Így gyorsítanák fel az önvezető helikopterek elterjedését

Budapest, 2019. november 18. A Magyar Honvédség egyik új beszerzésű Airbus H145M helikoptere repül Budapest felett 2019. november 18-án. MTI/Szigetváry Zsolt
Vágólapra másolva!
A Skyryse egy hároméves startup, amely a többiekhez képest más szemszögből közelíti meg a repülés jövőjét. Gyakran látják, hogy az induló vállalkozások új típusú repülőgépeket építenek, elektromos hajtóművel, még több forgórésszel a függőleges felszálláshoz és leszálláshoz, és így tovább. A Skyryse szerint az ő megközelítésük sokkal átfogóbb lehet: szerintük nem új önvezető gépeket, hanem önvezető technológiát kell építeni, amely képes együttműködni a meglévő repülési és biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező gépekkel.
Vágólapra másolva!

A Skyryse modell, amint azt Mark Groden vezérigazgató és alapító magyarázza, a széles körű alkalmazhatóságról, megbízhatóságról és a biztonságról szól. A vezető a Robinson R-44 helikopter segítségével mutatta be a „Skyryse Flight Stack"-ot, amely egyszerűsített repülési vezérléseket tartalmaz a repülés teljes automatizálásához.

Ez a megközelítés azon alapszik, hogy a nagyvárosi infrastruktúra mára már oly mértékben kifejlődött, hogy a városok környezetében történő közlekedés és szállítás nyomon követése és vezérlése új megközelítést kíván meg.

"Alapvetően már fiatal koromban rájöttem, hogy az autók közlekedéséhez szükséges infrastruktúrára épülő szállítási rendszer már nem szolgál minket megfelelően" - magyarázta Groden.

"Például amikor Los Angelesben vagyok, akkor az ottani szállítási lehetőségek közül kell választanom, amely viszont nem tud eljuttatni minket minden olyan helyre, ahová szeretnénk."

A Skyryse rendszerével működő Robinson R-44 helikopterről egy rövid videó is készült:

"A helyzet az, hogy az elmúlt csaknem száz év alatt a szállítási rendszerek nem követték le a fejlődést megfelelően.

hiszen minden infrastruktúrától függő megközelítésnek korlátolt áteresztőképessége lesz." - mondja a vezető.

Groden érvelése nem áll messze más önvezető légiszállítási technológiát alkalmazóktól.

Például Kitty Hawk és a Google önvezető autóprojektjének alapítója, Sebastian Thrun gyakran beszél arról, hogy valószínűleg könnyebben elérhető lenne az önvezető technológia alkalmazása a levegőben, mint a földön. A Skyryse megközelítése azonban annyiban különbözik másokétól, hogy nem csak a repülő járművek, hanem egy egész rendszer kiépítésére törekednek.

"Azt akarjuk, hogy a lehető leggyorsabb és legbiztonságosabb szállítási rendszert hozzuk el az emberek és a közösségek számára" - mondja Groden. „Úgy gondoljuk, hogy az automatizálás valóban szükséges ahhoz, hogy a technológia megfizethetővé és végső soron mindenki számára hozzáférhetővé váljon, de nem az automatizálás a végső cél, ennél többre van szükség. Egy vasúti rendszer metafórájával jobban érthető mindez, ahol szükség van a sínre, kapcsolókra, kommunikációs architektúrára, és még egy csomó mindenre ahhoz, hogy a mozdonyok gördülhessenek a sínen és mindez automatizálható legyen. Mi egy komplex szállítási rendszer kiépítésére törekszünk."

Az önvezető technológia utólagos beépítése a légiszállító járművekbe hatékonyabban terjesztheti el a gépek segítségével történő közlekedést (a kép illusztráció) Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

A Skyryse tehetséges szállítási szakértőkből és mérnökökből álló csoportot verbuvált ehhez a célhoz, olyan társaságokból érkezett szakértők tudásával és tapasztalataival, mint az Airbus, a Boeing, a Ford, a JetBlue, a Moog, az SpaceX és még nincs is vége a sornak. A cég műszaki igazgatója Dr. Gonzalo Rey, aki korábban a Moog műszaki vezetője volt, ahol a Boeing 787 és az Airbus 350 repülésirányító működtető rendszereinek fejlesztését felügyelte. Skyryse ügyvezető igazgatója Brian Coulter, aki korábban a JetSuite Air és a JetBlue társalapítója volt.

A vállalat már ma is demonstrálja, hogy technológiája képes együttműködni a meglévő repülőgépekkel és légiforgalmi irányító rendszerekkel.

A Skyryse 38 millió dollárnyi tőkével rendelkezik a céljaihoz, beleértve azt a 13 millió dollárt is, melyet tavaly augusztusban jelentettek be. A technológia fejlesztéséhez Bill Ford, a Ford Motor Company elnöke is adta a nevét, ami Groden szerint arra utal, hogy az induló vállalkozás tényleg utolérheti a hagyományos szállítási modelleket.

Az autók megosztásos modellje, a közúti közlekedés és a már sok helyen igénybe vehető elektromos kerékpár- és robogószolgáltatások mind azzal az ígérettel születtek, hogy enyhítsék a városokon belüli torlódásokat és optimálisabbá tegyék a forgalmat, ám eddig egyik sem tudott igazán segíteni a probléma megoldásában. Mint Groden vallja,

az önvezető légiszállítás lehet a megoldás, amely valódi különbséget hoz,

ebben pedig a Skyryse lehet a kiindulópont, amely elősegíti ezt komplex megközelítésével.

Forrás: Techcrunch.com