Úszó tengeri olajraktárak jönnek, miközben húsz éves mélyponton az olajár

OIL CRUDE OIL EXTRACTION OIL  OIL RIG  DRILLING PLATFORM
Aerial view of the Centenario exploration oil rig, operated by Mexican company "Grupo R" and working for Mexico's state-owned oil company PEMEX, in the Gulf of Mexico on August 30, 2013. The semisubmersible platform is able to drill to a depth of 10.000 meters in an enviroment such as the Gulf of Mexico. AFP PHOTO/OMAR TORRES
Vágólapra másolva!
Az amerikai kőolaj ára 1999 óta nem látott mélypontra zuhant az ázsiai tőzsdéken, annak ellenére is, hogy nemrégiben az OPEC és Oroszország, megállapodott a kiteremlés ütemezett csökkentéséről. Az ok továbbra is a keresleti bizonytalanság, melyben inkább a kevesebb, mint a több olaj iránti igény határozza meg a piacok hangulatát. Eközben a tengerek lassan zsúfolttá válnak az olajipari termékekkel csordultig tömött tankerektől: a megtelt szárazföldi tározók miatt, nincs hova tenni a rengeteg olajat.
Vágólapra másolva!

Ahogy az Origo megírta, a kiteremlési megállapodást követő múlt heti tapogatózás után, az irányadó amerikai olajfajta, a West Texas Intermediate (WTI) hordónkénti ára elképesztő mélypontra, 15 dollár körüli árra zuhant a határidős ügyletekben. Utoljára 1999-ben volt ilyen olcsó az olaj. A Reuters megjegyzi, hogy az értékén túl, a csökkenés mértéke is aggasztó: az ügyletekben nem csak az ár zuhant nagyot, a csökkenés 10 százalék fölötti mértékű volt.

Az ok továbbra is a bizonytalanság, elsősorban a várható kereslet tekintetében.

Egyre több elemző hangoztatja ugyanis, hogy a piac nem elégedett az OPEC - elsősorban Szaúd-Arábia - és Oroszország közötti alkuval, és a kitermelés további vágását szorgalmazzák az egyensúly helyreállítása érdekében. Ez támasztja alá, hogy a tározók eközben folyamatosan érik el telítettségi szintjüket, és ahogy az Origo megírta, Európa partjainál emiatt már több tucat tankernek is hosszú várakozásra kell felkészülnie, mielőtt olajszállítmányát kirakodhatná.

Egy olajplatform a Mexikói-öbölben Forrás: AFP/Omar Torres

A WTI újabb árbeszakadásának legközvetlenebb kiváltó oka vélhetően az, hogy az Oklahoma államban, Cushingben található tározókat - ez a WTI elsődleges átemelő helyszíne - már szinte szétfeszíti a rengeteg eladatlan kőolajipari termék.

"Még nem érték el a tárolókapacitások maximumát [Cushingben], de mindenki attól tart, hogy ez hamarosan bekövetkezik" - mondja Michael McCarthy, a CMC Markets vezető stratégája. Ha pedig ez megtörténik - teszi hozzá -, akkor a kitermelőknek tetszik vagy sem, vissza kell fogniuk termelésüket.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss jelentése szerint csak a múlt héten 19 millió hordóval nőtt az amerikai olajtartalék mértéke, mivel a kereslet folyamatosan zuhan.

Egyes szakértők szerint éppen ezért nem tekinthető elegendőnek az olajmegállapodásban kialkudott, összesen 9,7 milliónyi napi kitermelési vágás. Miként Michael Kern, az Oilprice szakelemzője megjegyzi, a piac globális kereslete napi 20-30 millió hordó közötti mértékben csökkent a Covid-19 járvány miatt, ettől pedig messze elmarad az OPEC+ által elfogadott csökkentés. Bár az USA nem tagja az OPEC-nek, olajiparára, belföldi termelésére döntő hatást gyakorol az olajkartell politikája, hiszen az amerikai palaolaj készletek komoly fegyverténnyé váltak a szervezettel szemben, mely értelemszerűen saját országainak termelését igyekszik a piacokra eljuttatni.

- állítja értékelésében az olajpiaci agytröszt, a Vanda Insights elemzője.

Miközben pedig a piaci aggodalmak egyre hangosabbak, rekordszintre ugrott a tengereken tárolt kőolaj, illetve olajipari termékek mennyisége. A Reuters szerint

április közepén mintegy 160 millió hordónyi olaj úszott a tengereken hatalmas tankerekben.

