Koronavírus: áprilisban leállhat szinte a teljes légi közlekedés

The sun sets over grounded aircraft at London's Gatwick Airport in southern England, on April 15, 2010. Hundreds of flights worldwide were cancelled 

A világ legrosszabb repterei
19. London Gatwick Airport
Vágólapra másolva!
Április lehet az a hónap, amikor szinte teljesen leáll a kereskedelmi légi közlekedés, írja az eddig bejelentett légitársasági döntésekre utalva az Independent tudósítja.
Vágólapra másolva!

A légitársaságok egészen biztosan az első számú, ráadásul igen nagy veszteségeket elszenvedő gazdasági szereplők, amelyek financiális értelemben áldozatául estek a koronavírus-világjárványnak. Az USA kormánya soron kívüli segélycsomagot fogadott el az ágazat megsegítésére, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség pedig egyre nagyobb összegre számolja a vállalatokat érő idei károkat. Ami január-februrárban még csak Kínára volt jellemző, az alig egy hónap alatt jellemző lett Európára, az USA-ra, sőt, most már Afrika számos országára is: a légitársaságok kínálta kapacitások szinte teljesen a nullára estek vissza, vagy alig néhány gépnyire szólnak egy-két hónapra előre.

Ez pedig ahhoz vezethet, hogy áprilisban szinte teljesen eltűnhetnek a repülőgépek a légtérből.

Persze teljes "légicsönd" így sem lesz, hiszen több társaság csökkentett számban ugyan, de indít járatokat, és számos belföldi vagy regionális járat is elindul a világ egyes pontjain. Számítani lehet arra is, hogy a hagyományos menetrend szerinti járatok kiesésével, tovább nő az eredendően üzleti célú magán kisrepülőgépek forgalma, azok bérlése a tehetősebb utazók részéről.

London, Gatwick repülőtér: általánossá vált a gépek földön maradása (illusztráció) Forrás: AFP/ImageForum/Carl Court

Ám a légiforgalom derékhadát jelentő európai, észak-amerikai, ázsiai, valamint az afrikai gépfelszállások nagyja teljesen elmarad a következő hónapban:

  • A hongkongi székhelyű Cathay Pacific, Ázsia egyik jelentős légitársasága áprilisi járatainak 96 százalékát törölte. Egyelőre csak heti háromszor repülnek Londonba, ez megegyezik az 1980-as évek elejének járatgyakoriságával. Emellett 11 másik nagyobb várost szolgálnak csak ki egyelőre, azzal a kiegészítéssel közleményükben, hogy a teljes leállásra is felkészültek.
  • A South African Airways, amely a csőd szélén táncolva a kormányzati pénzektől függ, egészen május végéig törölte valamennyi nemzetközi járatát, a cég ügyvezetőjének közlése szerint, ez a legjobb dolog, amit a személyzet, az utasok, egyáltalán, a köz érdekében tehettek. Dél-Afrika jelentős légitársaságának nehéz helyzetéről itt írt az Origo.
  • A hatalmas európai fuvarozó, a British Airways, április és május hónapra járatai legalább háromnegyedét törli. A vállalat anyacége, az IAG azt közölte, nyugdíjazás előtt álló vezérigazgatójuk a kialakult helyzetre tekintettel el kell hogy halassza visszavonulását is, hogy kezelni tudják a krízist. Willie Walsh máris jelezte: a cégnél készen állnak arra, hogy szükség szerint további leállások mellett döntsenek.
  • A legnagyobb európai fapados, a Ryanair járatainak legalább 80 százalékát törölte már május végéig, de a cégvezető ott is egyértelművé tette, hogy szükség szerint teljesen leállítják a működésüket. Ennek részleteiről itt írt az Origo.

S miközben a brit Flybe csődje mellett kínai légitársaság is kért már a koronavírus miatt előállt szorult helyzetében segítséget - igaz, a Flybe leállásához a járvány csak az utolsó mozzanat volt -, egyes európai légitársaságok illetve a brit cégek, szintén kormányaikhoz fordultak segítségért.

Az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) pedig úgy kalkulál, az utazási és turisztikai szektorban

globálisan naponta egymillió munkahely szűnik meg a járvány miatti visszaesés következtében.

Így, miközben áprilisban a jelek szerint a nullához közeli szintre eshet vissza a globális légiközlekedés volumene, arra kell készülni - mondja a szervezet elnök-vezérigazgaztója -, hogy összesen 50 millióan veszíthetik el megélhetésüket csak ebben a szektorban.