Iszonyúan környezetszennyező az interneten vett áruk visszaküldése

2016 Singles Day
Chinese workers sort piles of parcels, most of which are from online shopping on Alibaba's Tmall International site, at a distribution center in Hangzhou city, east China's Zhejiang province, 11 November 2016. Global shoppers have welcomed Alibaba's Singles Day online shopping festival with higher enthusiasm this year, only taking a little more than 15 hours since the event started on Friday (11 November 2016) to beat the total gross merchandise volume of 91.2 billion yuan generated last year. Within 15 hours, more than 467 million packages had been generated by shoppers, exceeding the total last year. Courier companies have been working around the clock to make sure shoppers get their products at the earliest time. Within 28 minutes after the shopping festival kicked off, the first customer from Hangzhou, Zhejiang province, got the cross-border packages bought on Tmall International. Launched by Chinese e-commerce giant Alibaba in 2009, the global event, which is the largest around the world, has become a shopping spree not only for Chinese consumers, but also for people from all over the world. A total of 210 countries and regions have participated in the event this year.
Vágólapra másolva!
Sok vásárló nincs is tisztában vele, hogy az online megvásárolt, majd visszaküldött áruk szállítása is hozzájárul az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásához, ráadásul az általuk visszaküldött elemek nagy része is hulladéklerakókban végzi. Az Optoro nevű technológiai cég szerint, amely segíti a kiskereskedőket a visszaküldött áruk feldolgozásában, az amerikaiak évente mintegy 3,5 milliárd terméket küldenek vissza, mellyel közel 2000 milliárd forintnak megfelelő értékű áru kerül az Egyesült Államok hulladéklerakóiba.
Vágólapra másolva!

"Méréseink azt mutatják, hogy a fogyasztók 88 százaléka gondolja úgy, hogy a visszaküldött áru visszakerül a polcra, és a következő fogyasztónak eladják újra" - mondta Ann Starodaj, az Optoro fenntarthatósági vezetője. "A valóságban azonban a visszaküldött cikkek nagy részét nem lehet újból eladni."

A cég szerint a visszaküldött és hulladéklerakókba kerülő áruk 15 millió tonna szén-dioxidot juttatnak a légkörbe.

„Minél könnyebben küldhet vissza egy vásárló valamit, annál inkább úgy gondolja, hogy a visszaküldésnek nincs költsége" - mondja Miguel Jaller, a Davis-i Kaliforniai Egyetem Fenntartható Fuvarozási Központjának társigazgatója. "A csomagolóanyagok és az erőforrások szempontjából azonban elmondhatatlan károk keletkeznek csak azért, hogy a feleslegessé vált dolgokat egy másik otthonba vagy a hulladékgyűjtőbe, netán egy másik országba eljuttassuk."

A vállalatok több okból nem viszik vissza a piacra a viszaküldött árukat. Egyes esetekben a visszaküldött áruk megsérültek, vagy már nem adhatók el a szezonban, például egy télikabát júliusban. A termék értéke is gyakran olyan alacsony, hogy egyszerűen olcsóbb eldobni, mint az újraeladás logisztikáját kezelni. Az eladók néha olyan szerződéseket kötnek a beszállítókkal, amelyek megtiltják számukra, hogy egy terméket többször is eladhassanak.

Jaller megállapította, hogy a fogyasztók több mint kétszer akkora valószínűséggel küldik vissza az interneten vásárolt cikkeket, mint egy bolt esetén.

Ráadásul az üzletekbe visszavitt áruk általában kevésbé terhelik a környezetet, mint az e-kereskedelem révén beszerzett dolgok. „Az internetes kereskedőknél nincs üzlet, ahová vissza lehetne vinni az árut. A vásárló beviszi az UPS-hez, majd a termék raktárba kerül. Az ilyen visszaküldés több különféle szállítást igényel, míg egy hagyományos kiskereskedőnél ez a termék valószínűleg az üzletben marad "- mondja.

Jaller becslése szerint az e-kiskereskedők környezeti kárainak 20-25 százaléka visszaküldésből származik.

Az interneten vásárolt, majd visszaküldött áruk jelentős környezetterhelést okoznak (a kép illusztráció) Forrás: AFP/Imaginechina/Li jiangang

Van azonban néhány lépés, amellyel a kormányok, a kiskereskedők és a fogyasztók tehetnek a hulladék csökkentéséért.

A városok és az államok autópályadíjakat vagy csúcsforgalmi felárakat vethetnek ki a szállító tehergépjárművekre, a helyi rendészeti hatóságok pedig korlátozhatják, hogy hol és milyen időintervallumban szállíthatnak a teherautók. Az idei év elején a francia kormány betiltotta a fel nem használt fogyasztási cikkek megsemmisítését.

A kiskereskedők minimalizálhatják a csomagolást, pontosabb termékleírásokat kínálhatnak, és többek között energiahatékony raktárakat is használhatnak.

Egyes vállalatok, mint például az Ikea, virtuális valóságot használnak annak érdekében, hogy az ügyfelek otthonában elképzeljék termékeiket; sok ruházati márka a TrueFit technológiát használja annak érdekében, hogy a fogyasztók pontosabban választhassák meg méretüket.

Több eladó is felszámíthatna díjat a visszaküldésért, de a szakértők szerint ez rövid időn belül nem valószínű, mivel a vállalatok versenyeznek az egyre nagyobb piaci részesedés megszerzéséért. "Kutatásunk szerint a fogyasztók 97 százaléka állítja, hogy a pozitív visszaküldési élmény arra ösztönzi őket, hogy ismét vásároljanak az adott e-kereskedőnél" - közölte Starodaj.

Jaller szerint ez azt jelenti, hogy a hulladék csökkentésével kapcsolatban a felelősség nagy része a fogyasztót terheli. Javasolja, hogy alapjaiban gondoljuk át, hogy mit vásárolunk, és ha nem vagyunk biztosak benne, hogy szükségünk van rá, akkor inkább ne vegyük meg.

Forrás: Theguardian.com