Hatalmas az érdeklődés a földgázzal működő hajók iránt

olaj, olajszállító, tanker, hajó, olajtanker, VLCC
The new 308,000 dwt very large crude carrier (VLCC) "New Champion" constructed by shipbuilder Nantong Cosco KHI Ship Engineering (NACKS) is pictured at a port in Nantong city, east China's Jiangsu province, 23 August 2018. A new very large crude carrier was named "New Champion" in Nantong, Jiangsu province, on Thursday (23 August 2018). The 308,000 dwt VLCC, constructed by China's shipbuilder Nantong Cosco KHI Ship Engineering (NACKS), features a length of 333 meters and a depth of 30 meters.
Vágólapra másolva!
Világszerte egyre nagyobb az érdeklődés a cseppfolyósított földgázzal működő konténerhajók iránt. A rendelések száma lendületesen bővül, és egyes elemzők szerint a kevésbé környezetszennyező hajók száma tíz év alatt meg is duplázódhat.
Vágólapra másolva!

Ebben a hónapban kikerült a Hyundai Samho Eastern Pacific Shipping hajógyárából az első, cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő hatalmas konténerhajó, amelyet a szingapúri Eastern Pacific Shipping rendelt meg.

Ez azonban csupán csak egy nagy rendelés a sok közül, mivel globálisan egyre komolyabb az érdeklődés a kevésbé környezetszennyező teherhajók iránt.

A koronavírus-járvány miatt ugyanis kevés figyelmet kapott, hogy idén életbe léptek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) új szabályai, amelyek megkövetelik a kisebb károsanyag-kibocsátást. A vállalatok pedig korábban el is kezdtek felkészülni az új korszakra, és megkezdték az átállást.

Az elektromos hajók hozzák el az üzemanyag-forradalmat?

A tengeri szállítmányozás a fosszilis tüzelőanyagok egyik legnagyobb felhasználója, és mint ilyen, nyilvánvaló célpontja a tiszta energia forradalomnak. Az elektromos hajók hatalmas előrelépést jelenthetnének, azonban ehhez meg kell oldani a távolságból fakadó problémákat. Önmagában elektromos hajót gyártani nem különösebben forradalmi ötlet, azonban van egy hatalmas kihívás, amely az elektromos autóknál is jelentkezik.

Noha a járvány a teljes üzemanyagpiacot a mélybe húzta, a hosszú távú trend folytatódott. Az iparágakon átívelő SEA-LNG nevű szervezet idén februárban közölte, a cseppfolyósított földgázzal működő hajókra leadott rendelések 50 százalékkal nőttek a megelőző 12 hónapban. Az RT.com által idézett LNG iparági forrás szerint pedig akkora az érdeklődés, hogy a földgázzal működő hajók száma egy évtizeden belül akár meg is duplázódhat.

A Reuters korábbi beszámolója szerint jelenleg, globálisan 80 000 regisztrált teherhajó üzemel, azonban ezek közül csupán kevesebb mint 400 működik LNG-vel.

A Petronas elemzői azonban úgy számolnak, 2030-ra ez a szám fölmehet egészen 1000-ig.

Európa egyébként élen jár a kevésbé szennyező hajók használatában, azonban az elemzők szerint Malajzia és Szingapúr is lendületesen zárkózik föl a sorban. Mindazonáltal általában is elmondható, hogy a szennyezési szabályozások mellett az LNG ára lesz a központi kérdés. Bár az LNG kínálati oldalának szereplői ennek kevésbé örülhetnek, mégis az dönthet, hogy kellően olcsó lesz-e a cseppfolyósított földgáz ahhoz, hogy érdemben kiszorítsa a szennyezőbb alternatívákat. Ázsiában például reális esély lehet arra, hogy a szén helyét átvegye az LNG, de csak akkor, ha ehhez megfelelő árfolyam társul.

A teherhajózásnak is alkalmazkodnia kell az új környezethez Forrás: Shutterstock/Oleksandr Kalinichenko

Annak azonban kicsi az esélye, hogy idővel csak LNG-vel működő teherhajók szeljék a vizeket, különösen azért, mert egyre terjednek az elektromos hajók is, amelyek szintén alternatívát jelentenek a szennyezőbb üzemanyagokkal szemben.

Mindazonáltal az elemzők hangsúlyozzák, az LNG jelenleg és várhatóan a jövőben is gyorsan növekvő iparág marad, főként Ázsiában.

A kontinensnek ugyanis egyre nagyobb igénye van biztonságos, megfizethető és tiszta üzemanyagra.