A kínaiak megépítik minden idők legnagyobb szabadkereskedelmi kikötőjét

Kína, GDP
(200117) -- BEIJING, Jan. 17, 2020 (Xinhua) -- Aerial photo taken on Aug. 27, 2019 shows cargo ships at a wharf of Wenfeng port in the China (Hebei) Pilot Free Trade Zone Caofeidian area in north China's Hebei Province. China's economy grew 6.1 percent year on year in 2019, within the government's annual target of 6 to 6.5 percent, the National Bureau of Statistics (NBS) said on Friday. TO GO WITH XINHUA HEADLINES OF JAN. 17, 2020. (Xinhua/Yang Shiyao)
Vágólapra másolva!
Hszi Csin-ping kínai államelnök közvetlen utasítást adott a kínai Hajnan szabadkereskedelmi kikötő fejlesztésével kapcsolatban: az ország első számú vezetője sürgette a projekt mielőbbi megvalósítását. Az Asia Times pedig arról számol be, a napokban máris közel 1 milliárd dollár értékben jöttek létre a Kína Hawaiiának is hívott sziget kikötőjének fejlesztését célzó megállapodások.
Vágólapra másolva!

Mintegy 35 fontos beruházás megvalósítása kapcsán jött létre megállapodás Hajnan tartomány szabadkereskedelmi kikötőjének megvalósítása érdekében. A fejlesztők között van néhány külföldi beruházó is, akik már korábban kifejezték érdeklődésüket Hajnan befektetési lehetőségei iránt. A megállapodást kötők között ott van a francia energetikai vállalat EDF, a sencseni tőzsde, valamint a China Eastern Airlines is.

A legnagyobb szigetéről elnevezett szigetcsoport Kína legkisebb tartománya, ugyanakkor egyre fontosabb befektetési célpont, és mind népszerűbb a bel- és külföldi turisták körében is. A kínai államelnökhöz köthető, közelmúltban hozott utasítás alapján nyilvánvaló: a pilot-projektként korábban már elindított szabadkereskedelmi kikötővel az a cél, hogy

Hajnan a század közepére globálisan is jelentős kereskedelmi csomóponttá váljon.

Ez pedig ténylegesen az egész szigetre érvényes megállapítás: a kínai vezetés úgy próbálja elősegíteni a külföldi cégek befektetéseit, üzletkötéseit, hogy az egész sziget számára speciális jogi státuszt kínál a szabadkereskedelemre.

A kikötő tervéről konkrétabb elképzelések először 2018-ban hangzottak el. Hajnan már évtizedekkel korábban különleges gazdasági övezetű terület volt, ám innentől szabadkereskedelmi övezetté vált, mikor a kínai vezető ezzel egyidejűleg bejelentette a kereskedelmi kikötő létesítésének tervét.

A szigetcsoport egy része távlati képen Forrás: AFP/Imaginechina/Gao Lin

Sőt, kínai orgánumok szerint a szabadkereskedelmi kikötő létesítésének most kiadott, átfogó és nagyszabású fejlesztési koncepciója alapján a létesítményeknek és szolgáltatásoknak legkésőbb 2035-ben teljes körűen rendelkezésre kell állniuk. Ezzel párhuzamosan pedig megvalósul az eddigi példa nélküli átalakítás: az egész szigetcsoport, azaz maga a tartomány, egyetlen nagy szabadkereskedelmi kikötővé alakul át jogi értelemben.

Ezért egészen biztosra vehető, hogy ha elkészül, a hajnani lesz a világ legnagyobb szabadkereskedelmi kikötője.

A fejlesztés mérföldköveiről a China Briefing ír.

A most megkötött megállapodások lefednek kikötői infrastrukturális fejlesztést, ipari fejlesztéseket és szolgáltatások kialakítását is.

További fontos mozzanatot jelent, hogy egy, részben a China Eastern Airlines érdekeltségébe tartozó, de nemzetközi hátterű légi közlekedési vállalat is partnerséget vállal a hajnani szabadkereskedelmi kikötő fejlesztésében. A Sanya International Airlines nevű cég bejelentéséről itt írt az Origo. A vállalat az anyacég szakmai irányítása alatt működik majd.

A légi közlekedés Hajnan jelenleg legfontosabb közlekedési megoldása, a sziget sajátos földrajzi elhelyezkedése okán, ám - írja a Xinhua állami hírügynökség - annak fejlesztése szükséges. A China Eastern Airlines egyike volt az első légicégeknek, amely Hajnanra repült, 1998-ban. Most a vállalat a tartomány három repülőterén üzemeltet járatokat, évi 3 millió embert fuvarozva még a járvány előtti időszakban.