Hatalmas sztárok buktak el a tőzsdén 2019-ben

Mobile Device Applications app application code data ELECTRONICS lyft mobile PHONE portable device ride sharing SCREEN SMARTPHONE SOFTWARE TAXI tech TECHNOLOGY telephone
The Lyft ride sharing app is seen on a mobile phone on February 12, 2018. Lyft is the main competitor to the dominant Uber. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A 2019-es év igen izgalmas és egyben különös volt a vállalatok tőzsdére lépéseinek tekintetében. Az év elején lázas várakozások előzték meg az olyan cégek nyilvános részvénykibocsátásait, mint az Uber vagy a Lyft. Ahogy azonban múltak a hónapok, a befektetők egyre nagyobbakat csalódtak az eredményekben.
Vágólapra másolva!

Az idei év valószínűleg fordulópontot jelentett a kezdeti nyilvános részvénykibocsátások (IPO) piacán, ami az egész startup világra komoly hatással lehet. Az év elején ugyanis a befektetők tűkön ülve várták az olyan szupersztár startupok tőzsdére lépését, mint az Uber vagy a Lyft, majd amikor idővel kiderült, a rendkívül magas értékeltségekkel futó vállalatok nem képesek profitot termelni, keményen elkezdték büntetni a cégeket.

Mindez pedig arra utal, hogy ma már egyre kevésbé elég, ha egy startup pusztán hatalmas potenciállal rendelkezik.

Egyre világosabb tehát, hogy a befektetők elvárják, hogy a cégek bizonyítani tudják, a tőzsdére lépés után is képesek valódi, kézzel fogható eredményeket elérni.

A Yahoo Finance összegyűjtötte, melyek voltak az idei év legsikeresebb és legnagyobb bukásokat hozó kezdeti részvénykibocsátásai.

A nagy vesztesek

Az idei év két legnagyobb vesztese egyértelműen két nagy fuvarmegosztó sztár volt, a Lyft és az Uber. Először a Lyft lépett ki a nyílt piacra márciusban, 72 dolláros nyitói árfolyamon, de a következő hónapokban a cég komoly bukásokat szenvedett el az amerikai tőzsdén. December 10-ig a vállalat papírja 37 százalékkal 45,26 dollárig süllyedt.

Mint a legtöbb unikornis (legalább 1 milliárd dollár értékű startup), a Lyft sem képes profitot termelni egészen a mai napig.

Mi több, a legutóbbi pénzügyi negyedévben a cég 463,5 millió dolláros veszteséget ért el.

Az Uber volt az idei év egyik legnagyobb csalódása Forrás: AFP/NurPhoto/Jaap Arriens

Ez egyébként nem olyan tragikus, ha azt nézzük, hogy a társaság 955,6 millió dolláros bevételt produkált, szemben az egy évvel korábbi 585 millió dollárral.

A Lyftnek emellett 22,3 millió aktív felhasználója van, és egyes elemzők szerint 2023-ig el is kezdhet nyereséget termelni.

Optimizmusra ad okot ugyanis, hogy a Lyft megmaradhat az alaptevékenységénél, és nem fenyegeti a túlterjeszkedés veszélye – szemben az Uberrel.

És ha már szóba került az Uber, egyértelműen a globális fuvarmegosztó óriásé volt az év legjobban várt üzlete. A cég májusban lépett tőzsdére 45 dolláros árfolyamon, és a papírja júniusban elérte a 47,08 dollárt is. Ezt követően viszont a részvény folyamatos mélyrepülésben van.

Az elemzők szerint az Ubernek két igazán nagy problémája van. Az egyik, hogy novemberben feloldották azt a megkötést, melynek értelmében a legnagyobb befektetők nem adhatták el a részvényeiket. Ezt követően viszont beindultak az eladások, ami a mélybe nyomta a papírt. A másik pedig, hogy

a fuvarmegosztó szolgáltatás még mindig egy hosszú távú befektetési projektnek számít.

Visszatérünk tehát a Lyft gondjához, vagyis hogy nem világos, az Uber mikor lesz képes végre nyereséget termelni. Ezzel együtt a vállalat rövid távon sem tud a várakozásoknak megfelelő hozamot generálni, ami súlyosbítja a helyzetet. A jelenlegi elemzések alapján egyébként az Uber egy évvel a Lyft után, vagyis 2024-ben tud majd profittal előállni.

