európai Unió hatóságainak kell rábólintaniuk.