Fenntarthatósági kutatás indult a diákok és tanárok körében

Vágólapra másolva!
A Fenntarthatósági Témahét keretében idén először nagyszabású fenntarthatósági kutatás indult a teljes Kárpát-medencei magyar nyelvű oktatás területén. A kutatás a diákoknak és tanáraiknak a fenntarthatóságról alkotott véleményét kívánja felmérni.
Vágólapra másolva!

Az idei Fenntarthatósági Témahét keretében hagyományteremtő szándékkal indult egy Kárpát-medencei fenntarthatósági kutatás. A kutatás a diákoknak és tanáraiknak a fenntarthatóságról alkotott véleményét kívánja felmérni: mit gondolnak róla, mit tesznek, mit tennének érte, a fenntarthatóság fogalomkörön belül hova helyezik a hangsúlyt, mi foglalkoztatja őket. A kutatás kiemelt célcsoportjai a 10-18 éves, felső tagozatos és középiskolás diákok, illetve bármely általános- és középiskolában oktató pedagógus.

A 2020. év tapasztalatait figyelembe véve a kutatás a tervek szerint a jövőben a Témahét keretében minden évben megszervezésre kerül. A 2020. évre tervezett kutatás online kérdőívek és fókuszcsoportos interjúk formájában valósul meg.

A kutatást a PontVelem Nonprofit Kft. szervezi, a módszertanát és az eredmények feldolgozását több hazai egyetem és szervezet biztosítja.

  • Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Ember–Környezet Tranzakció Intézet, Budapest
  • Nyíregyházi Egyetem, Környezettudományi Intézet, Biológia Tanszék
  • Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar, Győr
  • Kecskeméti Neumann János Egyetem
  • UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága – Nevelésügyi Szakbizottság
  • Pixrating Kft.

A diákok okostelefonról és egyéb digitális okoseszközről elérhető kérdőív segítségével mondhatják el véleményüket.

A maximum 10 perc alatt kitölthető online kérdőív az alábbi kérdésekre irányul:

  • milyen környezeti problémákat ismer,
  • mit gondol a fenntarthatóságról,
  • jelenleg mit tesz és a jövőben mit tenne a fenntarthatóságért,
  • milyen tapasztalatai voltak a diáknak a Témahéten,

A kérdőívben személyazonosításra nem alkalmas, alapvető demográfiai és szocioökonómiai adatok (iskola OM azonosítója, lakhely irányítószáma, nem, születési év) kerülnek bekérésre.

A kérdőív kitöltése a kutatás honlapjáról vagy erről a linkről indítható.

Forrás: Fenntarthatósági Témahét

A tanárok a Témahetet követően elérhető pedagógus-kérdőív kitöltésével vehetnek részt a kutatásban. A kérdőív kitöltése önkéntes és anonim, az adatok feldolgozására kizárólag az iskola OM azonosítóját kell megadni.

A kutatás az online kérdőívek mellett fókuszcsoportos interjúk keretében is zajlik.

A fókuszcsoportos interjúk lebonyolításában a kutatásra felkért pedagógusok vesznek részt, amelyhez részletes ismertetőt kaptak, valamint kutatás-módszertani és kutatásetikai felkészítésben részesültek. Ezek a pedagógusok kutatási munkájukat be tudják építeni a mester-/kutatópedagógusi portfóliójukba, illetve hozzáférést kapnak a kutatási adatokhoz is. A fókuszcsoportos interjúk 15 helyszínen, helyszínenként 10-15 diákkal zajlanak

A kutatás adatait, az online kérdőívek és a fókuszcsoportos interjúk eredményeit a kutatásban résztvevő szakmai szervezetek dolgozzák fel előre koordinált módon. A kutatási eredmények hazai és nemzetközi oktatásirányítási és tudományos fórumokon kerülnek publikálásra.