Karácsony Gergely taktikázása miatt meghiúsulhat a trolibeszerzés

Solaris-Skoda trolibusz
Budapest, 2015. augusztus 27. Új Solaris-Skoda trolibusz a jármű sajtóbemutatóján a BKV X. kerületi Zách utcai trolibuszgarázsában 2015. augusztus 27-én. Napokon belül megkezdődik a 36 új trolibusz tesztüzeme Budapesten, amelyek „önjáróak”, akár négy kilométert is meg tudnak tenni behúzott áramszedővel. Az alacsonypadlós járművek közül a csuklós trolikon 104, a szóló járműveken 64 ember utazhat egyszerre. MTI Fotó: Marjai János
Vágólapra másolva!
Normál esetben elúszott Budapest lehetősége, hogy lehívja a trolibuszbeszerzésből megmaradt opciót. A főváros egy hiányzó kormányzati aláírást okol, de ez valójában nem befolyásolja az ügyet. Az ismét életbe lépő rendkívüli jogrend viszont segítő kezet nyújthat Karácsony Gergelynek - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Megüzente a kormányzatnak a budapesti vezetés, hogy ha nem járul hozzá egy újabb hitelkeret megkötéséhez az Európai Beruházási Bankkal (EIB), akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibuszbeszerzési opciót - értesült a Világgazdaság.

Mindez azt jelentené, hogy 51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Skoda-Solaris típusú járműtől esne el az utazóközönség.

A vásárlás nem egészen 11 milliárd forintba kerülne. A kedvező ajánlat a BKK által még 2014-ben tető alá hozott troli- és villamosbeszerzés része. Az előző városvezetés több alkalommal élt is az opciós jogával, a BKK éppen a napokban állította forgalomba a nyolcadik villamost abból a 26-ból, amelyek megrendeléséről 2017 végén született döntés.

A kommunikáció szerint a főváros ezúttal azért keveredett konfliktusba a kormánnyal, mert utóbbi meg akarja akadályozni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy 70 milliárd forintos EIB-hitel felvételével oldaná meg, amelyhez viszont a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek előzetesen hozzá kell járulnia. A főpolgármester, mint mondta, csak egy aláírást kér, de nem kapja meg. Erre válaszul kormányhatározat született, amely arra hívja fel a figyelmét a városvezetőnek, hogy a rendelkezésére áll 61 milliárd forint, egyebek között pont a járműbeszerzésekre felhasználható EIB-hitelkeret. Ezért a kormány abban támogatja Budapestet, hogy ne egy újabb adósság, hanem ennek terhére szerezze be a környezetbarát trolikat. Karácsony Gergely úgy reagált, hogy ez csak akkor lehetséges, ha például a Lánchíd felújításáról, a Blaha Lujza tér rekonstrukciójáról, az útépítésekről vagy a 3-as metró akadálymentesítéséről is lemondana, mivel ezt a pénzt egyebek mellett erre szánták.

Karácsony Gergely főpolgármester Fotó: Koncz Márton - Origo

A főpolgármester állításait árnyalja, hogy a felsorolás együttesen sem fedi le a teljes hitelkeretet, az pedig nem ismert, mire költenék a fennmaradó részt. Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de van mozgástere, hogy a már meglévő összegeket átcsoportosítsa a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok. A trolibeszerzés forrása tehát megvan. A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt 100 és 200 millió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető. A témában lapunk érdeklődésére a városháza azt nyilatkozta, hogy a teljes EIB-hitelkeretet lehívja az idén, a trolibuszbeszerzés kapcsán pedig a főpolgármester álláspontját erősítették meg.

Karácsony Gergely ragaszkodása az új hitelkerethez azért is érthetetlen, mert ennek megszerzése pozitív forgatókönyv esetén is decemberre várható,

tehát ez semmi esetre sem lehetne fedezet a hónap végén kifutó trolibeszerzési opció mögött.

Solaris-Skoda trolibusz a jármű sajtóbemutatóján a BKV X. kerületi Zách utcai trolibuszgarázsában 2015. augusztus 27-én. Forrás: MTI/Marjai János

A járműbeszerzés elindítását egy sor időigényes adminisztrációs folyamat előzi meg, ezek előkészítésének a városháza részéről eddig semmi nyoma. A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt. Erre normál körülmények között nem lenne esély, a múlt hét óta ismét hatályos rendkívüli jogrend azonban Karácsony Gergelynek is lehetőséget teremt arra, hogy mindezt saját hatáskörben megtegye, átugorva a testületi vita és döntéshozatal szintjét.

Ha tehát van valós szándék a trolik megvásárlására, az valóban mindössze egy aláírásra vár. De nem a kormányéra, hanem a főpolgármesterére.