Baj van az Airbusokkal, rengeteg hibás hajtóművet kell cserélni

kínai-amerikai kereskedelmi háború, airbus
(FILES) In this file photo taken on September 25, 2014 an Airbus A320neo takes off for its first test flight in Blagnac near Toulouse, southern France. Airbus saw its profits plunge by 30 percent in the first quarter of 2018 due to delays in delivery of its A320neo engines but still plans to supply 800 aircraft this year, the company said on April 27, 2018. Its net income dropped to 283 million euros (USD 342 million) from 409 million euros for the same period last year. / AFP PHOTO / Eric CABANIS
Vágólapra másolva!
Összesen 170 darab A320neo és A321neo mindkét Pratt & Whitney-hajtóműve a hibásak közé tartozik, ezért az érintett gépeken az egyik hajtóművet ki kell cserélni másik szériából származóra.
Vágólapra másolva!

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásáról az Airportal számol be. Az EASA úgy döntött, hogy nem veszi át az USA Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) által korábban kiadott légialkalmassági direktívát, azaz nem írja elő a kötelező alkatrészcserét a hibás szériába tartózó PW1100-as hajtóművek esetén.

Egy Airbus 320neo emelkedik a levegőbe Forrás: AFP/Eric Cabanis

Ugyanakkor a vizsgálatok igazolták, hogy a hibás turbinalapátok nem elég ellenállók a külső vagy belső forrásból származó törmelékek becsapódásával szemben.

Ez pedig a turbinalapát töréséhez és ezzel a hajtómű meghibásodásához vezethet.

A Flightglobal értesülése szerint 170 darab Airbus A320neo és A321neo esetében mindkét hajtómű a hibás szériából származik, ezért ezeknél fennáll mindkettő teljesítményének elvesztése.

A kettős hajtóműhiba megelőzése érdekében az EASA minden érintett repülőgép esetében előírta az egyik hajtómű cseréjét.

Eközben az FAA újabb légialkalmassági direktíva javaslatát adta közre a PW1100 hajtóművekkel kapcsolatban. Ez az előzővel ellentétben már 65 darab, amerikai légitársaság által használt hajtóművet is érint.

Az EASA közlése szerint várhatóan ezt már ők is átveszik, így hamarosan az európai üzemeltetőket is a lapátok cseréjére kötelezik, bár csak a hajtómű legközelebbi tervezett karbantartásakor.

Az európai Airbus a világ egyik legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai óriáscég Boeing riválisa. Utóbbi vállalat különösen nehéz éven van túl, különösen a 737 MAX gépek miatt, melyek két, több száz halálos áldozattal járó légi katasztrófája után bebizonyosodott, hogy a gyártó hibázott a gép egyik alrendszerének fejlesztése kapcsán. Ahogy az Origo arról beszámolt, a Boeingnél a legutóbbi fejlemény az volt, hogy menesztették a vezérigazgatót, és új vezetővel próbálják meg jövőre visszaszerezni a vásárlók, illetve a közvélemény bizalmát.