Nagyon vigyázzanak ezzel az agresszív webáruházzal!

2020.01.23. 10:58

Hiába a számos panasz, még mindig folyamatosan árulja a termékeit a Courlux. Ingyenes termékmintát ígérnek, majd folyamatosan küldik az újabb árut - immár pénzért. A nem fizetőket követeléskezelővel fenyegetik.

Hiába a számos panasz és a fogyasztóvédelmi hatóság határozata a fogyasztókat évek óta termékmintákkal, majd csekkekkel zaklató, svájci Courlux cég továbbra is támad. A héten is felhívta a Napi.hu egyik munkatársát egy telefonos értékesítő, hogy Omega 3 kapszulákat adjon el neki. A ígéret ugyanaz, mint már évek óta: a kapszula ingyen kipróbálható, csak a szállításért kell fizetni 1190 forintot.

A hívás ismeretlen számról érkezik, 

a telemarketinges a Photel Online Solutions munkatársaként mutatkozik be, és azt állítja számgenerátor dobta ki a megkörnyékezett ügyfél telefonszámát. A Photel honlapja szerint több komoly cégnek is végez telefonos szolgáltatásokat, olyan társaságokat említ a referenciák között, mint az ELMŰ, az Aegon vagy a Budapest Bank.

Hogyan szerezhetjük vissza az internetes csalóktól az ellopott pénzünket?

Egyre népszerűbb az online vásárlás, hiszen ma már szinte bármit kényelmesen házhoz rendelhetünk néhány kattintással. Azonban az internetes vásárlások számának növekedésével együtt sajnos emelkedett azok száma is, akik internetes csalásnak estek áldozatául. Hogy hogyan előzhetjük meg, és mit tehetünk, ha megtörtént a baj? - ezekre a kérdésekre a Sberbank szakértője adja meg a választ.

A kapszulát egy Courlux International nevű svájci cég forgalmazza, amely a honlapja szerint számos terméket értékesít. A palettán borotvák, férfi és női alsóneműk, zoknik, szépségápolási termékek, táplálékkiegészítő és bizsu szerepel. A honlapon lévő információk szerint mindegyik terméket ingyen, esetleg jelképes összegért küldik ki első körben, csak a szállításért kell fizetni. 

A buktató ezután következik. A naiv vásárló azt hiszi, a cég azért küldi az ingyenes termékmintát, hogy ha az tetszik neki, majd újabbat rendel belőle. A szerződés azonban, amire a vásárló rábólintott, nem erről szól. Az ingyenes első csomag után ugyanis néhány hét múlva küldeni kezdi a cég az újabbakat, amelyekért már fizetni kell, aki pedig nem fizet, azt büntetésekkel, felszólítási díjakkal, követeléskezelővel fenyegeti meg a társaság.

Egy svájci webáruház már évek óta próbálja átverni Magyarországon is a gyanútlan vásárlókatForrás: AFP

A lap megkérdezte a telefonos értékesítést végző társaságot, hogyan világosítják fel az ügyfeleket arról, mi történik az első, ingyenes csomag kiszállítása után, de megkeresésükre eddig nem válaszoltak.

Nem is ügyfélszolgálat

A Courlux holnapján lévő általános szerződési feltételekben (ÁSZF) mindenesetre mindez benne van. A cég honlapján ott vannak ezek a dokumentumok, igaz, meglehetősen eldugott helyeken. Bennük olyan furcsaságokra lehet például bukkanni, hogy bár ügyfélszolgálat van, az "eladó tájékoztatja tisztelt vevőit, hogy az ügyfélszolgálat nem a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (továbbiakban: Fogy.tv.) 17/B. § (1) bekezdése szerinti kötelező ügyfélszolgálat."  Vagyis nem kötelezhető arra, hogy az ügyfélpanaszokat meghatározott határidőn belül kezelje, együttműködjék a fogyasztókkal. Az ügyfélszolgálatot az Photellel azonos tulajdonosi körbe tartozó AC-Innovatica Szolgáltató Kft. látja el.