A Lyft várhatóan 2023-ban kezd majd el profitot termelni Forrás: Shutterstock

A legnagyobb bukást azonban egy teljesen más területről érkező cég hozta össze idén. A SmileDirectClub egy igen érdekes szolgáltatással állt elő. Azt ajánlotta, hogy egy egyszeri befizetés ellenében bárki közvetlenül rendelhet fogszabályozót.

A probléma akkor állt elő, amikor több amerikai állam is olyan törvényeket fogadott el, melyek előírták az orvosi jelenlétet minden alkalommal, amikor egy páciens szájáról 3D felvételeket készítenek.

Ez pedig igen erősen befolyásolhatja a SmileDirectClub profitját.

A társaság szeptemberben lépett tőzsdére 23 dolláros árfolyamon, azonban december 10-ére 65 százalékkal, 7.96 dollárra zuhant a papír.

A nagy nyertesek

A Zoom nevű videochat szoftvercég azon kevés unikornisok közé tartozott idén, amely képes volt nyereséget termelni már akkor, amikor áprilisban 36 dolláros árfolyamon tőzsdére lépett.

A befektetők pedig díjazták is a cég teljesítményét, aminek eredményeként a papírja felment egészen 107,34 dollárig

– mielőtt december 10-ére visszatért volna 64,57 dollárig. Ez viszont még így is 79,36 százalékos emelkedésnek számított az IPO óta.

Végül tehát a Zoom simán leiskolázta a nála sokkal nagyobb sztárokat a tőzsdén, ráadásul mindezt úgy, hogy a jövőben olyan gigászokkal kell majd szoros versenyt folytatnia, mint a Microsoft vagy a Cisco. Ennek ellenére a Zoom kiváló példa arra, hogy az esetleges kockázatok és nehézségek ellenére a befektetők igencsak hálásak, ha egy startup a bevételnövekedés mellett világos és nyereséges úton halad.

Döbbenetes ütemben terjeszkedik a Luckin Coffee Forrás: Imaginechina/Zhang kaixin - Imaginechina/Zhang Kaixin

Az idei év másik nagy IPO sztárja a Luckin Coffee kávézólánc volt, amely mögött nemcsak olyan óriások álltak befektetőként, mint a Blackrock, de még a szingapúri állami vagyonalap is beszállt a cégbe.

Noha a Luckin még csak két éve indult, és olyan óriásokkal versenyez, mint a Starbucks, a vállalat már 3500 üzletet nyitott csak Kínában (amely az egyik legnagyobb piacnak számít),

és a tervek szerint 2019 végére meglesz a 4500 üzlet is.

A Luckin Coffee kapcsán érdekesség, hogy a cégnek egyetlen üzlete sincs az Egyesült Államokban.

Ez a rendkívüli ütemű terjeszkedés azonban azzal is jár, hogy a társaság brutális ütemben égeti a készpénzt. A Luckin az idei harmadik negyedévben több mint 75 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el.

A cég egyébként májusban debütált a nyílt piacon 17 dolláros árfolyammal, de azóta a papír fölment egészen 32,12 dollárig, ami 83,06 százalékos emelkedést jelent.

Az idei év nyertese azonban a gyógyszeriparból került ki.

A különböző ritka betegségek gyógyításán dolgozó BridgeBio Pharma júniusban lépett tőzsdére 17 dolláros részvényenkénti árfolyamon, és a papírja december 10-ig 117,24 százalékkal 36,93 dollárig emelkedett.

A vállalat legnagyobb előnye egyszerűen az alapvető modelljéből fakad. Azzal ugyanis, hogy a BridgeBio Pharma kifejezetten a ritka betegségekre fókuszál, nem kell versenyeznie azzal a számos vállalattal, melyek a sokkal gyakoribb betegségekkel foglalkoznak. Ez pedig a befektetők szemében komoly növekedési potenciált jelent.

A Saudi Aramco történelem eddigi legnagyobb IPO-ját hajtotta végre Forrás: AFP/Ian Timberlake

Végül érdemes megjegyezni az idei év abszolút legnagyobb dobását is, amely nélkül nem lehetne lezárni a tőzsdére lépésekről készült listát. A történelem eddigi legnagyobb IPO-ját hajtotta végre ugyanis a Saudi Aramco olajóriás, amely ezzel hivatalosan a világ legértékesebb vállalata lett.

A 2020-as év tehát különösen izgalmas lehet a tőzsdére lépések tekintetében az idei év tapasztalatai alapján.

Csak felsorolásképpen, az alábbi vállalatok jelenthetik a jövő év legnagyobb dobásait az IPO piacon: Airbnb, Palantir, Ant Financial, Didi Chuxing, WeWork.