Egy startup oldaná meg a világ egyik súlyos, 2500 milliárd dolláros problémáját

agriculture distribution trade Horizontal
(FILES) This file photo taken on February 8, 2017 shows fruit and vegetables during the opening day of the "Fruit Logistica" trade fair in Berlin on February 8, 2017. The fair on the fresh food produce business and the latest innovations, products and services in the international supply chain is running until February 10, 2017. / AFP PHOTO / Tobias SCHWARZ
Vágólapra másolva!
Hollywoodi sztárok és a Világbank is támogatja azt a kis startupot, amely arra vállalkozott, hogy megoldja a világ 2500 milliárd dolláros élelmiszer-pazarlási problémáját.
Vágólapra másolva!

Van egy szinte ismeretlen startup, az Apeel, amely olyan támogatókat tudhat maga mögött, mint Oprah vagy Karty Perry, de nemrég már a világbank is beállt a cég befektetői közé.

A vállalat azért ilyen népszerű és izgalmas, mert arra vállalkozik, hogy megoldást kínáljon a világ egyik égető problémájára, az élelmiszerpazarlásra,

amely az ENSZ számításai szerint összesen 2500 milliárd dolláros gondot jelent évente.

A társaság egyébként egészen egyszerűnek tűnő technológiát kínál:

egy olyan természetes bevonatot fejleszt, amely jelentősen megnöveli a boltok készleteinek tartósságát.

Most pedig a cég újabb 30 millió dolláros befektetést kapott, hogy a világon minél több boltba juthasson el –írja a CNBC.

Jelenős összegeket érő élelmiszer megy kárba minden évben (illusztráció) Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Stephanie Pilick

Az új befektetők között pedig ott van az International Finance Corporation (IFC) is, amely a Világbank Csoport tagja. Idén egyébként az IFC összesen már 22 milliárd dollárt fordított arra, hogy magánvállalatokba fektessen be.

Az Apeel azonban már eddig is olyan, a pénz világában jól csengő neveket állított maga mellé befektetőként, mint az Andreesen Horowitz kockázati tőkealap,

a Bill & Melinda Gates Foundation vagy a Rockefeller Foundation.

Az IFC segítségével az Apeel új projektje is könnyebben elterjedhet. Ennek lényege egy olyan technológia, amely a kistermelők számára teszi lehetővé a mezőgazdasági termékeik hatékonyabb tárolását. A világ számos területén ugyanis, különösen Afrika szubszaharai térségében, Mexikóban, valamint Közép- és Dél-Amerikában, komoly problémát jelent a farmerek számára, hogy tönkremegy az áru, mielőtt el tudnák azokat adni. Ráadásul a fejlődő országokban sokszor nem megoldható a hűtés a farmerek számára, ami tovább növeli az Apeel megoldásának jelentőségét.

A mezőgazdaságban sem mindegy, meddig adhatók el a megtermelt áruk, mielőtt megromlanának Forrás: AFP/Caia Image/Science Photo Library

A helyzet olyannyira súlyos, hogy globálisan a megtermelt gyümölcsök és zöldségek közel 25 százaléka veszendőbe – e téren egyébként Észak-Amerikában a legrosszabb a helyzet.

Az Apeel alapítója és vezetője, James Rogers kiemelte, a valóság az, hogy a legtöbb kistermelő számára szinte lehetetlen értékesíteni a megtermelt áruk jelentős részét, mielőtt azok megromlanának.

A társaság megoldásait a több üzletlánc használja már az Egyesült Államokban, de Dániában és Németországban is alkalmazzák az Apeel technológiáját.

A 2012-ben alapított cég a működése óta összesen 360 millió dollárnyi befektetést szerzett, az értékét pedig nemrég 1 milliárd dollárra becsülték.