Az USA-ban a teljes 2019-es autóeladások 1,3 százalékkal 17,05 millió darabra csökkentek. A személyautók eladásainak 10 százalékos csökkenése viszont arra utal, hogy gyűlhetnek a sötét felhők az iparág egén. Ezt csak némileg ellensúlyozza, hogy miközben a Tesla rekord magas értékesítésekről jelentett a tavalyi negyedik negyedévre, az elektromos autók eladásai általában is 37 százalékkal, 236 000 ezer darabra ugrottak - derül ki az Autodata által összegyűjtött adatokból.
Az iparági szakértők előzetesen úgy számoltak az amerikai autópiac eladásai nagyjából 1 százalékkal, durván 17 millió darabra csökkentek az egy évvel korábbi szinthez képest. Vagyis az elemzők elég sikeresen megjósolták a tényleges adatokat.
Noha a mostani egyáltalán nem számít rossz eredménynek, mégis a legalacsonyabb szám a 2014-es 16,5 millió eladott darabhoz óta.
Noha vannak érezhetők bizonytalanságok az amerikai autópiacon, a végleges számok várhatóan arra utalnak majd, hogy egészséges időszak volt a szektorban a 2019-es év – idézi a CNBC Jeff Schustert, az LMC Automotive elnökét.
Mindazonáltal a cégnél úgy számoltak, hogy az átlagos eladási ár 33 000 dollár volt járművenként, ami azt jelenti, hogy a fogyasztók rekord mértékű, 462 milliárd dollárt költöttek új autókra 2019-ben.
Ez 8,4 milliárd dollárral volna több a 2018-as szintnél, és először fordulna elő, hogy az összesített szám meghaladja a 460 milliárd dollárt.
Noha az elemzők közül senki nem számít arra, hogy a következő években jelentősebb bajba kerülne az amerikai autóipar, a szektor mégis produkál gyengélkedésre utaló jeleket. Jonathan Smoke, a Cox Automotive vezető közgazdásza kiemelte, a rekord mértékű nem-ingatlanhitelek, a lassuló kiskereskedelmi eladások, valamint a növekvő nemfizetések egyaránt aggodalomra adhatnak okot a szektorban.
A szakember figyelmeztetett, a kiskereskedelmi növekedés negyedik negyedéves lassulása egyre inkább arra utal, hogy az amerikai fogyasztók már nem biztos, hogy képesek lesznek egyedül elvinni a hátukon a gazdaságot 2020-ban,
ami az újautó eladások csökkenését is okozhatja. (Az USA-ban a gazdasági növekedés rendkívül nagy részét adja a hazai fogyasztás.)
Az egyes elemzők közül a J.D. Power/LMC arra számított, hogy a 2019-es eladások 1,4 százalékkal, 17 millió darab alá csökkenhettek 2018-hoz képest, míg a Cox Automotive 17,09 millió darabbal számolt, ami 1,3 százalékos csökkenés lenne. Az Edmunds ennél optimistább volt, ott a szakértők mindössze 0,7 százalékos csökkenésre számítanak, ami 17,1 millió darab eladott járművet jelentene.
A tényleges adatokat tekintve az látszik, hogy a Ford teljes 2019-es eladásai 3 százalékkal (2 422 698 darab) csökkentek, míg a General Motorsnál a zsugorodás 2,3 százalékos volt (2 887 046 darab).
A Fiat Chrysler éves eladásai 1 százalékkal 2 203 663 darabra, a Toyotánál pedig az éves eladás 1,8 százalékkal 2 383 349 darabra csökkent.
Az egyetlen igazán pozív ellenpéldát a Tesla produkálta, mivel a cég az év egészében 367 500 autót értékesített. És noha ez az alsó tartományában mozog az előzetesen várt 360-400 ezres tartománynak, Elon Musk cége mégis több autót adott el tavaly, mint a megelőző két évben együttvéve.
A globális autóeladások ezzel együtt 3,1 millió darabbal csökkenhettek 2019-ben, ami a legnagyobb ütemű gyengülés lehet a 2009-es válságidőszak óta.
Ezzel együtt a J.D. Power/LMC úgy jósol, hogy 2020 egészében 16,8 millió darab autót értékesítenek majd az USA-ban. A Cox ennél kicsit pesszimistább 16,7 millió darabbal, míg az Edmunds itt is a leginkább optimista 17,1 millió darabos prognózissal.