Az is kiderül a szerződési feltételekből, hogy az ingyenes csomag után a következőt 6-8 hét múlva küldik ki, majd jönnek a továbbiak két-négy havonta, amelyekért bizony már fizetni kellene. Az örök fiatalságot ígérő arckrém 4180 forint plusz postaköltségért, a három pár férfi zokni 3750 forint plusz szállítási díjért érkezik, fogkrémet és fogkefét bruttó 3990 forintért hoz majd pár hét múlva a postás, majd rendszeresen háromhavonta.

Az ingyenes első csomag után a cég rendelés nélkül is hamarosan küldi az újabb termékeketForrás: Shutterstock

A 2 darabos harisnyanadrág 4360 forintért jön majd, és a mindössze 725 forintért rendelhető bizsu is jönni fog ám négyhavonta sok ezer forintért, ha tetszik, ha nem, akárcsak a sminkpaletta, a női bugyi vagy az eldobható borotva. Hogy pontosan mennyi lesz a következő csomag bugyi vagy fogkrém ára, az persze előre nem tudható. "A következő küldemények ára és a postázási és csomagolási költségek összege ugyanis az eladó aktuális árajánlata szerint alakul. Az aktuális árajánlatról a vevő az adott termék oldalán kap tájékoztatást" - írja az ÁSZF.

Követeléskezelővel is fenyegetőznek

Az ÁSZF szerint a vevőknek 14 napjuk van arra, hogy elálljanak az elektronikus úton kötött szerződéstől, ehhez az kell, hogy kitöltsenek egy ilyen nyilatkozatot, és visszaküldjék a terméket a cég címére. A postaköltség ilyenkor a vevőt terheli. Problémát jelent viszont, hogy a szerződési feltételek alapján a vevőt nem illeti meg az elállási jog "olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza". A Courlux főleg olyan termékeket árul, amelyekre könnyen rá is húzható ez a kritérium: fehérneműt, zoknit, borotvát. Ha a vevő felbontotta, hiába nem tetszik neki a termék, elállni a szerződéstől már nem tud.

Ha a vevők nem fizetik ki a kéretlen küldeményeket, akkor behajtóval fenyegetik meg őketForrás: Shutterstock

Márpedig, ha ez a helyzet, akkor fizetni kell, utalni a pénzt a cég számlájára. A Courlux ugyanis nem lacafacázik, hanem a kéretlenül kiküldött termékek árát, ha kell, követeléskezelőn keresztül is behajtja. A Courlux ÁSZF-jeiben az Intrummal fenyegeti a vásárlókat, de a gazdasági napilap kérdésére a követeléskezelő elmondta: nem áll már szerződésben a svájci céggel. Az ÁSZF azt is leszögezi, jogosult a követeléskezelési átalány bevasalására is, ami számlánként a kintlévőség tőketartozásának 10 százaléka, de legalább 3500 és legfeljebb 10 ezer forint. Vagyis három pár nem tetsző zokni, ha nem fizet a vásárló, akár 8-9 ezer forintjába is kerülhet.

Rajta vannak a feketelistán

A Courlux több éve tevékenykedik Magyarországon, illetve a honlapja szerint még Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Finnországban, Norvégiában és Svédországban is. Az interneten számos panasz van azóta a cégre magyarországi és külföldi honlapokon is. Minden országban hasonló történetekről számolnak be a vásárlók. 

Magyarországon a hatóságok figyelmét is felkeltette a cég. A Courlux International SA vállalkozással kapcsolatban 2017-ben összesen négy panasz érkezett be a fogyasztóvédelemért felelős tárcához és a minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központhoz - közölte a Napi.hu-val az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A cég által üzemeltetett www.courlux.com/hu oldal jelenleg is szerepel az ITM jogsértő webáruházakat gyűjtő adatbázisában.