Tíz cég nyert minősített partner címet a Zöld Busz Programban

KADERJÁK Péter Zöld Busz Program
Budapest, 2020. október 15. Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára sajtótájékoztatót tart hivatalában 2020. október 15-én. A klíma- és természetvédelmi akcióterv részeként megvalósuló Zöld Busz Programban tíz piaci szereplő nyert minősített partner címet, és kapott jogosultságot a zöld busz demonstrációs mintaprojektben való részvételre. MTI/Szigetváry Zsolt
Vágólapra másolva!
A klíma- és természetvédelmi akcióterv részeként megvalósuló Zöld Busz Programban tíz piaci szereplő nyert minősített partner címet, és kapott jogosultságot a zöld busz demonstrációs mintaprojektben való részvételre - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára sajtótájékoztatón, Budapesten.
Vágólapra másolva!

Kaderják Péter ismertette, hogy

a Zöld Busz Projektiroda minősített partneri felhívásra nyolc pályázat érkezett, ami a konzorciumi partnerség révén tizenegy piaci szereplőt érintett, az értékelést követően hét pályázat felelt meg a követelményeknek.

A Zöld busz program minősített partnere címet kapott

  • a BM HEROS LEK Kft., a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. és a BYD Europe B.V. konzorciuma,
  • a CS-PROCESS Mérnöki Kft., az Electrobus Europe Zrt., az EvoBus Hungária Kereskedelmi Kft. és az Inter Traction Electrics Kft. konzorciuma,
  • a Kravtex Kft. és a SOR Libchavy spol. s r.o konzorciuma, valamint
  • a Prim-Vol Trade Kft.

Kaderják Péter elmondta, a minősített partnerek a program demonstrációs szakaszának kilenc helyszínén ingyen biztosítják azokat az elektromos járműveket, amelyeket az üzemeltetőknek és az utasoknak bemutatnak.

Az államtitkár hangsúlyozta,

a Zöld busz program alkalmas arra, hogy a klímavédelmi törekvések mellett gazdaságfejlesztő feladatot is betöltsön, és hozzájáruljon a hazai buszgyártás talpra állításához.

Felidézte, Magyarország jelentős buszgyártó hagyományokkal rendelkezett, jelenleg becslések szerint az itthon előállított buszokban a hazai hozzáadott érték átlagosan nem haladja meg a 10-15 százalékot. A nemzeti buszstratégia azt a célt tűzte ki, hogy a magyar buszgyártásban a hazai hozzáadott érték érje el a 60 százalékot.

Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Az ITM államtitkára megemlítette, az elektromos járművekhez szükséges akkumulátor előállítását biztosító beruházások valósulnak meg Magyarországon. Az ITM-en belül megkezdték a magyar akkumulátor szövetség létrehozásának előkészítését, továbbá stratégiát, akciótervet dolgoznak ki arra, hogy a magyar akkumulátoripar szervesen tudjon kapcsolódni az európai akkumulátor szövetségbe. Cél, hogy Európa ledolgozza hátrányát ázsiai és amerikai partnereivel szemben.

Kaderják Péter szólt arról is, hogy

a Zöld busz program demonstrációs mintaprojektben Debrecenben már kipróbálták az elektromos buszokat, Békéscsabán tart a program bemutató szakasza, a következő helyszín Kaposvár, Kecskemét, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Esztergom és a Mátrai Erőmű térsége lesz majd.

Az államtitkár rámutatott arra is, hogy programban szükséges az elektromos buszok töltőinfrastruktúrájának kiépítése is, a projektiroda ebben a témában is pályázatot ír ki a piaci szereplőknek a minősített partner cím megszerzésére a társadalmi egyeztetést követően.

Kérdésre válaszolva Kaderják Péter elmondta,

a Zöld busz programban tíz év alatt rendelkezésre álló 36 milliárd forintból 2020-2021-ben 4,2 milliárd forint használható fel.

A helyi közösségi közlekedést ellátó önkormányzatok, szolgáltatók számára az elektromos buszok vásárlásának támogatására a pályázat kiírás várhatóan október végén, november elején jelenik meg, ez az összeg becslések szerint 40-50 elektromos busz beszerzéséhez és a kapcsolódó infrastruktúra beszerzéséhez tud majd hozzájárulni.