Grandiózus vállalkozás lesz megépíteni Afrika legnagyobb repülőterét

A jelenlegi repülőtér tehermentesítését szolgálja majd az új légikikötő
An entrance of the newly opened terminal during the inauguration ceremony of the Addis Ababa Bole International Airport's new terminal in Addis Ababa, Ethiopia, on January 27, 2019. - The airport's new expanded passenger terminal enhances the capacity of passengers about three times, from 7 million to 22 million, per annually. (Photo by Michael TEWELDE / AFP)
Vágólapra másolva!
2018-ban jelentették be, és most újabb részletek derültek ki az afrikai kontinens közeljövőjének minden bizonnyal egyik legnagyobb beruházásáról, Etiópia tervezett új repülőteréről. A várhatóan hatalmas létesítmény nem pusztán a 100 milliós kelet-afrikai ország, hanem a kontinens legnagyobb légikikötője lesz, annak révén új távlatok nyílhatnak a régió fejlődésében és turizmusában.
Vágólapra másolva!

Részletek láttak napvilágot az Africanews hírportálon a tervezett új etióp szuperrepülőtérről. A projektet hivatalosan az Ethiopian Airlines, az ország nemzeti légitársaságának neve alatt fejlesztik, és úgy tűnik, jó úton halad előkészítése, mert már a földek megszerzésének kérdéseinél tartanak a beruházók, azaz a légitársaságot is birtokló állami tulajdonú vállalat.

A kontinens egyik sztárvállalata lett az etióp nemzeti légicég

Nem egyedi eset, hogy a légiközlekedés infrastruktúrájának fejlesztésében sikeres légitársaságok is részt vesznek, pénzzel, szakértelemmel, és persze elvárásaikkal. A Közel-Kelet államaiban is több példa van erre, Afrikában pedig az etióp légicég van abban a helyzetben, hogy az állami támogatással a háta mögött, közvetlenül is belevághat egy ekkora vállalkozásba. Az Ethiopian Airlines - ehhez a céghez tartozott a tavaly tavasszal, másodikként lezuhant Boeing 737 Max szoftverhibás gép - nem pusztán az ország, hanem az egész kontinens egyik legsikeresebb vállalata, egyben a kontinens legnagyobb és legnyereségesebb légi személyszállító társasága.

Az Ethiopian Airlines egyik repülőgépe Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Chen Fei

Eredményességét jól mutatja, hogy az elmúlt években több, kisebb afrikai ország nemzeti légitársaságának felállításában vagy újraindításában vett részt - az Origo itt írt erről -, illetve az is, hogy a cég beruházásában tavaly elkészült az etióp főváros, Addisz-Abeba nemzetközi repülőteréhez, a Boléhoz közeli luxusszálloda, a Skylight Hotel, mely konferenciatermekkel, éttermekkel, már az üzleti utasok kiszolgálását célozza meg. A vállalatnak egyébként a légitársaságok rendszeres megmérettetésén elért eredményért sincs oka szégyenkezésre.

Pazar színvonalú hotelt épített fel az etióp nemzeti légicég, a Skylight Hotel egyértelműen az üzleti utazókat szólítja meg Forrás: ethiopianskylighthotel.com

Jelenleg egyébként a Bole Nemzetközi Repülőtér Etiópia elsődleges légikikötője, a legtöbb idelátogató ezen keresztül lép be az országba. Már ez is a kontinens legnagyobbjának számít, az etiópiai közlés szerint nagyobb forgalmat bonyolít, mint a dubaji repülőterek. Úgy látszik viszont, ez sem elég, mert az Oromia etióp szövetségi tartományba álmodott új repülőtér - a hozzá tervezett szállodákkal - még ennél is nagyobb lesz. A korábbi hírek szerint a légitársaság anyacége, a fejlesztést megvalósító állami holding vezetője már előrehaladott egyeztetéseket folytat a tartományi irányítással - egyébként ennek területén van a főváros, Addisz-Abeba is, ami külön szövetségi állami státuszban van - a régiót érintő földkisajátításokról.

A holding vezérigazgatója egy helyi hírügynökségnek további részleteket is elárult az új repülőtérről. Ezekből kiderül, hogy a vállalatnál 2035-öt tekintik az új mérföldkőnek, amikorra az új fejlesztési és növekedési tervek megvalósulnak a légitársaságnál, de az nem világos, ez lehet-e az új repülőtér átadási dátuma is, vagy az más céldátumot kap.

Bővítik ugyan, de már rég kinőtték az etiópiai legfontosabb repülőteret, a Bolét Forrás: AFP/Michael Tewelde

A cégvezető elmondta: a Bole repülőteret kinőtték, és 3-4 évente növekszik akkorát a légiforgalom, hogy világosan látni, az a légikikötő még a bővítésekkel, fejlesztésekkel együtt sem tud az igényekkel lépést tartani. Nagyjából egy évtizede, a Bolén megforduló utasok száma még az 1 millió főt sem érte el, de 2014-re már 7 millióra nőtt, és azóta átlagosan évente 18 százalékkal növekszik.

A Bolén két éve is nyitottak egy új, 345 millió dollárból megépített terminált, sőt, kínai cégek jelenleg is dolgoznak a bővítésen, ám az etiópiai vezetők úgy látják, a növekedés üteméhez ez is kevés lesz.

Repülőtéri dolgozók a Bole repülőtér egyik új termináljának átadási ceremóniáján, 2019 elején Forrás: AFP/Michael Tewelde

Mit lehet tudni az új légikikötőről?

  • Mintegy 35 négyzetkilométert fednek le az infrastruktúrájával, ami egyértelműen a kontinens legnagyobb repülőterévé avatja majd.
  • A fővárostól délkeletre, attól kb. 50 kilométer távolságra, Bishoftu város térségében épül, a kb. 100 ezres lakosú város volt az a helyszín, ahol 1946-ban kiképezték az első pilótákat az etióp légierőnek.
  • Nagyobb lesz a dubai légikikötőnél, évi 100 millió utas kiszolgálására tervezik (a 2016-os hatástanulmányok 120 milliót is említenek), ezzel pedig a világ legnagyobb, első ütemében már átadott új isztambuli repülőtérhez lesz csak mérhető. Összehasonlításként: Johannesburgban évi kb. 30 millió légiutas fordul meg.
  • Minden olyan létesítmény megépül hozzá, ami megszokott módon hozzá tartozik az utasok kiszolgálásához: üzletek, szállodák, logisztikai központok.
  • A tartomány elvi beleegyezését már megkapta a projekt, ami egyelőre a beruházás magterülete alapján Absera néven fut.

S hogy mennyibe kerül a gigantikus vállalkozás?

Elképesztő összegbe, a hivatalosan kiadott adatok szerint 5 milliárd dollárba.

Ez nagyjából 1500 milliárd forintot jelent.

A jelenlegi repülőtér tehermentesítését szolgálja majd az új légikikötő Forrás: AFP/Michael Tewelde

Ezzel a hivatalos adatok szerint drágább lesz, mint az Egyiptom és Etiópia között évek óta tartó feszültségének oka, a Nílus felső folyásán épülő szuperduzzasztó, amiből Etiópia energiaszükségletének egy részét kívánja fedezni a jövőben.

A friss, idén januári bejelentés szerint az etióp légitársaság anyaholdingja idén elkezdi a területen az építkezést, miután minden szükséges hatósági engedély megérkezik arra.

Az anyacég által megadott, 2019-es adatok szerint az Ethiopian Airlines több mint 120 nemzetközi célpontra és 22 belföldi állomásra repült, és 12 millió utast szállított.