Részletek láttak napvilágot az Africanews hírportálon a tervezett új etióp szuperrepülőtérről. A projektet hivatalosan az Ethiopian Airlines, az ország nemzeti légitársaságának neve alatt fejlesztik, és úgy tűnik, jó úton halad előkészítése, mert már a földek megszerzésének kérdéseinél tartanak a beruházók, azaz a légitársaságot is birtokló állami tulajdonú vállalat.
Nem egyedi eset, hogy a légiközlekedés infrastruktúrájának fejlesztésében sikeres légitársaságok is részt vesznek, pénzzel, szakértelemmel, és persze elvárásaikkal. A Közel-Kelet államaiban is több példa van erre, Afrikában pedig az etióp légicég van abban a helyzetben, hogy az állami támogatással a háta mögött, közvetlenül is belevághat egy ekkora vállalkozásba. Az Ethiopian Airlines - ehhez a céghez tartozott a tavaly tavasszal, másodikként lezuhant Boeing 737 Max szoftverhibás gép - nem pusztán az ország, hanem az egész kontinens egyik legsikeresebb vállalata, egyben a kontinens legnagyobb és legnyereségesebb légi személyszállító társasága.
Eredményességét jól mutatja, hogy az elmúlt években több, kisebb afrikai ország nemzeti légitársaságának felállításában vagy újraindításában vett részt - az Origo itt írt erről -, illetve az is, hogy a cég beruházásában tavaly elkészült az etióp főváros, Addisz-Abeba nemzetközi repülőteréhez, a Boléhoz közeli luxusszálloda, a Skylight Hotel, mely konferenciatermekkel, éttermekkel, már az üzleti utasok kiszolgálását célozza meg. A vállalatnak egyébként a légitársaságok rendszeres megmérettetésén elért eredményért sincs oka szégyenkezésre.
Jelenleg egyébként a Bole Nemzetközi Repülőtér Etiópia elsődleges légikikötője, a legtöbb idelátogató ezen keresztül lép be az országba. Már ez is a kontinens legnagyobbjának számít, az etiópiai közlés szerint nagyobb forgalmat bonyolít, mint a dubaji repülőterek. Úgy látszik viszont, ez sem elég, mert az Oromia etióp szövetségi tartományba álmodott új repülőtér - a hozzá tervezett szállodákkal - még ennél is nagyobb lesz. A korábbi hírek szerint a légitársaság anyacége, a fejlesztést megvalósító állami holding vezetője már előrehaladott egyeztetéseket folytat a tartományi irányítással - egyébként ennek területén van a főváros, Addisz-Abeba is, ami külön szövetségi állami státuszban van - a régiót érintő földkisajátításokról.
A holding vezérigazgatója egy helyi hírügynökségnek további részleteket is elárult az új repülőtérről. Ezekből kiderül, hogy a vállalatnál 2035-öt tekintik az új mérföldkőnek, amikorra az új fejlesztési és növekedési tervek megvalósulnak a légitársaságnál, de az nem világos, ez lehet-e az új repülőtér átadási dátuma is, vagy az más céldátumot kap.
A cégvezető elmondta: a Bole repülőteret kinőtték, és 3-4 évente növekszik akkorát a légiforgalom, hogy világosan látni, az a légikikötő még a bővítésekkel, fejlesztésekkel együtt sem tud az igényekkel lépést tartani. Nagyjából egy évtizede, a Bolén megforduló utasok száma még az 1 millió főt sem érte el, de 2014-re már 7 millióra nőtt, és azóta átlagosan évente 18 százalékkal növekszik.
A Bolén két éve is nyitottak egy új, 345 millió dollárból megépített terminált, sőt, kínai cégek jelenleg is dolgoznak a bővítésen, ám az etiópiai vezetők úgy látják, a növekedés üteméhez ez is kevés lesz.
S hogy mennyibe kerül a gigantikus vállalkozás?
Elképesztő összegbe, a hivatalosan kiadott adatok szerint 5 milliárd dollárba.
Ez nagyjából 1500 milliárd forintot jelent.
Ezzel a hivatalos adatok szerint drágább lesz, mint az Egyiptom és Etiópia között évek óta tartó feszültségének oka, a Nílus felső folyásán épülő szuperduzzasztó, amiből Etiópia energiaszükségletének egy részét kívánja fedezni a jövőben.
A friss, idén januári bejelentés szerint az etióp légitársaság anyaholdingja idén elkezdi a területen az építkezést, miután minden szükséges hatósági engedély megérkezik arra.
Az anyacég által megadott, 2019-es adatok szerint az Ethiopian Airlines több mint 120 nemzetközi célpontra és 22 belföldi állomásra repült, és 12 millió utast szállított.