Bajban van az amerikai autópiac?

General Motors Quarterly Profits Drop 12 Percent GettyImageRank2 Business FINANCE Transportation Land Vehicle HORIZONTAL USA CAR California General Motors Making Money Redwood City Colma Boardwalk Chevrolet LOGO ECONOMY Business Finance and Industry Finan
REDWOOD CITY, CA - NOVEMBER 09: The General Motors logo is displayed at Boardwalk Chevrolet on November 9, 2011 in Redwood City, California. General Motors reported a 12 percent decline in third quarter profits earnings of $1.73 billion, or $1.03 a share, down from $1.96 billion, or $1.20 a share one year ago. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A legnagyobb autógyártók adatai alapján az amerikai autópiac egyelőre még egészséges számokat produkált 2019-ben, azonban az iparági elemzők szerint már érződnek a lassulás jelei, ahogy gyűlnek a kockázatok.
Vágólapra másolva!

Az USA-ban a teljes 2019-es autóeladások 1,3 százalékkal 17,05 millió darabra csökkentek. A személyautók eladásainak 10 százalékos csökkenése viszont arra utal, hogy gyűlhetnek a sötét felhők az iparág egén. Ezt csak némileg ellensúlyozza, hogy miközben a Tesla rekord magas értékesítésekről jelentett a tavalyi negyedik negyedévre, az elektromos autók eladásai általában is 37 százalékkal, 236 000 ezer darabra ugrottak - derül ki az Autodata által összegyűjtött adatokból.

Az iparági szakértők előzetesen úgy számoltak az amerikai autópiac eladásai nagyjából 1 százalékkal, durván 17 millió darabra csökkentek az egy évvel korábbi szinthez képest. Vagyis az elemzők elég sikeresen megjósolták a tényleges adatokat.

Noha a mostani egyáltalán nem számít rossz eredménynek, mégis a legalacsonyabb szám a 2014-es 16,5 millió eladott darabhoz óta.

Noha vannak érezhetők bizonytalanságok az amerikai autópiacon, a végleges számok várhatóan arra utalnak majd, hogy egészséges időszak volt a szektorban a 2019-es év – idézi a CNBC Jeff Schustert, az LMC Automotive elnökét.

Gyengülésnek indulhat az amerikai autópiac? Forrás: AFP/2016 Getty Images/Scott Olson

Mindazonáltal a cégnél úgy számoltak, hogy az átlagos eladási ár 33 000 dollár volt járművenként, ami azt jelenti, hogy a fogyasztók rekord mértékű, 462 milliárd dollárt költöttek új autókra 2019-ben.

Ez 8,4 milliárd dollárral volna több a 2018-as szintnél, és először fordulna elő, hogy az összesített szám meghaladja a 460 milliárd dollárt.

Noha az elemzők közül senki nem számít arra, hogy a következő években jelentősebb bajba kerülne az amerikai autóipar, a szektor mégis produkál gyengélkedésre utaló jeleket. Jonathan Smoke, a Cox Automotive vezető közgazdásza kiemelte, a rekord mértékű nem-ingatlanhitelek, a lassuló kiskereskedelmi eladások, valamint a növekvő nemfizetések egyaránt aggodalomra adhatnak okot a szektorban.

A szakember figyelmeztetett, a kiskereskedelmi növekedés negyedik negyedéves lassulása egyre inkább arra utal, hogy az amerikai fogyasztók már nem biztos, hogy képesek lesznek egyedül elvinni a hátukon a gazdaságot 2020-ban,

ami az újautó eladások csökkenését is okozhatja. (Az USA-ban a gazdasági növekedés rendkívül nagy részét adja a hazai fogyasztás.)

Tavaly még erős év volt, de már mutatkozták a lassulás jelei Forrás: AFP/Justin Sullivan

Az egyes elemzők közül a J.D. Power/LMC arra számított, hogy a 2019-es eladások 1,4 százalékkal, 17 millió darab alá csökkenhettek 2018-hoz képest, míg a Cox Automotive 17,09 millió darabbal számolt, ami 1,3 százalékos csökkenés lenne. Az Edmunds ennél optimistább volt, ott a szakértők mindössze 0,7 százalékos csökkenésre számítanak, ami 17,1 millió darab eladott járművet jelentene.

A tényleges adatokat tekintve az látszik, hogy a Ford teljes 2019-es eladásai 3 százalékkal (2 422 698 darab) csökkentek, míg a General Motorsnál a zsugorodás 2,3 százalékos volt (2 887 046 darab).

A Fiat Chrysler éves eladásai 1 százalékkal 2 203 663 darabra, a Toyotánál pedig az éves eladás 1,8 százalékkal 2 383 349 darabra csökkent.

Az egyetlen igazán pozív ellenpéldát a Tesla produkálta, mivel a cég az év egészében 367 500 autót értékesített. És noha ez az alsó tartományában mozog az előzetesen várt 360-400 ezres tartománynak, Elon Musk cége mégis több autót adott el tavaly, mint a megelőző két évben együttvéve.

A globális autóeladások ezzel együtt 3,1 millió darabbal csökkenhettek 2019-ben, ami a legnagyobb ütemű gyengülés lehet a 2009-es válságidőszak óta.

Ezzel együtt a J.D. Power/LMC úgy jósol, hogy 2020 egészében 16,8 millió darab autót értékesítenek majd az USA-ban. A Cox ennél kicsit pesszimistább 16,7 millió darabbal, míg az Edmunds itt is a leginkább optimista 17,1 millió darabos prognózissal.