Mitől ragyog ilyen fényesen a palládium?

Palládium, nemesfém
2964406 10/28/2016 A palladium ingot, a produce sample of the Yekaterinburg non-ferrous metal processing plant of the Renova Group. Pavel Lisitsyn/Sputnik
Vágólapra másolva!
A palládium ára felrobbantotta a nemzetközi nyersanyagpiacot, ahogy a fém csak az elmúlt két hét során 25 százalékot drágult. Az elmúlt egy évben pedig a palládium majdnem megduplázta az értékét.
Vágólapra másolva!

A palládium ára nagyjából 2200 dollár körül mozog unciánként, amivel jóval drágább, mint az arany. Ráadásul az elemzők szerint a közeljövőben nem is várható olyan hatás, amely érdemben letörné a nemesfém lendületét – írja a BBC.

A palládiumot egyébként más fémek (elsősorban a platina és a nikkel) melléktermékeként bányásszák, a világpiaci kínálat jelentős része pedig Oroszországból és Dél-Afrikából származik.

Elsősorban az autóiparban használják, ahol kritikus összetevője a katalizátoroknak, vagyis kulcsfontosságú a károsanyag-kibocsátás korlátozásában.

A kereskedelmi forgalomba kerülő palládium több mint 80 százalékát az autóipar használja. Kisebb részben az elektronikában, a fogászatban, valamint az ékszeriparban használják a fémet.

Belátható időn belül folytatódhat a palládium drágulása Forrás: AFP/Sputnik/Pavel Lisitsyn

A palládium drágulásának egyik sajátos következménye, hogy az elmúlt években rendkívüli mértékben megugrott a katalizátorlopások száma az egész világon. A londoni rendőrség például arról számolt be, hogy 2019 első félévében több mint 70 százalékkal több katalizátort loptak el, mint a megelőző év egészében.

Az elmúlt időszakban tapasztalt látványos áremelkedés mögött azonban egy viszonylag egyszerű tényező áll. A palládium kínálata jelentősen alulmúlja az iránta mutatkozó keresletet. És ez várhatóan még jó ideig így is marad.

Különösen, hogy a számítások szerint a 2019-ben összesen bányászott palládium már az egymást követő nyolcadik évben volt alacsonyabb, mint a globális kereslet. Ráadásul éppen mivel másodlagos termékként bányásszák, a kitermelők rugalmassága erősen korlátozott, ha módosítani akarják a kereslet/kínálat dinamikát.

A hiány pedig várhatóan a jövőben is folytatódni fog. Dél-Afrikában (ahonnan az összes palládium nagyjából 40 százaléka származik) például a múlt héten jelezték, hogy egyes fémek kibocsátása, beleértve a palládiumot is, 13,5 százalékkal csökkent novemberben a megelőző év azonos időszakához képest.

A márciusi szállítású palládium árfolyamának alakulása Forrás: Investing.com

Mindeközben viszont az autógyártók felőli kereslet durván megugrott az elmúlt időszakban – ezzel a palládium helyzete egyébként sokban hasonlít a ródiuméra. Ahogy ugyanis a legtöbb kormány (különösen a kínai) szigorítja a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályokat, a gyártók egyre inkább rá vannak szorulva a fémre.

Ehhez jön még, hogy Európában az autóvásárlók növekvő ütemben távolodnak el a platinát használó dízelautóktól, és vesznek inkább benzines járműveket, amelyekben palládiumot használnak.

Emellett az amerikai-kínai kereskedelmi megállapodás is támogathatja a palládium további drágulását. A kereskedők ugyanis arra számítanak, hogy az egyezmény enyhíti majd a világgazdaság növekedésére helyeződő nyomást, illetve lassítja a kínai autóeladások zuhanását.