Az idei év első három negyedévében a vállalatok összesen 2490 milliárd dollár értékben hajtottak végre felvásárlásokat és összeolvadásokat (M&A) a világban. Noha ez a szám elég masszív, mégis 11,4 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Az M&A aktivitás egyébként leginkább a harmadik negyedévben lassult – egészen 21,2 százalékkal.
Az üzletek átlagos mérete 424,6 millió dollár volt, ami nemcsak a tavalyi 380,1 milliónál jelentősen több, de új rekordnak is számított.
Ez arra utal, hogy idén kevesebb üzlet volt, de azok főként nagyok voltak. Az alábbiak azonban különösen izgalmasak voltak 2019-ben.
Idén májusban kiderült, hogy az energiapiacon az Occidental Petroleum túllicitálta a Chevront annak érdekében, hogy megszerezze az Andarko Petroleumot. A teljes üzlet 57 milliárd dolláros volt, és az elmúlt évek egyik legnagyobbjának számított az olajszektorban.
Az üzlet érdekessége, hogy a Chevronnál sokkal kisebb Occidental mögött ott állt a Warren Buffett által vezetett Berkshire Hathaway, ami igencsak megkönnyítette az üzlet lezárását.
A véglegesítésre októberben került sor, aminek eredményeként az Occidental megkapta a részvényekkel járó szavazati jogok 99 százalékát.
A Chevron egyébként eredetileg egy 33 milliárdos ajánlatot tett, majd amikor az Occidental emelte a tétet, kiszállt a versenyből.
Márciusban a szaúdi olajóriás megkötötte azt az üzletet, melynek értelmében a Saudi Aramco 70 százalékos többségi részesedést szerzett a Saudi Basic Industries Corporationben (SABIC). A teljes üzlet 70 milliárd dollárt tett ki.
Az üzlet elsődleges célja az volt, hogy az Aramco megerősítse a pozícióját a folyamatosan növekvő petrolkémiai piacon.
Ráadásul az üzlet része annak a hosszú távú stratégiának, melyet az olajóriás folytat. A végső cél az volna, hogy a vállalat 2030-ra napi 8-10 millió hordóra emelje a finomítói kapacitását a jelenlegi 5 millióról.
Az év egyik legnagyobb üzletét a gyógyszeriparban hajtották végre, amikor júniusban megállapodás született arról, hogy az AbbVie lényegében megszerzi az Allergant egy 63 milliárd dolláros üzlet keretében. Az így létrejövő új vállalatban nagyjából 83 százalékos részesedése lesz az AbbVie részvényeseinek és 17 százalékos az Allergan részvényeseinek.
Az üzlet után az új entitás éves, kombinált bevétele 48 milliárd dollár körül alakulhat, és a rendkívül masszív cash flow, illetve a jelentős kutatás-fejlesztési potenciál mellett 175 országban lesz jelen. Az összeolvadás utáni költség-optimalizáció pedig 2 milliárd dollárt spórolhat meg az új társaságnak. Az üzlet végleges lezárása várhatóan 2020-ban történik majd meg.
A védelmi szektorra szintén jutott egy gigaüzlet 2019-ben. Júniusban derült ki, hogy a United Technologies és a Raytheon összeolvad.
A majdnem 90 milliárd dolláros üzlet igen izgalmas a szektorban, mivel a Raytheon az iparág egyik vezető szereplője, a United Technologies pedig komoly név a repülőgép piacon.
Az új vállalat neve Raytheon Technologies Corporation lesz, és az idei bevétele elérheti a 74 milliárd dollárt. A két cég kombinált piaci értéke november elején 182 milliárd dollár volt.
A gyógyszeriparban volt egy másik üzlet is, amelyre sokan fölkapták a fejüket.
A Bristol-Myers Squibb ugyanis egy 74 milliárd dolláros üzlet keretében fölvásárolta a Celegne-t.
A Bristol-Myers Squibb vezetése úgy számol, hogy az üzlet lezárását követő három éven belül több mint 45 milliárd dolláros szabad cash flow-t generál majd a vállalat, és a felvásárlás növeli majd a társaság rugalmasságát és pénzügyi erejét.
Végül decemberre is maradt még izgalom, amikor véglegessé vált, hogy
a korábban bejelentett tervek nyomán összeolvad a Fiat Chrysler és a Peugeot gyártója, a PSA.
Az összesen 50 milliárd dolláros üzlet nyomán a világ negyedik legnagyobb autógyártója jöhet létre.