Elképesztő, miket szed össze az utasok után a MÁV

máv-start vonatinfó digitális jegyvásárlás
Illusztráció.
Vágólapra másolva!
A vonatokon többnyire kisebb táskákat, iratokat, okmányokat, jegyzeteket, könyveket, ruhaneműt (kabát, pulóver, sapka), pénztárcát, bankkártyát, kulcsokat, bizsukat, esernyőket felejtenek az utasok – közölte a Magyar Nemzet megkeresésére a MÁV-Start. A lap arról érdeklődött, mit tehet az utas, ha valamijét elhagyja a vonaton, és szeretné visszakapni.
Vágólapra másolva!

A személyes tárgyak, okmányok mellett, mobiltelefont és műlábat, laptopot és kistáskát, nyugdíjat és lélegeztetőkészüléket is találtak már a vasutasok a járművek fedélzetén, tolókocsiról és a húszkötetes Révai nagylexikonról már nem is beszélve.

A feledékeny utasok által otthagyott tárgyakról nyilvántartást vezet a MÁV-Start, az adatbázisban jelenleg több mint harmincezer tétel található.

Ha a kisebb állomásokon megtalált, leadott holmiért két héten belül nem jelentkezik a tulajdonos, akkor a központi gyűjtőhelyre küldik a tárgyakat.

Talált tárgyak után az állomások pénztáraiban és a telefonos ügyfélszolgálatnál lehet érdeklődni.

Volt, aki az egész nyugdíját hagyta a vonaton, de egy becsületes jegyvizsgálónak köszönhetően néhány óra múlva irataival együtt hiánytalanul átvehette. Sok esetben már addig meglelték az elvesztett holmit, ameddig az utas az ügyfélszolgálatot hívta – tájékoztatott a vasúti cég.

Illusztráció Forrás: MÁV-START

Érdemes tudni, hogy az utasok által elveszített vagy leadott tárgyakat vagy pénzt az adatbázist kezelő szolgálati helyek egységes informatikai rendszerben rögzítik. Az adatbázisban jelenleg több mint harmincezer talált tárgy szerepel. Ha a kisebb állomásokon megtalált, leadott holmiért két héten belül nem jelentkezik a tulajdonos, akkor a központi gyűjtőhelyre küldik a tárgyakat.

A tapasztalatok szerint pénzt többnyire nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (kabát, táska, pénztárca) adnak le.

A biztonságos kezelés érdekében az elvesztett tárgyak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, és ha a pénzt is tartalmazó tárgyért egy-két napon belül nem jelentkezik a tulajdonosa, akkor az összeget nyilvántartásba veszi a vasúttársaság egy jegyzőkönyv kiállításával. Az átvétel feltétele, hogy az elveszett tárgyat az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani. Ha a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást.

Az elveszett tárgyakat általában a vonatokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, a takarítószemélyzet vagy az utasok találják meg és adják le a vasútállomásokon. Ezek átvételi helye állomásonként változik, majd általában a nagyobb megállóhelyek ügyfélszolgálatára kerülnek, ahol a személyes tárgyakat nyilvántartják. Ha az elveszett tárgy, bankkártya vagy okmány tulajdonosa név szerint azonosítható, a munkatársak eljuttatják a bankkártya-kibocsátónak a plasztiklapot, a megtalált személyes okmányokat pedig az azt kiállító hatóságnak (okmányirodának, OEP-nek).

Akkor sincs vészhelyzet, ha a tulajdonos személye nem azonosítható, mert a tárgyat az adott szolgálati hely, állomás kijelölt helyiségében általában 90 napig őrzik.

A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik. A vonatokon talált tárgyakkal kapcsolatos elérhetőségeket az utasok a MÁV-csoport weboldalán (Mávcsoport.hu), az Ügyfélszolgálat menüpont alatt találják. Személyesen az állomások személypénztárainak nyitvatartási idejében lehet érdeklődni.