Ez a mennyiség jelentős részben tárolt olaj, azaz olyan, amelyet nem tudtak szárazföldi tározókba áttölteni kapacitáshiány miatt.

Egyre több olajat tárolnak a tengereken szupertankerekben Forrás: Shutterstock

Utoljára 2009-ben volt tendenciaszerű példa a vizen való tárolásra, akkor nagyjából 100 millió hordónyi olaj lebegett a tengereken szupertankerekben, úgynevezett VLCC-kben ("Very Large Crude Carrier").

A VLCC-k kapacitása egyenként akár a 2 millió hordót is elérheti. Az adatok szerint ezekből most nagyjából 60 vehet részt a 160 millió hordó tengeri tárolásának feladataiban, kisebb tankerekkel kiegészülve.

A világon 770 VLCC hajót tartanak nyilván, az elemzők szerint a következő hónapokban 100-200 további hajót bérelnek majd ki ezek közül hasonló célokra, egészen döbbenetes, napi 200-300 ezer dolláros bérleti díjért.

Az általános piaci elégedetlenség mellett ugyanakkor hallhatók optimista hangok is.

"Ne essen senki pánikba" - mondja Mark Haefele, az UBS vagyonkezelési divízójának befektetési igazgatója. Szerinte igaz, hogy a tározók telítődése csak tovább erősíti az olajkereslet csökkenése iránti félelmet, és ha a beszállítások a jelenlegi ütemben folytatódnak, akkor nagyjából június végére, a raktárak megtelnek. De a mostani árcsökkenés bizonyos mértékig egyébént is természetes, mivel a piac a júniusi kereskedést készíti már elő. Az UBS szerint akkor megindulhat az árak emelkedése, a WTI és a Brent olajfajták hordónkénti árait 20 dollárra várják június végére, míg az év végére 40 dollárra erősödhetnek, áll a Guardian frissülő gazdasági hírblokkjában.

Nagy kérdés tehát ebben a helyzetben az, hogy a telítődő tározók és a csökkenő kereslet mellett, milyen egyensúlyi helyzetre lehet, vagy lehet-e egyáltalán ilyenre számítani a közeljövőben?

Ehhez egyelőre mintha kevesebb reményt fűznének a piaci szereplők.

Az IEA friss, áprilisi jelentése arról árulkodik, az olajpiaci kereslet egyelőre nem áll vissza a megszokott, vagy legalábbis stabilitást jelentő szintre. Az alábbi grafikonon az olaj iránti kereslet növekedése látható éves összehasonlításban, ami most a negatív tartományban mozogva nem más, mint csökkenés. Az ábráról leolvasható, hogy éves összehasonlításban a mélypont áprilisban várható, de még novemberben is alacsonyabb lesz a tavalyi évhez mért kereslet, mint idén januárban volt az előző év azonos időszakához viszonyítva - azaz a keresletcsökkenés mértéke nagyobb lesz év végén is, mint év elején (millió hordó / nap):

Az olaj iránti keresletcsökkenés 2020-ban, éves összehasonlításban Forrás: International Energy Agency

Az IEA jelentése szerint a 2020-as globális olajkereslet éves összehasonlításban 9,3 millió hordóval mérséklődik átlagosan, ami rekordnak számít. A szervezet szerint ez döntően annak köszönhető, hogy a világon 187 ország majdnem teljesen lenullázta saját mobilitását.

Április hónapban a kereslet várhatón naponta 29 millió hordóval esik vissza a tavalyi év azonos időszakához képest, ez 1995 óta a legalacsonyabb szint.

Az IEA arra figyelmeztet, hogy a történelmi mélységben mozgó olajárak egy olyan ágazat stabilitását veszélyeztetik, mely jelenleg még mindig központi szerepet játszik a globális gazdaság működtetésében.

További veszélyt jelenthet az, hogy a vállalatok kénytelenek kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásaikat jelentősen megvágni. Az ilyen célú beruházások várhatóan 32 százalékkal csökkennek a 2019-es szinthez képest, 335 milliárd dollárra. A pénzügyi források elapadása erről a területről viszont azt is jelenti, hogy jelentősen meggyengül az olajipar egyébként erős képessége arra, hogy olyan technológiákon dolgozzon, mely elősegítené a világ teljes átmenetét a tiszta energiákra.