Milliók várhatnak még tovább a járattörlések miatti pénzvisszatérítésre

Horizontal ILLUSTRATION AIR TRAVEL LOGO AIRPORT BOEING PLANE ON THE GROUND COMPAGNIE LOW-COST AIRLINE
Várakozó Ryanair-gépek a római Ciampino repülőtéren
Vágólapra másolva!
Egyelőre több millió foglalás árának visszatérítésével adós utasainak a Ryanair, miután a koronavírus-járvány a földre kényszerítette a társaság gépeit is. Az Independent most azonban arról ír, az utasok közül sokan nem is a hosszúra nyúló várakozási idő miatt neheztelnek a cégre.
Vágólapra másolva!

Európa legnagyobb diszkont légitársasága összesen mintegy 200 ezer járatát törölte a koronavírus-járvány miatt, ami nagyjából 30 millió el nem utazást jelent utasoldalról. A hatályos EU-s szabályozás értelmében - az EU261-es rendelete - ilyenkor az utast jól körülhatárolhatóan illetik meg az ingyenes átfoglalásra, illetve a jegyár visszatérítésére vonatkozó jogok. A Ryanair azonban nem is csinál titkot abból, hogy az előírtnál csak jóval hosszabb idő alatt teljesíti a visszatérítéseket.

Az ír fapados óriás a brit lap értesülése szerint még a februári igénylések feldolgozásával sem végzett, ami jóval hosszabb eltelt időt jelent mostanáig, mint a törölt járat indulásától számított, előírt öt munkanap.

Várakozó Ryanair-gépek a római Ciampino repülőtéren Forrás: AFP/Alberto Pizzoli

Igazságtalan lenne ugyanakkor azt mondani, hogy a Ryanair egyedüli ezzel a gyakorlatával. A koronavírus miatti válság legnagyobb vesztesei közé általában véve is beletartoznak a légicégek, amelyek likvidátásuk megőrzése érdekében, minden garassal óvatosan bánnak, és a szabályoktól függetlenül is, nem iparkodnak a kifizetésekkel.

A Ryanair marketingvezetője, Kenny Jacobs azt mondta,

a járattörlések száma a válság előtti szinthez képest tízezerszeresére nőtt, ennek kezelése pedig önmagában akkora munkát jelent, hogy nem tudják tartani a visszatérítésre előírt határidőket.

Jacobs azt is mondta, a járványügyi előírások miatt, a visszatérítéseket kezelő munkatársaiknak nehezebb dolguk van, mint egyébként. Azt is közölte, hogy míg rendszereikben az átfoglalások illetve a visszajáró összeg utalványokra való váltása automatikus, a jegyárak visszautalásai manuális munkát igényelnek, ami szintén azt vetíti előre, hónapokig eltarthat, mire mindegyik igényt feldolgozzák. A cég munkatársa nem is titkolta, hogy még a februári járattörlésekkel sem végeztek, de azt mondta a lapnak, mindenkit biztosítanak arról, előbb-utóbbi visszakapja pénzét, aki ezt kéri, és nem az átfoglalást választja.

Az utasokat ugyanakkor nem is feltétlen a hosszabb várakozási idő dühítette fel, hanem az, hogy a Ryanair időközben emailes üzenetekben próbálja rábeszélni az utasokat arra, hogy a visszajáró összeget később felhasználható ajándékutalványra váltsák.

A pénzükre váró utasok egy része ezt kifogásolja. Sőt, volt olyan, aki arról számolt be, több üzenet után, melyben a cég az előírt 5 munkanapos határidő csúszása miatt sajnálkozását fejezte ki, a törölt járata utáni 29. napon üzenetet kapott a légicégtől, benne az általa állítólag választott ajándékutalvánnyal.

A magyar légközlekedési híroldal, az Airportal arról számol be mindezzel kapcsolatban - megerősítve a brit tapasztalatokat -, hogy az utasokkal való kommunikációjában, a Ryanair harmadik tájékoztató emailjében már vouchert ajánl fel az utasnak (bár a legelső emailben küldött linken pénzbeli visszatérítést lehetett kérni), holott ilyesmiről eleinte szó sem esett. Az utalványt 12 hónapig lehet felhasználni, a hozzá vezető link alatt ugyanakkor megemlítik, hogy pénzvisszatérítésre továbbra is lehetőség van, és egy linken lehet tájékozódni a feltételekről.

Ezeket a tapasztalatokat az Origo információ is megerősítik: a pénzvisszatérítés választására szolgáló linken ugyanakkor egy chatrobotnak lehet jelezni azt, ha az utas utalvány helyett mégis inkább a pénzét szeretné.

A portál szerint,

az ír légitársaság azt is megemlíti, hogy a bankszámlára történő visszatérítéseket csak a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet után kezdik el teljesíteni.

Ezt azzal indokolják, hogy az ügyintéző munkatársaik jelenleg otthonról kénytelenek dolgozni, így nem férnek hozzá a bizalmas bankkártya-adatokhoz. Az utalványok kapcsán pedig azt mondták, ez a cég részéről további lehetőséget jelent, amit utasaiknak biztosítanak, de az nem lép a pénzvisszatérítés helyére azoknál, akik ahhoz ragaszkodnak.

A járvány kapcsán kiürült budapesti nemzetközi repülőtér Forrás: Budapest Airport/Baranyi Róbert

A brit polgári légiközlekedési hatóság szóvivője mindenesetre azt mondta az Independentnek, figyelemmel kísérik a fejleményeket, mert bár a körülmények sajnálatosak, de a fogyasztóknak tisztában kell lenniük jogaikkal, és fontos az is, hogy megfelelő védelemben részesülhessenek.

Az EU pedig saját vonatkozó rendeletéhez adott ki értelmező magyarázatot a járványhelyzetre tekintettel.

Annak egyik pontja szerint: "A jelek szerint számos fuvarozó kínál utalványt az olyan utasoknak, akik a COVID-19-járvány következtében lemondanák útjukat (vagy nem utazhatnak el). Az utasok a fuvarozó által meghatározott határidőn belül felhasználhatják ezeket az utalványokat egy másik, ugyanazzal a fuvarozóval lebonyolított utazásra. Ezt az esetet meg kell különböztetni attól a helyzettől, amikor a fuvarozó törli az utat, és a visszatérítés és az átfoglalás közötti választás helyett csak utalványt ajánl fel. Ha a fuvarozó utalványt ajánl is, az ilyen ajánlat nem befolyásolhatja az utas azon jogát, hogy inkább a visszatérítést válassza."

Az értelmező magyarázat itt érthető el magyar nyelven.